11 580 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Någon mer som ångrat husets placering?
Som flera har skrivit, tänk till/ta hjälp med att utforma trädgård/uteplatser optimalt, så blir det nog jättebra.
Visst, det kan hända att den placering du nu har kommit på, hade varit ännu lite bättre. Men om den ni har valt hade varit så dålig, hade nog husleverantören sagt till och föreslagit något annat. Så den blir säkert också bra!
Troligen ältar du placeringen lite extra nu, just för att det är en så jättestor investering ni gör, och då är man så orolig att det inte skall bli bra, att man skall ha valt fel. Naturligt att man ifrågasätter egna val. Lite som när man har bokat en dyr semesterresa, och oroar sig för att man kanske inte har valt det allra bästa hotellet - fanns det kanske ett man missade, som hade varit ännu mer perfekt? Och sen blir det superbra i slutändan.
Hoppas du klarar att lägga detta åt sidan nu, och se fram emot att flytta in och börja inteda hus och anlägga trädgård!
Visst, det kan hända att den placering du nu har kommit på, hade varit ännu lite bättre. Men om den ni har valt hade varit så dålig, hade nog husleverantören sagt till och föreslagit något annat. Så den blir säkert också bra!
Troligen ältar du placeringen lite extra nu, just för att det är en så jättestor investering ni gör, och då är man så orolig att det inte skall bli bra, att man skall ha valt fel. Naturligt att man ifrågasätter egna val. Lite som när man har bokat en dyr semesterresa, och oroar sig för att man kanske inte har valt det allra bästa hotellet - fanns det kanske ett man missade, som hade varit ännu mer perfekt? Och sen blir det superbra i slutändan.
Hoppas du klarar att lägga detta åt sidan nu, och se fram emot att flytta in och börja inteda hus och anlägga trädgård!
Du är verkligen inte ensam om detta.
Det har slagit mig många ggr att tomterna ser konstiga ut, husets placering är ogenomtänkt o.s.v. Man undrar hur folk överhuvudtaget kommer på idén att bygga där de bygger. Det är skuggigt, det är i en sänka, det är fuktigt, det är mittemellan två hårt trafikerade vägar, svårt att nå stora delar av tomten, långt till kommunikationer o.s.v. Man lägger så mycket tid på planlösning men struntar i det andra.
Får det gå ett tag tror jag inte ni tänker på det utan blir nöjda. Ni kommer att se möjligheter att få till det bra.
Det har slagit mig många ggr att tomterna ser konstiga ut, husets placering är ogenomtänkt o.s.v. Man undrar hur folk överhuvudtaget kommer på idén att bygga där de bygger. Det är skuggigt, det är i en sänka, det är fuktigt, det är mittemellan två hårt trafikerade vägar, svårt att nå stora delar av tomten, långt till kommunikationer o.s.v. Man lägger så mycket tid på planlösning men struntar i det andra.
Får det gå ett tag tror jag inte ni tänker på det utan blir nöjda. Ni kommer att se möjligheter att få till det bra.
Precis, du kan ju inte flytta huset om ni monterat stomme mm. Dragit rör. Smartare lägga en slant på en trädgårdsarkitekt som hjälper er att utnyttja det ni har. Vi har lagt vårt hus nära vatten utan insyn från grannar men med en stor tomt bakom som just nu mest utnyttjas som en enorm parkeringsplats. Också funderat på att jag kanske borde lagt huset längre bak och fått mer trädgård framför...snabba beslut ofta i byggen och just placering av hus är ofta svårt att ångra.L lodin92 skrev:
Det vi ångrar mest är nog att vi inte tog till och byggde ett lite större hus, samt dubbelgarage. Man fick ha tomten i minst 2 år, så det var ingen brådska med att bygga något hus. Vi hade väl inte riktigt till detta vid tillfället, men med ett års idogt sparande hade vi absolut kunnat gå upp ett snäpp. Jag har sparat prislistorna från 2002 och det var inte jättemycket som skiljde i pris med ett 40 m2 större hus samt ett dubbelgarage istället för enkelgarage. Kostnaderna för att göra detta idag går inte att jämföra. Jag har fått pris på 1,2 miljoner för att genomföra båda dessa förbättringar (bygga ut hus, samt göra om garage till dubbelgarage. Enligt prislistan hade ett dubbelgarage då kostat +35000 kr och en större husmodell med vinkel (Smålandsvillan) hade kostar 135000 kr.
Då var vi barnlösa, idag har vi två barn varav ett i tonåren som tar mycket plats. Säljaren hos Smålandsvillan ställde i princip inga frågor alls kring vårat val av husmodell, garage, tillval utan hakade mest upp sig på vilka tapeter och handtag till köket vi skulle ha. Där lade vi nog hur mycket tid som helst, på de mest meningslösa saker, medan vi istället borde tänkt på 1 bil, två bilar, hobbyutrymme, ett eller två barn, kostnader för att bygga ut, placering av kök i förhållande till tomt och ljus osv. Helt fel prioriteringar tycker jag, men säljaren var väl mest intresserad av att slutföra affären. Problemet var väl att vi såg en annons på tomt och hus till riktigt bra kampanjpris. Ingen av oss hade byggt hus innan, och vi hade inga vänner eller släktingar som kunde komma med goda råd. Vi stirrade oss nog mest blinda på att gick att få hus i det området för det priset, och tänkte inte så mycket på allt det andra, tyvärr. Sen dök den ena efter andra "insikten" upp efter ett antal år.
Problemet är att vi trivs så bra i område, och att det inte finns några tomter till salu som vi är intresserade av. Annars hade vi antagligen byggt ett nytt hus som hade passat oss bättre.
Placeringen på tomten vet jag inte vem som gjorde, det var nog husfirman. Den hamnade rätt, framsidan är meningslös och väldigt liten med väg och grannar på andra sidan, medans vi har stor baksida, vilket är helt rätt. Är bara på framsidan för att klippa gräs, häck. Annars sätter ingen av oss sin fot där.
/S
Då var vi barnlösa, idag har vi två barn varav ett i tonåren som tar mycket plats. Säljaren hos Smålandsvillan ställde i princip inga frågor alls kring vårat val av husmodell, garage, tillval utan hakade mest upp sig på vilka tapeter och handtag till köket vi skulle ha. Där lade vi nog hur mycket tid som helst, på de mest meningslösa saker, medan vi istället borde tänkt på 1 bil, två bilar, hobbyutrymme, ett eller två barn, kostnader för att bygga ut, placering av kök i förhållande till tomt och ljus osv. Helt fel prioriteringar tycker jag, men säljaren var väl mest intresserad av att slutföra affären. Problemet var väl att vi såg en annons på tomt och hus till riktigt bra kampanjpris. Ingen av oss hade byggt hus innan, och vi hade inga vänner eller släktingar som kunde komma med goda råd. Vi stirrade oss nog mest blinda på att gick att få hus i det området för det priset, och tänkte inte så mycket på allt det andra, tyvärr. Sen dök den ena efter andra "insikten" upp efter ett antal år.
Problemet är att vi trivs så bra i område, och att det inte finns några tomter till salu som vi är intresserade av. Annars hade vi antagligen byggt ett nytt hus som hade passat oss bättre.
Placeringen på tomten vet jag inte vem som gjorde, det var nog husfirman. Den hamnade rätt, framsidan är meningslös och väldigt liten med väg och grannar på andra sidan, medans vi har stor baksida, vilket är helt rätt. Är bara på framsidan för att klippa gräs, häck. Annars sätter ingen av oss sin fot där.
/S
Tyvärr har jag inte några större "byggahus-kunskaper" så jag kan inte ge dig något handfast råd om hur du ska göra. Jag kan däremot kanske hjälpa dig en smula hur du kan tänka. Din kognitiva dissonans kan leda till kognitiv harmoni genom att: a) fly problemet, dvs att flytta, b) jobba med tanken, försöka lägga det bakom dig och acceptera att det är som det är eller c) kämpa för en förändring, alltså ändra något med huset/tomten för att känna dig nöjd. Alternativ c har kloka personer här hjälpt till med, men om det inte funkar så kan ju alternativ b vara en lösning. Fundera över om du kan komma över det här och bearbeta dig själv så du slipper må dåligt och till slut rentav kan trivas med ditt hus. Bestämmer du dig för att varken b eller c funkar, så är det nog bättre att flytta än att gå och gräma sig år ut och år in. Hoppas att du kan hitta en lösning utan att flytta för att komma över din ånger.
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Vårt hus är vänt 180 grader fel och det kom vi på efter kontraktsskrivning men innan inflytt. Så vi har varit med om nästan samma sak, fast vårt hus är byggt -88 så det kändes inte fel att göra lite modifieringar, som att sätta fönster och altandörr i vardagsrummet mot öster och att låta altanen runda hörnet till sydsidan, där tomten är.
Men vi kommer alltid att ha två altandörrar, vindskupan på övervåningen och en massa fönster mot norr där det bara finns ett garage, medan huvudingången men nästan inga fönster vetter mot trädgården i söder. Det är faktiskt skrattretande hur tydligt huset är felvänt när man väl har insett det.
Men. Man vänjer sig. Det är en del av husets själ, det hade liksom inte varit samma hus annars. Det enda som grämer mig lite är faktiskt att jag var för blyg för att fråga säljaren (som byggt huset) varför de gjorde som de gjorde.
Men vi kommer alltid att ha två altandörrar, vindskupan på övervåningen och en massa fönster mot norr där det bara finns ett garage, medan huvudingången men nästan inga fönster vetter mot trädgården i söder. Det är faktiskt skrattretande hur tydligt huset är felvänt när man väl har insett det.
Men. Man vänjer sig. Det är en del av husets själ, det hade liksom inte varit samma hus annars. Det enda som grämer mig lite är faktiskt att jag var för blyg för att fråga säljaren (som byggt huset) varför de gjorde som de gjorde.
Placeringen av huset blev nog så bra det kunde. Men vi bor i en backe så tomten behövde formas om. En del av tomten blev inte bra, det verkade bra först men när man såg resultatet insåg man att det inte var optimalt. Som tur var skulle markentreprenören fixa en grej som inte var gjord enligt lovet, så jag lät dem fixa till den yta vi inte var nöjda med i samma veva. Nu är det toppen, men jag hade ju kunnat leva med hur det var innan. Sen finns det många saker vi upptäckt i efterhand som vi kunde gjort annorlunda. Men man får leva med det. Det går liksom inte att tänka igenom allt och det kan vara svårt att visualisera en del saker innan huset står på plats. Vi hade ju inte sålt och flyttat i besvikelse om vi inte fixat till det som blev lite fel på tomten.
Klicka här för att svara