23 382 läst ·
55 svar
23k läst
55 svar
Någon med erfarenhet av Sverigepumpens värmepumpsberedare?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Känns ibland som att ursprungspriset stigit en hel del i och med bidragen.
Tror knappast en kombo av luft/luft/vatten hade kostat 80 lakan utan bidraget.
Dålig koll på kombinationen med luft/luft inkl luft/vatten , tyckte åtmindstånde tidigare att effekten som ska räcka till både tappvarmvatten och luft/luft var lite klen men kanske funkar vettigt till mindre fastigheter för man vill inte att någon 9kW elpatron ska dunka in för ofta nu när det börjar bli effekttariffer runt om i landet.
Dålig koll på kombinationen med luft/luft inkl luft/vatten , tyckte åtmindstånde tidigare att effekten som ska räcka till både tappvarmvatten och luft/luft var lite klen men kanske funkar vettigt till mindre fastigheter för man vill inte att någon 9kW elpatron ska dunka in för ofta nu när det börjar bli effekttariffer runt om i landet.
Hoppas jag slipper de värsta tariff-kostnaderna då vi har solpaneler med batteri som kanske jämnar ut det hela…har dock dålig koll på hur tariff-kostnad kommer räknas ut i vårt elnät framöver😬C Comfort Thomas skrev:Känns ibland som att ursprungspriset stigit en hel del i och med bidragen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Solpanelerna funkar dessvärre inget vidare när dom behövs som mest under ca 3-4 månader.C Can-man skrev:
Batteriet om det är skapligt stort går det ladda hyfsat billigt på natten och kapa effekttoppar under effektavgiften.
Bäst är det dock om du inte har någon effektavgift alls nattetid men vissa nätägare har dessvärre 50% av avgiften då istället så du får hoppas du har rätt nätägare 😉
Hej Rasmus, har du lust att uppdatera oss hur det har fungerat med denna lösning för dig?Rasmus504 skrev:
Hej,
Det har fungerat väldigt bra hittills. Jag kan se att energiförbrukningen har minskat med mer än hälften (har inte brytt mig om att slå ut det exakt). Jag har ställt in den så den producerar varmvatten på natten, å sen håller det hela dagen. Ibland får jag starta upp den på dagen ifall ungarna tappat upp badkaret och förbrukat allt varmvatten. Men den sköter sig själv å jag är nöjd!
Funderar själv på just en Sverigepumpenn Bereda270.. tacksam för svar.
Jag skulle också vara intresserad med det stora gröna bidraget. Söker man det själv eller fixar firman det när man får fakturan ? Jag bor ensam efter en skilsmässa nu snart 5 år sedan och förbrukar max 6,000 KVh om året och har 4 rum och två badrum. Jag eldar i en täljstens kamin, lite dyrare modell så länge jag har ved som jag sågat under sommaren. Finns det någon bra firma runt Eslöv, Höör som är bra och har normala priser ?C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Håller inte på med produkter för det gröna bidraget så har dålig koll på hur och vem som söker.T Tibb skrev:Jag skulle också vara intresserad med det stora gröna bidraget. Söker man det själv eller fixar firman det när man får fakturan ? Jag bor ensam efter en skilsmässa nu snart 5 år sedan och förbrukar max 6,000 KVh om året och har 4 rum och två badrum. Jag eldar i en täljstens kamin, lite dyrare modell så länge jag har ved som jag sågat under sommaren. Finns det någon bra firma runt Eslöv, Höör som är bra och har normala priser ?
Ingen koll på företag i dina trakter.
Ni har ganska låg förbrukning idag så finns inte direkt några stora besparingar att göra
Hej, den funkar fortsatt utan bekymmer. Har den inställd att värma på schema. Så på sommarhalvåret värmer den vattnet på dagen och på vinterhalvåret värmer den på natten, detta för att pricka in se låga priserna (har kvarts priser). Hittils inte krånglat utan bara tuffat på. Något specifikt du tänker på?J joakimhedlund skrev:
Om du menar energibidraget för småhus så är det du som söker. Man gör en preliminär ansökan där man får besked om man kvalificerar, men beskriver vilka lösningar man tänkt göra och så får man tumme upp eller ner. Sen genomför du byter av produkterna med allt va det innebär, skickat i kvittona och sen betalas medlen ut till dig. Så man får ju ligga ute med pengarna.T Tibb skrev:Jag skulle också vara intresserad med det stora gröna bidraget. Söker man det själv eller fixar firman det när man får fakturan ? Jag bor ensam efter en skilsmässa nu snart 5 år sedan och förbrukar max 6,000 KVh om året och har 4 rum och två badrum. Jag eldar i en täljstens kamin, lite dyrare modell så länge jag har ved som jag sågat under sommaren. Finns det någon bra firma runt Eslöv, Höör som är bra och har normala priser ?
https://www.lansstyrelsen.se/vastra...idrag-for-energieffektivisering-i-smahus.html
Så gick det till när jag sökte för ca 2 år sen. Det var precis när bidraget lanserades.
Tja, har du upplevt att du sparar in på förbrukningen i antalet kwh?Rasmus504 skrev:
Hej, den funkar fortsatt utan bekymmer. Har den inställd att värma på schema. Så på sommarhalvåret värmer den vattnet på dagen och på vinterhalvåret värmer den på natten, detta för att pricka in se låga priserna (har kvarts priser). Hittils inte krånglat utan bara tuffat på. Något specifikt du tänker på?
Tänker om det angivna COPvärdet stämmer någorlunda med verkligheten.
Hej, jag har ingen mätare kopplat till pumpen och jag tror inte det fanns något räkneverk i mjukvaran heller. Det jag kan se är att min kåk i det stora hela har minskat i förbrukning. 2021 hade vi 20.000 kilowatt per år och 2024 hade vi 13.000 kilowatt. Men då har jag bytt både LLVP och LVVP , slängde på extra isolering på vinden. Det är ju svårt att veta exakt vad som bidragit till vad. Vi har elbil också kan jag tillägga. Vi har ju generellt blivit mer medvetna om elkonsumtion. När vi tex hade pris toppar på 8 kr så kommer jag ihåg att vi drog ner på elkonsumtion så jag antar att sådant och bidrar till helheten, många bäckar här och var. vi kör ca 22 grader i huset på vintern.J joakimhedlund skrev:
Vi har också installerat bereda 270 i sept -25, så återkommer med lite mer driftdata efter vintermånader. VP-beredaren tuffar på här också, kör med timer som ökar från 55 till 60 gr efter kl22 (med en vp drift diff på 5gr). Resultatet blir att om aktuell temp är 49 gr kl22 eller når 49 senarr under natten kör VPn ca 1 tim upp till 60gr (vid utetemp ca +10gr). Observera att graderna mellan 55-60 behöver elpatronen kicka in. Jag har denna inställning för att utnyttja akumulatanken på 270L då de 60 ner till 49gr räcker till duchningar dagtid när elen e dyr höst/vinter/vår, blir väl ett dagschema istället under sommaren som skrevs ovan.
Klicka här för att svara