RoTe
Min mor + sambo har råkat ut för något mycket märkligt. De har fast telefon från Telia och har då och då fått samtal till sig som undrar varför dom ringt upp dessa personer, som dom inte har ringt. Dessa personer säger att det minsann är deras telefonnummer som ringt.
De har tyckt detta var märkligt men inte reflekterat så mycket över det, förrän de tittade på telefonfakturan. Där har Telia tagit betalt för dessa samtal som ringts ut från deras nummer. Samtal de absolut inte ringt. De har suttit och kollat upp alla nummer som Telia debiterat samtal till och vissa av dom är helt främmande människor, mest i närområdet men även lite företag osv.

Detta har inte märkts eftersom det är en normal mängd samtal, en försumbar kostnad egentligen. Så det tyder ju på att detta inte är medvetet, t.ex. att någon använder ens telefon för att ringa dyra betalsamtal osv. Då hade det ju uppdagats mycket tidigare.

Telia är kontaktade men vägrar göra något åt saken utan en polisanmälan. Den ska upprättas snarast.

Är det någon som hört talas om liknande förut? De bor i en villa så det känns ju mindre troligt att någon skarvat sig in på deras tråd, mer troligt i så fall att någon tekniker har kopplat fel i ett skåp någonstans. Men borde inte det märkas om någon mer är drabbad?

Vi hade en liknande situation i samband med flytt inkl adsl. Det nummer som kopplades till vårt hus var felaktigt och folk ringde in på det och vi ringde ut från det nummret. Vi meddelade tele2 naturligtvis och det tog dom nästa två veckor att koppla rätt. Mao så var det två abbonenter på samma nummer.
Tele2 gav oss någon symbolisk kompensation.

Även om det är en villa så finns det väl ett kopplingsskåp i närheten där någon kan koppla sig in. Nu vet jag iofs inte om det görs i någon större utsträckning längre.

Om det inte innebär en alltför stor olägenhet så prova att lägga av luren några dagar. Då kommer den andra som råkat bli inkopplad på samma ledning göra en felanmälan.

Har oxå råkat ut för detta. Ring o felanmäl. Var nog i samband med nån ADSL-service. Var länge sedan...

Som redan skrivits ring och felanmäl och kräv utredning varför detta hänt. Kräver de en polisanmälan så gör en sådan. Ett sett att själv kolla om det någon annan hänger på samma lina är ju att ringa många signaler och se till att ingen svarar hos mor din. Svarar någon så är det ju bara snällt fråga vem man pratar med. ;) Kanske kan va läge att spela in ev sammtal som bevis mot Teila.

Tror du verkligen att nån som tjuvkopplat in sig på telefonen skulle svara?????????????

Så lite det rings så skulle det kunna tänkas vara en miss. Har någon medvetet kopplat in sig brukar samtalen springa iväg ganska fort då den som får gratis nästan alldrig kan hålla igen.

En yngre släkting råkade ut för en liknande sak. Han fick ett nytt abonemang som visade sig ha samma nummer som en annan familj. Ringde man till honom såvar dte slumpartat vilken familj som svarade. Telia hade faktiskt gett samma numemr till 2 olika abbonemang. Men i deras fall så debiterades utgående samtal korrekt på resp. abbonemang.

Det var dock stora problem att få det åtgärdat, tog ett antal samtal till kundtjänst innan någon där ens trodde på det, "sådana fel är omöjliga" var inställningen.

hempularen skrev:
En yngre släkting råkade ut för en liknande sak. Han fick ett nytt abonemang som visade sig ha samma nummer som en annan familj. Ringde man till honom såvar dte slumpartat vilken familj som svarade. Telia hade faktiskt gett samma numemr till 2 olika abbonemang. Men i deras fall så debiterades utgående samtal korrekt på resp. abbonemang.

Det var dock stora problem att få det åtgärdat, tog ett antal samtal till kundtjänst innan någon där ens trodde på det, "sådana fel är omöjliga" var inställningen.
Sådär hade mina föräldrar det i sin sommarstuga för många år sedan, problemet var att det var ett hotells om fått samma nummer som de efter nån ändring. Så det ringde folk stup i kvarten och frågade om de hade rum lediga och då brukade de svara att "Jodå, det finns gott om plats på höloftet". :)
Väldigt få ville boka... ;)

RoTe
Telia har nu tagit problemet på allvar och bytt en kopplingsplint i telestationen. Återstår att se om problem kvarstår.

Jag kommer sent till kalaset men ville ändå påpeka att i dagens digitaliserade telefonivärld så kan vad som helst hända.

Förutom roligheterna jag hörde när jag jobbade med det här på Ericsson så har jag själv upplevt att mitt eget telefonnummer kopplats till en annan abonnent för några år sedan. Jag kunde alltså ringa till "mig själv" på min egen telefon och någon annan svarade (bodde ungefär 1km från mig). Jag kommer inte ihåg vart man kom om man ringde hennes nummer, men inte till mig i alla fall. Till saken hör att hon hade "vanlig" telefoni och jag hade IP-telefoni gm Bredbandsbolaget... (Jag har fortfarande inte riktigt lyckats lura ut precis vad de hade gjort, men något lyckades de med när de lagade efter avgrävd kabel hos den andra abonnenten).

Skanova kopplade raskt ur vår telefon/adsl i 3-4 veckor och hade sedan mage att påstå att det var min mellanpropp det var fel på(!). :@ Så det behöver iaf inte vara så att någon fysiskt har kopplat in sig på linan till stationen. Sådana här fel kan uppstå ändå.

(Nu har jag fiber och slipper därför att ha med Telia/Skanova eller någon annan av samma kaliber att göra. Stort fall framåt.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.