Låter som osannolikt stor skillnad minst sagt mellan orterna då. Jag vill minnas att priset på W5 inte var mer än 2.200.000 här. Ryggåstak kan inte vara mer än 40 000, utvändig målning kanske 60-70, och 2.70 borde inte vara mer än 40-50 ytterligare. Vi ska själv ha 2.70 nere på vårt Wise:10.

Som Minni säger så är inte valet svårt mellan dem. Jag hade nog ifrågasatt om säljaren verkligen har rätt i sina uppgifter här....

Det känns inte logiskt direkt.

I de priser ni jämför finns även arbetskostnader och kostnad för markarbeten iaf gjorde det det när vi fick vårt pris från TH, jag tror att det är dessa priser som varierar över landet inte själva huspriserna.
Blizzet, jag har för mig att vi jämförde våra kostnader tidigare då vi utgår från samma hus och vi hade dyrare entreprenad här i sthlm men ungefär samma pris på huset, korrekt eller ej? Kontrollera vad som ingår i dessa priser, är allt specat med markarbeten, har säljaren tittat på tomten en så har ni säkert fått ett mer korrekt pris. Ett pris som slängs ut i luften kan säkert variera endel.
Den erfarenhet jag har av TH är att de inte vill ge priser utan att se tomten först...

I vårt fall kikade aldrig TH på tomten. Har man extraordinära förhållanden bör man ta dit dem tycker jag dock. Som sagt så skiljer säkert entreprenaddelen en hel del, men oavsett så tycker jag exemplet ovan är märkligt i alla fall. Det borde skilja lite mer än så tycker jag med tanke på husens olika utformning och tak o.s.v. Entreprenaden är såklart också en del av det hela, men antar ni har jämfört samma i båda fallen. TH i Kalmar lämnar alla offerter med generalentreprenad.

Men om TH inte tittar på tomten hur kan de då uppskatta kostaden för grunden?

Priset på grunden är ett fast pris baserat på hur stor plattan är bara ihop med den entreprenör som ska göra plattan. Sedan ingår en viss mängd "fyll". Resten får man bekosta själv om ens tomt ligger lågt. Det var likadant hos alla tillverkare vi var hos i princip.

De hänger med ut och kikar på tomten om man vill för att kunna ge ett "mellan tummen och pekfingret" pris på extra markarbete som ev. kan behövas bara. I vissa fall är det ju tydligt, i andra inte. När markarbetet är klart är ju priset som sagt detsamma på själva grunden.

Att uppskatta mängden fyll exakt är dock helt omöjligt i alla fall om man tar dit en TH, eller för den delen en anläggningsfirma. Man kan inte säga exakt förrän de har satt en skopa i backen hur mycket man behöver gräva ur och nått tillräckligt fast mark, innan man kan börja fylla upp. (Man kan få en uppfattning av det om man är bra på att läsa den geotekniska undersökningen möjligen) Likadant gäller pålning/sprängning som inte alltid går att se direkt.

Vi hade med oss en polare som äger en anläggningsfirma ut till tomten istället, men det blev bara ett riktpris på markarbete, men vilkte stämde väl med andra i området, och i vårt fall är det bara extra fyll som bör bli aktuellt, alltså ingen pålning/sprängning. (Ingen annan har behövt göra det i området). Vi har en plan tomt som dock ligger under vägnivån en bra bit, så vi kommer att få fylla upp extra för grunden. Jag har för mig att det ingår 40cm fyll. Vi har kalkylerat en post för extra fyll redan från början. Som grädde på moset har kommunen tabbat sig och lagt vägen högre än vad som var tänkt, så det blir tvunga att gå in och kompensera alla nu...

I ert fall när det gäller ett sluttningshus och lite speciella förhållanden runomkring så är kanske svårare att bedöma själv ens "mellan tummen och pekfingret" när det gäller markarbetet.

Vi fick ett fast pris för markarbete och grund redan från början eftersom vi hade både entreprenör och säljare på tomten redan innan vi skrev något kontrakt. Vår säljare på TH vill ogärna ge ut priser utan att först åka ut på tomten och göra en bedömning för att kunna ge ett så korretk pris som möjligt. Därför tror jag att priserna kan variera mycket från säljare till säljare, det viktigaste är nog att jämföra vad som ingår i priset ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.