Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus, ca 1850 tal. Blir en del nya golv och mycket listverk/ snickerier inomhus mm. Jag lägger ett tjock trägolv á 32x220mm som jag drar dit med grabbers självborrande golvskruv, länk och bild nedan.
jävlar vad göttig skruv! Den drar ihop bra, sitter som berget, spräcker inga plank, skallarna syns knappt, funkar bra till tunnare trä när jag salar på fönster och dylikt som nästan garanterat spräckts av vanlig inomhusskruv som inte borrar och drar ihop bara med skallen. Använder den mer och mer till allt möjligt.
Nu till frågan: vad har vi på nackdelarna med den designen på skruv? Än så länge är det väl mest priset jag kan komma på. Kan den ev fästa sämre när gängorna ska ta i det självborrade hålet ?
Någon som vet?
Länk: https://www.hornbach.se/p/golv-och-listskruv-grabber-ptx-4-5x75mm-gulkromaterad-250-pack/5652201/
jävlar vad göttig skruv! Den drar ihop bra, sitter som berget, spräcker inga plank, skallarna syns knappt, funkar bra till tunnare trä när jag salar på fönster och dylikt som nästan garanterat spräckts av vanlig inomhusskruv som inte borrar och drar ihop bara med skallen. Använder den mer och mer till allt möjligt.
Nu till frågan: vad har vi på nackdelarna med den designen på skruv? Än så länge är det väl mest priset jag kan komma på. Kan den ev fästa sämre när gängorna ska ta i det självborrade hålet ?
Någon som vet?
Länk: https://www.hornbach.se/p/golv-och-listskruv-grabber-ptx-4-5x75mm-gulkromaterad-250-pack/5652201/
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Det är en mycket bra typ av skruv skulle jag säga. Nackdelen med skruv överhuvudtaget är att det kan bli svårt att underhålla i framtiden och att den inte tål rörelser lika bra som spik.P PetBergson skrev:
Hej, vill bara påpeka att det inte finns några "självborrande skruv". Skruv med borrspets, finns däremot.P PetBergson skrev:Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus, ca 1850 tal. Blir en del nya golv och mycket listverk/ snickerier inomhus mm. Jag lägger ett tjock trägolv á 32x220mm som jag drar dit med grabbers självborrande golvskruv, länk och bild nedan.
Någon som vet?
Länk: [länk]
Besserwissern
Besserwisser
· östergötland
· 2 809 inlägg
Vilket strålande första inlägg. Verkligen hjälpsamt.B bengtvader skrev:
Själv kan jag bidra med att jag använt Grabbers förnämliga golvskruv just till massivt trägolv. Något tunnare golv (25mm) och därför något kortare skruv, men har enbart positivt att säga. Jag förborrade en del i början men det var tydligt att det var onödigt just pga den utmärkta självbärande skruven.
...självskruvande borr?! 😉plåtrickard skrev:
Skämt åsido, när man behöver lossa på sakerna så vill gängorna på kragen som ska trycka ner materialet vid monteringen gärna tugga sönder hålet så återmontering är inte alltid möjligt i samma hål. Men det går ju lätt att lösa genom att flytta skruven lite.
Tack för nyttiga och onyttiga svar, tar med mig nya kunskaper i fortsatta byggandet 
Lessen om nån tog illa upp, men det har stört mig ända sedan de "självborrande skruven" kom för ca 20 år sedan?
I början stod det "självborrande skruv" på alla fabrikat, men undan, för undan står det numera "skruv med borrspets" på nästan alla.
För att svara på frågan, så rent logiskt borde det bli mycket sämre hållfasthet än om man förborrar och med större skalle. Man kan ju ha två skruvdragare, så går det smidigare. Till listverk odyl, även golv kan det nog funka med skruv med borrspets 🫣😂
I början stod det "självborrande skruv" på alla fabrikat, men undan, för undan står det numera "skruv med borrspets" på nästan alla.
För att svara på frågan, så rent logiskt borde det bli mycket sämre hållfasthet än om man förborrar och med större skalle. Man kan ju ha två skruvdragare, så går det smidigare. Till listverk odyl, även golv kan det nog funka med skruv med borrspets 🫣😂
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
I tunnplåt är skruv med borrspets inget bra. Hålet för skruven blir för stort så skruven drar för dåligt. Då ska man ha skruv med vass spets bara eftersom skruven kommer dra bättre.
I trä har jag inte upplevt samma problem men kanske är samma där.
Har dessa problem på jobbet emellanåt och därför man har sjuttioelva olika skruvar i bilen 🙄
I trä har jag inte upplevt samma problem men kanske är samma där.
Har dessa problem på jobbet emellanåt och därför man har sjuttioelva olika skruvar i bilen 🙄
Nja, dubbelgängad skruv, som på TS bild, är en vanlig typ av konstruktionsskruv klassade för de allra tyngsta tillämpningarna. Det är inte skallen som står för ingreppet i materialet med den typen av skruv, utan gängan.B bengtvader skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden