Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad tycker du att man ska använda för ord för att särskilja mellan den lilla invasionen 2012 och den stora invasionen 2024?
Menar du när Ryssland tog Krim så var det i mars 2014.

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fribygg skrev:
Menar du när Ryssland tog Krim så var det i mars 2014.
Förlåt, siffrorna blev visst lite omkastade där. Frågan är alltså det här:
Vad tycker du att man ska använda för ord för att särskilja mellan den lilla invasionen 2014 och den stora invasionen 2022?

BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Kärt barn har många namn, ankarbarn även skäggbarn har använts då de ofta hade en mer uttalad ansiktsbehåring än deras uppgivna ålder motiverade. Det är idag vedertaget att en betydande del av de föregivna barnen var vuxna män med fårat ansikte och högt hårfäste. Rekordet sägs varit en man i fyrtioårsåldern som utgav sig för att vara barn men mera allmänt var de upp till tjugofemårsåldern. En som tidigt uppmärksammade problemet och lönades med avsked var tandhygienisten Berndt Herlitz som slog larm om att många av barnen var vuxna män då de hade alla visdomständerna frambrutna och ett tandslitage som inget barn har men väl en vuxen man.
Jag har aldrig hört något av förslagen. Jag förstår inte heller vad ankarbarn skulle syfta på.
Eftersom en del ensamkommande barn har varit flickor så verkar skäggbarn helt fel i alla fall. Uppenbarligen är ju i så fall skäggbarn till för att väcka känslor och driva en agenda så det är ju då helt olämpligt enligt dig. Varför kom du då med det förslaget?

Men det är välkänt att pojkar födda i Sverige (så att man vet exakt när de är födda) med föräldrar från Mellanöstern i snitt får skäggväxt några år tidigare än pojkar med förfäder i Sverige sen flera generationer. Tandslitage är en dålig utgångspunkt eftersom det beror på matvanor.

• Gilla
  • Haha
jonmo och 3 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Det är dina tolkningar av orden, jag har inte alls sådana känslor för orden
Nej jag skulle hävda att det är allmänt vedertaget och att en majoritet skulle hålla med mig, det är just därför media och politiker väljer att använda dessa ord istället för andra. Allt är vägt på guldvåg för att gynna just sin egen agenda. Men det är ju inte så förvånande att du inte representerar någon form av allmänhet med tanke på antalet inlägg du har här.

• Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom en del ensamkommande barn har varit flickor så verkar skäggbarn helt fel i alla fall.
BirgitS BirgitS skrev:
med föräldrar från Mellanöstern i snitt får skäggväxt några år tidigare än pojkar med förfäder i Sverige sen flera generationer. Tandslitage är en dålig utgångspunkt eftersom det beror på matvanor.
Mm, var ju väldigt många flickebarn som kom va....eller?...har du källa på att det ens kom någon väsentlig andel flickor?

Orkar sedan knappt bemöta ditt andra påstående, då det är så urdumt!
Matvanor!...äter dom grus menar du?
& att alla visdomständerna var frambrutna då?.....Kanske dom har karvat ur tandköttet likt "omskärelse"

• Gilla
  • Haha
jonmo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, siffrorna blev visst lite omkastade där.
Nä du hade helt enkelt fel. Krim invaderades 18/3 2014 inte 2012.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
För att något återgå till trådens ämne invaderades Polen när min mor var liten.
På måndag 1/9 är det 86 år sen Tysklads invasion av Polen.

F fribygg skrev:
Och min mamma föddes i Österrike den 5 april 1939, när Nazityskland redan hade tagit över kontrollen.
Österrike invaderades tyvärr och tvångs-införlivades med Nazityskland den 12 mars 1938 genom Anschluss.

Mamma hade ett helvette!

• Ledsen
skogaliten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Och det var så jävla hemskt.
Jag trodde det var över men nu ser man igen att folk plockas bort på gatan, at en stad avskärs från omvärlden , hungras ut, och bombas samtidigt. Minns ni tyskarnas blockad av Leningrad? Hungern var så svår att kannibalism förekom. Tyskarna förstörde även livsmedelsförråd.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nu har Ukraina ett helvete, låt oss åtminstone hjälpa till med det vi kan.

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det var så jävla hemskt.
Jag trodde det var över men nu ser man igen att folk plockas bort på gatan, at en stad avskärs från omvärlden , hungras ut, och bombas samtidigt. Minns ni tyskarnas blockad av Leningrad? Hungern var så svår att kannibalism förekom. Tyskarna förstörde även livsmedelsförråd
Vilket område beskriver du nu?

• Wow
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Papperslös är kommer från USA, där t.ex. en arbetsgivare eller polisen kan säga att en person ska visa sina papper, vilket alltså är papper (dokument) som visar att personen har rätt att vistas i landet. Har man inga sådana papper är man alltså papperslös. Finns/fanns ett datorspel som använde det som titel, "Papers, please". Finns med i den gamla filmen Casablanca också så det är verkligen inget nytt.
Begreppet papperslös är mycket gammalt och avser en person som saknar sina identitetshandlingar. Som tidigare var just papper. Användningen av ordet papperslös för någon som saknar sitt ID-kort (av plast) eller sitt pass finns det knappast någon som invänder mot.

Men i Sverige har man av politiska skäl avsiktligt valt att inte kalla vissa lagbrytare för vad de verkligen är nämligen illegala invandrare, bedragare. Istället kallar man dem för papperslösa. Det är detta många tycker är vilseledande, förkastligt eftersom det tar fokus från lagbrottet, kriminaliteten.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sedan invaderades Polen en gång till. Då av Sovjet-Ryssland.
Med den lilla skillnaden att Ryssland har behållit typ halva Polen. Som alltså fortfarande skulle kunna betraktas som ockuperat. Eller i alla fall erövrat/övertaget med våld/krig.

Är det någon som känner igen det ryska beteendet i dagens Europa?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
i Tyskland på 30-talet då hände det att klasskompisar hämtades ur klassen och försvann och sågs aldrig mer. Samma sak kommer nu att hända i USA när papperslösa familjer drabbas.
Nu händer exakt samma sak. Ukrainska barn kidnappas och såtts upp på listor för att adopteras av ryska föräldrar.
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyskarna förstörde även livsmedelsförråd.
Nu sker det igen i Ukraina! Hur kan någon låta det ske?
T Thomas_Blekinge skrev:
Vakna!
Vakna!
Det går inte att nog fördöma det som hände i Tyskland, ja i hela Europa för nästa 100 år sedan. Hur kunde det ske? Vad tänkte folk då? Varför satte ingen stopp för det? Det är naturliga frågor. Vi lär våra barn om det och håller minnet vid liv för att det aldrig skall få hända igen.

Men vad har vi lärt oss? Nu sker det igen i Europa!

Nu är det inte våra far och morföräldrar som skall svara på frågorna. Nu är det vi själva som är ansvariga. Det duger inte att se bort.

• Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Det finns en tonsatt dikt eller sång från 1962 av en nobelpristagare vars budskap fortfarande är högaktuellt

Blowin' In the Wind - Bob Dylan

How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
How many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, and how many times must the cannonballs fly
Before they're forever banned?

The answer, my friend, is blowin' in the wind
The answer is blowin' in the wind
Yes, and how many years must a mountain exist
Before it is washed to the sea?
Yes, and how many years can some people exist
Before they're allowed to be free?
Yes, and how many times can a man turn his head
And pretend that he just doesn't see?

Yes, and how many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, and how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, and how many deaths will it take 'til he knows
That too many people have died?

Bob Dylan sjunger Blowin' In the Wind på Spotify

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.