I
Apropå gamla idéer som inte går att finna på nätet. Är det någon som vet något om det avbildade?
Det är en C E Johansson pryl men jag kan inte finna någon info alls om den, varken internationellt eller i Sverige. Jag har kontaktat Tekniska museet i Stockholm men inte fått svar ännu, kan bero på mitt mail, verkar inte funka. Verkar som de har en monter med denne herre som la grunden till modern industri.
C E Johansson var ju mest känd för sina passbitar, men bevisligen gjorde han även annat.
IMG_0122.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså en borrhållare för borr med konor som gör att man snabbt kan byta.

I
När ändrade man från att skriva Akt-Bol till att skriva AB?
Kan hitta benämningen 1918 men hur länge höll man fast vid den?

Föregångare till dagens morse-kona-adaptrar?

Det är väl helt enkelt morsekonor, tillverkade av C-E Johansson AB?

De stående kan vara rediceringshylsor 4-3, 4-2 och 4-1 men det är svårt att avgöra diameter på hylsorna.
En MK3 är ca 24 mm i tjocka änden.

Den lilla liggande kan vara en reducering för Weldonfäste, men det är bara en gissning.

Protte

I
En bild som förklarar funktionen. Till 99% säkert är det meningen att man ska kunna skifta borrstorlek snabbare. Hylsan med borr förs in i hållaren och låses genom att dra fram manteln. Kan låta som att det borde bli rickigt men inte då, CEJ passning på allt. Borr med kona finns också från 5mm och uppåt, det fungerar.
IMG_0125.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
prototypen skrev:
De stående kan vara rediceringshylsor 4-3, 4-2 och 4-1 men det är svårt att avgöra diameter på hylsorna.
En MK3 är ca 24 mm i tjocka änden.

Den lilla liggande kan vara en reducering för Weldonfäste, men det är bara en gissning.

Protte
Ja men ändå inte. Hittade nåt som kallas snabbväxlare men det är väl till gängtappar. http://www.verktygonline.se/verktyg...nabbvaxlare/snabbvaxelchuck-f-gangtapp-2.html
Weldonfäste, vad sätter man dem i?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.