2 445 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Någon med erfarenhet av både galaxy och SPC?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 536 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 536 inlägg
Hade en säljare på besök på firman i fredags och han demonstrerade ett SPC larm (vet inte exakt modellbeteckning) och det verkade riktigt intressant. Tidigare har vi kört Safetyline Galaxy centraler i kombination med bewator entro när vi behövt passagesystem.
Men med SPC så finns det ett passagesystem inbyggt i larmet. Är det någon som har erfarenhet av i första hand SPC, men det vore guld värt om någon som kan både entro och SPC fanns här.
I andra hand söker jag er som har SPC centraler hemma.
Hur upplever ni stabilitet?
Fungerar Appen buggfritt?
Saknar ni några funktioner?
MVH
Men med SPC så finns det ett passagesystem inbyggt i larmet. Är det någon som har erfarenhet av i första hand SPC, men det vore guld värt om någon som kan både entro och SPC fanns här.
I andra hand söker jag er som har SPC centraler hemma.
Hur upplever ni stabilitet?
Fungerar Appen buggfritt?
Saknar ni några funktioner?
MVH
SPC är den stabilaste centralen jag arbetat med.
RCO håller med en klass för sig men inte riktigt samma slutkund.
SPC är inget renodlat passagesystem men enklare dörrmiljöer kan man få till.
Dock inga avancerade passagefunktioner som ett riktigt system har tex Omnis, M5.
Dock perfekt på mindre kontor som vill kunna styra någon extra dörr till en rimlig summa.
Hört talas om Vanderbilt Aliro?
Kolla annars upp det.
Samma enkla gränssnitt som SPC och en grym app.
Har kunden bara ett stabilt nät så är systemet stabilt och bugfritt.
Appen är bästa jag sett.
Har den även hemma med så har du fler frågor om det är något specifikt så bara säg till så skall ja försöka svara på att.
Dock inga avancerade passagefunktioner som ett riktigt system har tex Omnis, M5.
Dock perfekt på mindre kontor som vill kunna styra någon extra dörr till en rimlig summa.
Kolla annars upp det.
Appen är bästa jag sett.
Har den även hemma med så har du fler frågor om det är något specifikt så bara säg till så skall ja försöka svara på att.
Hur intrigerar ni galaxy och entro?
Är det en normal signal från entro som fbk någon larmsektion och sen slår man av larmet och vice versa?
Galaxy är en riktigt bra central men användarvänligheten mot slutkund är i mina ögon helt värdelös.
De flesta kunder är livrädda för att knappa i den.
Där är SPC hästlängder före med svenska i klartext.
Speciellt larmområdena.
Samt har SPC alltid vart billigare innan iaf.
Programmeringsmässigt så kan SPC mer men det tar lika lång tid.
Dock tycker jag att SPC är mycket mer logiskt uppbyggd med ett riktigt bra gränssnitt.
Nu med SPCconnect 2.0 så för en mindre kostnad som installatör har man koll på alla sina IP anslutna paneler.
Alla ändringar sparas automatiskt om de är gjorda via map eller dator.
Så skulle åskan slå ner så har man alltid senaste backup.
Vill man sedan ha larmet till en godkänd larmcentral kan man tex köra SPC via IP via Addsecures (Multicom, Safetel) servrar som skall vara godkänd till en riktigt överkomlig summa.
Om man nu inte kör en extern larmsändare.
Från SPC har du iaf 3 larmvägar ut
IP GPRS PSTN.
Är det en normal signal från entro som fbk någon larmsektion och sen slår man av larmet och vice versa?
Galaxy är en riktigt bra central men användarvänligheten mot slutkund är i mina ögon helt värdelös.
De flesta kunder är livrädda för att knappa i den.
Där är SPC hästlängder före med svenska i klartext.
Speciellt larmområdena.
Samt har SPC alltid vart billigare innan iaf.
Programmeringsmässigt så kan SPC mer men det tar lika lång tid.
Dock tycker jag att SPC är mycket mer logiskt uppbyggd med ett riktigt bra gränssnitt.
Nu med SPCconnect 2.0 så för en mindre kostnad som installatör har man koll på alla sina IP anslutna paneler.
Alla ändringar sparas automatiskt om de är gjorda via map eller dator.
Så skulle åskan slå ner så har man alltid senaste backup.
Vill man sedan ha larmet till en godkänd larmcentral kan man tex köra SPC via IP via Addsecures (Multicom, Safetel) servrar som skall vara godkänd till en riktigt överkomlig summa.
Om man nu inte kör en extern larmsändare.
Från SPC har du iaf 3 larmvägar ut
IP GPRS PSTN.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 536 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 536 inlägg
Tack för svar! Ja jag fick uppfattningen att SPC framförallt är väldigt användarvänligt, nu är det inte aktuellt då det bara är jag och 2 till som ska jobba med larmen, övriga personer ska enbart använda kort/pin för att låsa upp/larma av, bläddra i menyer och så vidare ska de ej ha tillträde till.RilleRock skrev:SPC är den stabilaste centralen jag arbetat med.
Kolla annars upp det.
Appen är bästa jag sett.
Aliro är väl systemet som ska efterfölja Entro om jag förstår det rätt, frågan är hur många år till produktionen av Entro fortsätter. Det är tydligen deras mest säljande system just nu så att avveckla nu är det inte frågan om iaf.
Vi har en byggnad som ska installeras inbrottslarm och passagesystem på snart. Det enda som kommer krävas passagemässigt är att det kan hantera 2 larmzoner och sen öppna och låsa dörrar som förväntat av ett passagesystem. Det jag funderar på är om vi ska köra ett SPC endast eller om vi kanske kör SPC/aliro eller eventuellt galaxy/aliro.
Intergrationen mellan Galaxy och Entro kör vi som du säger med den inbyggda larmstyrningen, ASF via en utgång som följer larmtillkopplingen på galaxyn. Vet inte om det går att intergrera på något annat vis heller?
Galaxyn är inte användarvänlig det håller jag med om, även om den är ljusår bättre än NX48, Vista och S8 som vi använt tidigare.
Ja han tryckte på ganska hårt på att SPCn inte kräver någon larmsändare och därför sparar man in 3000 kronor på DALM3000 som vi använder idag. Men det tillkommer alltså någon slags "serverkostnad" per installerat SPC för att köra larmsänding via IP då eller?
Titta vad A210 modulen kan och om det räcker, för ha allt i samma bus är ljusår bättre.SueCia skrev:Vi har en byggnad som ska installeras inbrottslarm och passagesystem på snart. Det enda som kommer krävas passagemässigt är att det kan hantera 2 larmzoner och sen öppna och låsa dörrar som förväntat av ett passagesystem. Det jag funderar på är om vi ska köra ett SPC endast eller om vi kanske kör SPC/aliro eller eventuellt galaxy/aliro.
Intergrationen mellan Galaxy och Entro kör vi som du säger med den inbyggda larmstyrningen, ASF via en utgång som följer larmtillkopplingen på galaxyn. Vet inte om det går att intergrera på något annat vis heller?
Ja han tryckte på ganska hårt på att SPCn inte kräver någon larmsändare och därför sparar man in 3000 kronor på DALM3000 som vi använder idag. Men det tillkommer alltså någon slags "serverkostnad" per installerat SPC för att köra larmsänding via IP då eller?
https://se.spiap.com/products/intrusion/spc/extensions-1/spca210100.html
Dock får man tänka på strömförsörjningen när det handlar om lås och kanske sätta tex en VIP likriktare?
För SPC har sina 750ma från CA.
Fördelen med VIP är att du kan sätta 1 i varje ända men ändå jobbar de ihop då man kopplar ihop dem.
Är låsen låsta med spänning eller tvärtom?
Är det motorlås eller elbleck?
Är det ett mindre ställe som klarar sig med A210 hade jag hållt mig till SPC.
Via SPC appen kan man låsa upp dörrar så för lite basic styrning behövs inte Aliro ur den synvinkeln.
Du kan även via appen aktivera en utgång direkt i systemet.
Har kunden behov av att använda app?
Står det mellan Aliro och Entro och de inte har appbehov så hade jag valt entro till en början.
För den kan ni och på sikt använda mer Aliro där kunden har de behoven.
När ni väl har lärt er SPC så de inte blir för mycket på 1 gång?
Nej det är så man integrerar 2 olika fabrikat.
Vill man ha det fullt ut får man köra SPC för små anl annars 2010 Omnis eller RCO M5.
Men de 2 sistnämnda är mer för skolor, arenor, gallerior, flygplatser etc.
Sista större systemet ja programmerade upp hade över 200 noder med både inbrott/passage.
Över 700 larmsektioner, hisstyrningar per användarnivå samt massa annat special.
Då måste man ha allt i samma system för att kunna reda ut alla krav kunden kommer med.
Det beror på vilken larmcentral man använder om det är ett klassat larm.
Sist ja kollade så var det bara 2 larmcentraler som var godkända direkt från kund utan mellanhänder.
Vill man använda en annan larmcentral än de 2 godkända kan addsecures tjänst vara en option till vissa larmcentraler.
Är de ingen klassad anl. så kan man ta den larmcentral som kan ta emot SPC flexC direkt från kund.
I en klassad anl räcker det inte att en larmsändare är godkänd och att larmcentralen är godkänd längre utan både sändare och central måste vara godkända ihopa.
Dalm 3000 är dock en riktig bra sändare. Att man själv direkt kan kolla status på den är helt fenomenalt.
Så det har även sina fördelar och den har vi med användt en hel del speciellt till automatiskt brandlarm.
Sen är SPC telemodul aldrig godkänd själv.
1-väg = IP
2-väg = IP + GPRS el IP + PSTN
3-väg = IP + GPRS + PSTN
Har du fler frågor så ös på.
Vanderbilt har lagt upp en liten video om A210.
I slutet kan man se lite möjligheterna i webgränsnittet av vad man kan göra.
https://youtu.be/epfsBFMeg9A
I slutet kan man se lite möjligheterna i webgränsnittet av vad man kan göra.
https://youtu.be/epfsBFMeg9A
Klicka här för att svara