Hej!

Håller på med att installera en järnkamin. Jag behöver "isolera" en trävägg från strålningsvärmen. Som det ser ut nu så är det 15cm till brännbar vägg, men jag jan ta bort gips å grejer som sitter på stommen (timmerstomme) så så får jag bort 5cm c:a vilket innebär att jag kan sätta en 5cm tjock SILCA skiva på väggen.
Alternativet är LECA block 9cm men då blir det en knepig kant mot väggen ovanför och åt sidan mot dörrlisten/dörrhålet.... alternativt att "bila" in lecablocken i timmerstommen.

Anledningen till inlägget är att SILCA skivorna är rätt dyra. 1000:- för 1000x1250mm.

Någon som har erfarenhet eller några tips/funderingar?

M.v.h.
/Stefan

Hej gips är väl inte brännbart har satt in en del contura braskaminer där är kravet 10 cm till vägg, nu vet jag inte kravet på din kamin.
Det finns även minneitskivor.

Hej.
Jag botaniserar kring olika motsvarande material för att bygga en egen murspis. Förutom Silca finns det Superisol eller Jötul jgfw-5. Kanske är någon av dem billigare..?

Hej!

Tack för svaren. Kan vara bra att ha koll på framöver... Men nu löste vi det med att helt sonika ta bort väggen...
Inget trä = ingetbrännbart :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.