Byggahus.se

Någon med IKEAS kommod Godmorgon?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Upptäckte till min glädje att den finns i 80 cm bredd och dessutom gillar jag djupen på den. Dock gillar jag inte deras tvättfat då jag inte vill ha något annat än porslin.

Så har jag då fått en idé om att istället lägga en bänkskiva ovanpå och köra med ett infällt tvättfat. Men nu till (det eventuella...?) problemet... Alla andra tillverkares kommoder som jag har sett har liksom ett "urtag" i mitten på den övre lådan med plats för avloppet. Detta kan jag inte se att Godmorgon har?? Betyder det att det bara skulle få plats ett väldigt grunt tvättfat?

Det inbyggnadstvättställ jag har siktat in mig på (Ifö Sign Art) bygger ca 14 cm på djupet och sedan måste det väl finnas lite plats för rör också?!? :confused:

Någon med en så'n här kommod som kan tänka sig att mäta avståndet mellan lådans sido- och tvättställets underkant så jag får veta hur mycket plats det finns där emellan?

Tack på förhand!

2. T
    Allvetare · Nivå 14
    Fast Ikea har handfat i porslin också!

3. K
    Medlem Nivå 5
    Jag är inte säker på att det var just en Godmorgon jag installerade med ny topp (också bänksskiva) åt en vän men på detta IKEA skåp var hela bakre delen av lådan lägre istället för som brukligt ett "urtag" effekten var dock densamma och inga problem med nerfält handfat.

4. J
    Medlem Nivå 4
    Nu leker jag med tanken att sätta två stycken 80 cm kommoder bredvid varandra och låta bänkskivan löpa över båda. Det är ytterligare en anledning till att det inte funkar med ett vanligt tvättställ.

5. J
    Medlem Nivå 4
    Den övre lådan ser absolut ut att vara lägre på God morgon, men frågan är om det är tillräckligt...? Därför får någon väldigt gärna mäta åt mig :)

När jag tittar på Ikeas medföljande vattenlås så tycker jag heller inte att de ser ut som de vattenlås som jag sett tidigare. Men så är jag ju inte röris ;-) och kanske det finns olika varianter..?

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Jag har två Godmorron ihopskruvade och en bänkskiva på den ena och IKEAS tvättställ på den andra.

Som kallun skriver, är lådorna lägre i bakkant och uppbyggda med ribbor. Skulle du få problem med djupet med ett annat tvättställ, kan du ta bort en ribba, men givetvis blir lådan mindre användbar att lägga saker i.

• Laddar…
  7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    IKEAS vattenlås ca 13 cm från lådans botten. Bakkant på lådan 10 cm.

8. J
    Medlem Nivå 4
    Men idag har jag till min besvikelse förstått att Godmorgon inte har mjukstängande lådor så där föll det köpet :( Hur tänkte Ikea där egentligen...?!?

9. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Vadå inte mjukstängande???
    Mina glider in sakta och fint, men det kanske tagits bort på nyare lådor.

10. T
    Allvetare · Nivå 14
    Va, köpte Godmorgon för typ tre månader sedan och då var det mjukstängande lådor!

11. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Min godmorgon från 2013 har mjukstängande lådor.

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för den infon! Då får jag kolla det igen. Det var i kontakt med Ikeas kundtjänst som jag fick höra att de_inte_var mjukstängande (och det framgår heller inte på deras hemsida).

13. J
    Medlem Nivå 4
  14. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Louise kanske menar att Godmorgon inte har en sån där mjukstägningsdämpare, men lådorna glider ändå sakta in utmed skenorna den sista biten.

15. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Mina godmorgon har också mjukstängande lådor. "Mjukstängaren" sitter monterade från fabrik!

Beträffande måttet kan jag mäta exakt i helgen. Jag har exakt samma som du.

Godmorgon
    Laminatskiva (IKEA)
    IFÖ Sign

• Laddar…