AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det räcker inte ha faktiskt kompetens inom området. Man måste också kunna sälja denna kompetens.
Så det är troligen bättre att vara en man som överdriver sin kompetens och sina resultat än en kvinna som är ärlig med vad hon levererar?

Konstigt att konsultbranschen av en del syns vara verklighetsfrånvänd och genomkorrumperad.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så det är troligen bättre att vara en man som överdriver sin kompetens och sina resultat än en kvinna som är ärlig med vad hon levererar?

Konstigt att konsultbranschen av en del syns vara verklighetsfrånvänd och genomkorrumperad.
Att kvinnor är sämre på att sälja sig är säkerligen ett problem. Men att försöka korrigera för det i rekryteringen kommer bara skjuta fel.

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
Att kvinnor är sämre på att sälja sig är säkerligen ett problem. Men att försöka korrigera för det i rekryteringen kommer bara skjuta fel.
Så.... Hellre en man som överdriver än en ärlig kvinna. Tack för förtydligandet.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så.... Hellre en man som överdriver än en ärlig kvinna. Tack för förtydligandet.
Finns det någon forskning på att män överdriver sin kompetens som grupp betraktat?

Att försöka motvikta det skulle ju slå på män som mig själv som inte överdriver min kompetens (utan är duktig på att sälja in min faktiska kompetens). Ingen bra idé

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
E
Finns det någon forskning på att män överdriver sin kompetens som grupp betraktat?

Att försöka motvikta det skulle ju slå på män som mig själv som inte överdriver min kompetens (utan är duktig på att sälja in min faktiska kompetens). Ingen bra idé
Finns det någon forskning som säger att kvinnor felrekryteras pga kön och inte kunskap?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Beror på, om det är ett litet företag kan man behöva leverans direkt och kan inte ta in en junior. Om de har kunskap nu betyder det också de har lätt lära sig.
Nu tar du ett specialfall som inte är särskilt intressant i de allra flesta fall eftersom den nya arbetsgivaren i alla fall får vänta minst en månad på att personens uppsägningstid löper ut. En vettig arbetsgivare vill också att personen ska kunna prestera under flera år framöver och inte bara i det nuvarande projektet.

Nej, att någon har kunskap om A, B och C betyder inte att den personen har lätt att lära sig D. Det kan vara så att den som har kunskap om A, B, F och G har lättare att lära sig de efterfrågade kunskaperna C och D.

BirgitS
Det räcker inte ha faktiskt kompetens inom området. Man måste också kunna sälja denna kompetens.
Nej, det viktiga för arbetsgivaren är förmågan att utföra sina arbetsuppgifter väl, kunna fungera ihop med andra i projektet etc. samt kunna göra detta under flera år framöver.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Finns det någon forskning som säger att kvinnor felrekryteras pga kön och inte kunskap?
Nej det finns det inte. Enligt Medlingsinstitutet finns det en skillnad på 4 procent. Det går inte utesluta diskriminering, men går heller inte påvisa det

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
BirgitS
Nej det finns det inte. Enligt Medlingsinstitutet finns det en skillnad på 4 procent. Det går inte utesluta diskriminering, men går heller inte påvisa det
Ditt svar handlar inte om rekrytering, vilket Elektra skrev om, utan om löneskillnader.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Kvotering är skräp.
En idé att utjämna eventuell diskriminering genom att diskriminera.
Helt sjukt.
Nu gäller det kvinnor som ska kvoteras in.
Varför stanna där? Varför inte kvotera in;
Invandrare?
Rödhåriga?
Vänsterhänta?
Funktionsnedsatta?
Korta?
Långa?
Danskar?
Homosexuella?
Närsynta?
Skalliga?
Finns ingen med lite logiskt tänkande som kan tycka kvotering är bra.
Kvotering ÄR diskriminering.

• Gilla
chali och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A AkutLumbago skrev:
Kvotering är skräp.
En idé att utjämna eventuell diskriminering genom att diskriminera.
Helt sjukt.
Nu gäller det kvinnor som ska kvoteras in.
Varför stanna där? Varför inte kvotera in;
Invandrare?
Rödhåriga?
Vänsterhänta?
Funktionsnedsatta?
Korta?
Långa?
Danskar?
Homosexuella?
Närsynta?
Skalliga?
Finns ingen med lite logiskt tänkande som kan tycka kvotering är bra.
Kvotering ÄR diskriminering.
Det är fastlagt att kvinnor och människor med invandrarbakgrund diskrimineras vid tillsättandet av jobb, det är inget eventuellt med det. Alltså att män med svensk bakgrund får jobb fast de inte är bäst utan just män, dvs. en form av kvotering eftersom du verkar gilla det ordet så mycket.

Vem har sagt att kvotering ska införas?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ditt svar handlar inte om rekrytering, vilket Elektra skrev om, utan om löneskillnader.
Som grupp betraktat är såklart rekrytering en del av löneskillnaden

BirgitS
Som grupp betraktat är såklart rekrytering en del av löneskillnaden
Det är fortfarande ett dåligt svar på Elektras fråga.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fortfarande ett dåligt svar på Elektras fråga.
Jag är ute på krogen får läsa igen och återkomma

Mindes inte att detta var frågan jag svarat på från början.. har ni svävat ut extra mycket i värmen?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.