Har en gammal lada som har minst sagt skev. ÄR det någon som kan tipsa om någon hantverkare eller pensionär som har jobbat mycket med gamla lador? Är egentligen mest ute efter någon som bara kan komma och kika och ge goda råd...

Har snackat lite med godtyckliga snickare och råden jag fått är ju ..... skrämmande...

Lägg upp bilder på ladan, här på forumet så kan du få hjälp från hela landet, kanske är lättare än att få någon att komma ut på plats.

Jo det kan jag såklart också göra. Det är mest att man skulle vilja få en liten inspektion och diskutera diverse ting på plats

Arne999: Var i samma (?) läge som dig i vintras när jag sökte samma information/input ang min timrade lada. Ena gaveln hade trillat av hörnstenarna och stått i "mös" i 50 år (minst) och jag var intresserad av att ge mig på att laga den och kunna använda byggnaden. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att få sådan hjälp. Vanliga snickare? Kan man glömma. INGEN vill ta i detta och även om de hade gjort det, hade lösningen inte varit något du hade önskat troligen. Hade 3 stycken olika "vanliga" snickare på plats i vintras/våras. Ingen ville ta i det. Dock tyckte de att det borde vara bästa att riva och bygga nytt.

Dessa personer som vill riva en i övrigt ok lada från tidigt 1800tal lämnade jag bakom mig och kollade hantverkarregistret på Nääs byggnadsvård istället. Generellt verkar dock ingen med denna kompetens ha tid för sådana här projekt förrän efter 2-3 år. Oftast är de engagerade i stora och långgående projekt. Att avbryta en stabil inkomst för ett mindre jobb hos privatperson som kanske aldrig mer återkommer verkar inte vara så attraktivt. Dock lyckades jag få ett byggnadsvårdsföretag med timmerkompetens att komma ut och titta. Då var det åt andra hållet. Då skulle allt bevaras och fixas å det bästa och då drog tiden iväg så prisförslaget blev som BNP för en smärre mindre republik. Ambitionen var smickrande men malplacerad, det är en lada, inget boningshus. De var dessutom helt oförstående inför mina önskemål om att ha portar osv. Det "skulle aldrig gå" osv. "Konstruktionen medger inte en sådan lösning" mm. Möjligheten att få det man ville ha i byggnaden kändes i det läget små. Kostnaden på 55 tusen i veckan kändes mindre motbjudande än deras ovilja att möta mina önskemål. Dessa killar hade tveklöst kompetensen och kontakterna men ingen vilja att lyssna till förutsättningarna och komma med förslag för att lösa de problem som fanns.

Skulle säga att hälften av de som sett ladan, hantverkare som privatpersoner (lekmän) har fördelat sig 50/50 i åsikten om taket ska tas av innan lyft eller om det kan ligga kvar. Svårt att veta vilka som hade rätt i det läget. Några sa som sagt att det borde bli billigare att riva halva och bygga nytt. Det lustiga är det var personer från båda lägren som hade samma åsikter. Det var alltså inte bara lekmän som sa att taket skulle av och vice versa. Det stärkte mig i min åsikt att hantverkarna gissade. Att lekmännen gjorde det är ok men inte en hantverkare. Då är det mer renhårigt att de erkänner att de inte kan.

Satte mig och funderade, kände mig ganska vilsen i April ska erkännas. Räddningen var ett samtal med en kompis som har en JÄTTELADA. Jag förklarade läget för honom och han bara skrattade. "Jag har lyft min stora lada med endast EN domkraft, hörn för hörn, inga problem". Han hade inte tagit av sitt tak och detta var en byggnad som var 5 gånger större och högre än min. Blev även lovad hjälp av honom. "Det är kul att lyfta gamla hus var hans ord".

Vi skred till verket efter semestern. Lånade ihop två "stavdomkrafter" (vet inte vad det heter egentligen men det är ett stålrör med fötter på och i ena änden är det domkraft som pumpas via ett pumphandtag via slang mot kolven). Vi gjorde inget med taket. Vi satte domkraft under understa stocken och lyfte. Det knakade och brakade så man blev alldeles livrädd men, gamla timmerstommar är sega. Min lada hade en kraftig (gammal) fuktskada vid en takstol så där fick vi vara försiktiga. Timret där var skadat men vi gjorde inga lagningar i detta skede. Ladans ena hörn lyftes 50cm i små steg. Höja, stämpa under, flytta domkraft, höja osv. Gick fint. Andra sidan hade inte säckat så mycket, där lyfte vi c:a 30cm.

Det ÄR INGEN RAKETFORSKNING men det kräver bra grejjer, försiktighet och några vänner när man gör jobbet. SJÄLV gör man inte detta. Det hade varit farligt tror jag. Jag och mina vänner gjorde hela lyftet på c:a 7-8 timmar (två lördag förmiddagar). Då lyfte vi, funderade, diskuterade, kapade stämp osv. 21 arbetstimmar på tre man. Så, det hade INTE blivit billigare att bygga nytt. Sånt blir jag så trött på. Att riva och bygga nytt hade ju kostat en smärre förmögenhet.

Kontentan är att det är otroligt svårt att få vettiga råd för väldigt få kan sånt här, det är gamla kunskaper. Har personligen inte stött på EN enda snickare som kunnat något om det här. En sådan person tror jag inte man använder för ett sådan här projekt. Byggnadsvårdarna är vana vid andra förutsättningar (tidsrymden drar lätt iväg) men har kunskapen å andra sidan. Sådan kunskap är ganska dyrköpt 2017 insåg jag, berättigat troligen, men dyrköpt.

Det är mycket som återstår och det kommer kosta pengar i mitt projekt. Grund ska fixas. Taket är ett betongtegeltak som är på tok för tungt för de ryggåsbjälkar som ligger över saxtakstolarna (bågnar). Det är dessutom inte snyggt alls. Var inne på att byta till begagnat taktegel (aningen lättare men väger ändå mycket) men tror ändå att plåt är det bästa. Inte snyggast men TÄTT och LÄTT. Kostar inte småpotatis men värt pengarna tror jag. Vi får se hur det löser sig, det är mycket kvar men lyftet är gjort och det är tillfredställande. Har hunnit 10% av det jag önskat fått gjort under sommarn 2017. Det går sällan som man tänkt sig. Gamla byggnader låter sig inte stressas får man lära sig av det.

Finns många saker att fundera över när det gäller sånt här. Hoppas du får tag i nån som kan hjälpa dig. Var i Västra götaland finns din lada?

• Gilla
Microkatten och 2 till
  • Laddar…
Intressant läsning! Blir ju inte förvånad av vad du skriver... Har själv hyfsat sunt förnuft och har renoverat upp den gamla timrade 1800-tals villan helt själv, bytt delar av grund, stockar osv osv... När det kommer till ladan så har jag även där bytt ut allt dåligt i taket, balkar och brädor som har varit skadade.

Det som återstår är nog mer funderingarna om det som ser väldigt snett ut. Balkar som en gång varit "vågrräta" har vandrat iväg osv osv. Är det gamla sättningar eller något pågående? Vad ska man motverka och vad kan man leva med i 100 år till?

Vår gamla loge har kalvat ut i ytterkant av stengrunden på en långsida. Jag frågade "vår bonde" som arrenderar vår mark vad han trodde om det. Han visade först hur plättlätt man lyfter stommen från grunden med ett spett. Sedan försökte vi vinscha ihop sidorna, men det ville sig inte. Troligtvis är det en gammal skada från att man tryckt in för mkt halm i logen, och senare har man ev ändrat och fäst snedstöttor mellan syll och högben som har låst fast hela bygget i det sneda skicket. Nå, det slutade med att jag bara göt en betongplint utanför grundmuren med ett bockat plintjärn som vek upp mot syllen, och försvårar ytterligare rörelse utåt. Det har förmodligen stått som det är i minst 50 år, och följaktligen klarat många tuffa stormar utan problem. Nu har vi haft logen som utebox till våra hästar i 17 år utan problem. Alla som har hästar vet vilka krafter en häst som baxar upp rumpan mot en stolpe och kliar sig utsätter byggnaden för...

Konklusion, fråga en bonde som är van vid gamla ekonomibyggnader. De vet vad som fungerar, och slänger varken tid eller pengar i sjön. De vet säkert också hur man på lämpligt sätt modifierar/anpassar byggnaden efter moderna förutsättningar. De fixar inte i ordning byggnader utan att de är rimligt praktiska och fungerar för tuffa tag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.