B b_hasse skrev:
Hur uppfyller man alla elsäkerhets-regler/krav om man t.ex vill ansluta en Shelly Pro 4PM med kabel till en dator som sitter utanför elcentralen? Behövs speciell nätverkskabel med bättre isolering?
Jag är motståndare till skärmad nätverkskabel, så den som påstår att sådan krävs bör kunna peka på någon regel som stödjer påståendet.

[bild]
Ett vettigt sätt där man också slipper skilja från trådningen på starkströmssidan eller försöka bättra isoleringen på nätverkskabeln osv som nämnts tidigare kan vara att välja kabel med PE-isolering och PUR-mantel. Det är vad som oftast används industriellt vid patchning internt eller även vid förläggning fast i olika utrustningar med lite svårare kravställningar rent eltekniskt och även omgivande miljö.

Brukar finnas till inte helt avskräckande priser om man söker lite, annars får man ha kontakter i den branschen så får man tag på de i topp till ungefär samma peng. Vill man göra en bra lösning är det rätt väg i stället för att kludda med olika halvmesyrer eller så kan man välja en lite bättre stadigt utförd normal patchkabel det är inte dåligt om man själv kan bedöma men så klart formellt fel oftast.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
ClasseClas
Hur är det med KNX i detta avseende? Blir det inte samma typ av diskussion där också med ibland busskabel och strömmatning i samma VP-rör ? Vad finns det för "good practice" att hämta från den sidan?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
521.7 Flera kretsar i en kabel
Flera olika kretsar kan förläggas inom samma kabel förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna.

521.6 Elinstallationsrör, kabelkanaler, elkanaler samt kabelrännor
och kabelstegar
Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.

Hittar inget specifikt om just centraler i boken men..
Det verkar ganska tydligt att de helt enkelt måste vara isolerade för att klara den högsta spänningen.
Som jag ser det blir det inte rätt och säkert annars.
Men det är en väldigt bra fråga du ställer.

Det var nyligen en tråd där någon tog upp angående drivdonspuck med spotlightkabel på ena sidan och starkström på andra sidan fast i samma dosa. Blir också en liten tankeställare hur man ska göra. Inte alls glasklart.

Redigerat:
Just KNX busskablar är konstruerade och avsedda att klara de krav som ställs för samförläggning så inget konstigt där i det fallet. Och i nästa steg är de olika komponenterna som kopplas till KNX bussen också avpassade så kontaktering, anslutning kan ske på korrekt sätt även i tex en konventionellt använd centralkapsling.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om klassikern kabelskal från en EKK eller EKLK? borde ju klara isolationskravet kan man tycka

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
M Mats skrev:
Vad tror ni om klassikern kabelskal från en EKK eller EKLK? borde ju klara isolationskravet kan man tycka
Praktiskt är det ju ok och invändningsfritt men inte formellt om man vill vara sån och det är ju mer och mer den typiska linjen på forumet i ökande utsträckning oavsett frågeställning.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Praktiskt är det ju ok och invändningsfritt men inte formellt om man vill vara sån och det är ju mer och mer den typiska linjen på forumet i ökande utsträckning oavsett frågeställning.
Jag är mer av den praktiska skolan. Switchen som sitter några meter bort är sen galvaniskt isolerad från resten av nätet (fiber ansluten). Ethernet ställer ju i sig också krav på 1400V (om jag minns rätt) isolationsspänning

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag är mer av den praktiska skolan. Switchen som sitter några meter bort är sen galvaniskt isolerad från resten av nätet (fiber ansluten). Ethernet ställer ju i sig också krav på 1400V (om jag minns rätt) isolationsspänning
Se till att inte använda skärmade ethernetkablar. De ställer bara till problem. Tycker man sig behöva dem av störnings-skäl så bör man ta steget till fiber i stället.

TRJBerg
B b_hasse skrev:
Se till att inte använda skärmade ethernetkablar. De ställer bara till problem. Tycker man sig behöva dem av störnings-skäl så bör man ta steget till fiber i stället.
Kan du ge exempel på problem? Jag har sedan länge hört att det kan vara problem men inte sett någon närmare förklaring till det.

Om man verkligen behöver skärmade kablar så har man problem. Då är det bättre att lösa problemet än att försöka runda det med skärmad kabel.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan du ge exempel på problem? Jag har sedan länge hört att det kan vara problem men inte sett någon närmare förklaring till det.
Min främsta invändning mot skärmade ethernetkablar är att de pajar den galvaniska isolationen på 1500V. Man kan också få oönskade strömmar i skärmen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man verkligen behöver skärmade kablar så har man problem. Då är det bättre att lösa problemet än att försöka runda det med skärmad kabel.
Nja. Ser man till CAT7 och CAT8 så finns de bara i skärmad utföranden, och det är för att det helt enkelt inte går att uppnå tillräckligt hög prestanda oskärmat. Handlar inte om att det finns andra problem i installationen.

I ett vanligt hushåll med max 1Gbit/s och måttliga kabellängder så har du däremot rätt. Där ska det inte finnas störningar som ställer till det på såpass låga hastigheter.

Och eftersom tråden handlar om ett hushåll är min kommentar kanske lite överflödig.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag drog ethernet i mitt hus med folieskärmad cat 5e eftersom det var vad jag hade en rulle av liggande. Har aldrig varit några problem, snarare tvärtom. Topprestanda fortfarande efter 25 år med fortlöpande nyare utrustning. Fick tag på riktigt påkostade dubbeluttag från Komplett vid den tidpunkten som säkert bidrar. Aldrig sett bättre kvalitet varken före eller efter trots ett relativt modest pris (typ 150 kr så inte billigt ändå, men kvalitet + skärmat var dyrare). Minns att jag tänkte att det troligen var ett konkursparti de kommit över eftersom det var precis vid åren efter IT-bubblekraschen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Med tanke på att nätverkskabeln är dubbelisolerad är jag tämligen säker på att den klarar isolationskravet i praktiken. Det är klassningen som saknas, att klämma på en oklassad krympslang gör då ingen skillnad.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.