E
Anna_H Anna_H skrev:
Det kräver ju då att män tar över de fysiskt tunga arbetena, så att kvinnor orkar jobba till pensionen. Det är det ju många som inte orkar idag ens, särskilt bland kvinnor.
Det som krävs är bättre teknik för att underlätta tunga jobb, både för kvinnor och män. Ingen ska behöva utföra tunga, oergonomiska lyft utan det ska finnas hjälpmedel, något som vården t ex alltid varit dålig på att ta fram.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Ja man önskar ju att det skulle bli ett slut på klättrandet med 30-40 kilos bördor på stegar på byggen........ även om tekniken finns och lagen kräver hjälpmedel betyder det inte att de får användas för arbetsgivaren.

Troligen är det samma problem i många andra branscher.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Min kära fru har ibland en trytande ork. Tyvärr är det kombinerat med en inställning av att hon måste göra mindt lika mycket som jag gör, annars känner hon sig otillräcklig.

Det blir ibland jobbigt när hon både klagar över att saker måste göras och säger att jag inte "får eftersom hon inte orkar".
Kan relatera (tyvärr) till din andra halva.. men det är alltid viktigt att man får lov att göra något man kan.. även om det tar tid och gör ont.. för att känna att man också är en del av processen/livet/projekten..

Man behöver inte göra allt och man måste lära sig välja rätt saker.. (svårt ibland när man vill göra en viss sak.. ). Men självkänslan är viktig!

Alla vill känna sig lite delaktiga och stolta.. känna att man gjort någon ”nytta” (y):)

(även om man gör nytta hela dagen på annat håll..)

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
galento
Blev fel på inlägget , vet inte hur man tar bort det.

Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kvoterar in en person. Mao fick inte en mer lämplig person chansen till jobbet. Det går inte komma runt. Betyder det att män är bättre än kvinnor på alla yrken? Nej absolut inte. Men börjar man anställa folk på icke relevanta attribut som kön, sexuell läggning, hudfärg eller liknande ja då kommer ju de viktiga attributen sekundärt.

Kvotering kommer aldrig betyda att man väljer en kvinna över en man med EXAKT samma kvalifikationer. För det är inte mätbart i förväg.
Hur kommer det sig tror du att det så ofta är vita män som vinner när det inte, som du menar, är mätbart?

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Picapica55 Picapica55 skrev:
Hur kommer det sig tror du att det så ofta är vita män som vinner när det inte, som du menar, är mätbart?
Ingen som har föreslagit att man ska anställa människor på icke relevanta attribut, vi ska sluta välja bort relevanta.

Ingen som har föreslagit att man ska anställa människor på icke relevanta attribut, vi ska sluta välja bort dem.
Det där förstod jag inte alls. Man ska bara välja de med attribut som är relevanta. Det andra ryker i första screeningen. Uppfyller man inte kraven för tjänsten har man ingen fördel bara för att man har andra icke relevanta attribut.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Det är många anledningar inte bara en. I tekniksektorn beror det tex bla på att kvinnor (som grupp betraktat) inte vill jobba med teknik

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det där förstod jag inte alls. Man ska bara välja de med attribut som är relevanta. Det andra ryker i första screeningen. Uppfyller man inte kraven för tjänsten har man ingen fördel bara för att man har andra icke relevanta attribut.
Det som menades (gissar jag) var att antag att tre högintressanta personer uppfyller kraven och att då en av dem faller bort pga icke relevanta attribut.
Då är det ju bara två kvar att välja på. Mycket lättare, går ju om inte annat ta en krona och flippa

E
Det är många anledningar inte bara en. I tekniksektorn beror det tex bla på att kvinnor (som grupp betraktat) inte vill jobba med teknik
Vilket nys, jag har aldrig träffat så många kvinnliga civilingenjörer som nu och jag känner väldigt många kvinnor inom teknikbranschen.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Vilket nys, jag har aldrig träffat så många kvinnliga civilingenjörer som nu och jag känner väldigt många kvinnor inom teknikbranschen.
Det är kul det går åt rätt håll. Men männen är fortfarande grovt överrepresenterade.

Sedan även inom tex IT är det stor spridning vad män och kvinnor vill jobba med. Kvinnor väljer mjukare uppgifter inom UX, projektledning och krav. I just IT är dessa uppgifter bättre betalt och kanske därför som kvinnor i snitt har högre lön inom just denna sektor. I andra sektorer kan det vara tvärt om.

Som jag nämnt tidigare det skiljer bara 4 procent i lön mellan män och kvinnor som man inte vet vad det beror på. Kan vara diskriminering, men inga bevis finnes.

• Gilla
AkutLumbago
  • Laddar…
E
Det är kul det går åt rätt håll. Men männen är fortfarande grovt överrepresenterade.

Sedan även inom tex IT är det stor spridning vad män och kvinnor vill jobba med. Kvinnor väljer mjukare uppgifter inom UX, projektledning och krav. I just IT är dessa uppgifter bättre betalt och kanske därför som kvinnor i snitt har högre lön inom just denna sektor. I andra sektorer kan det vara tvärt om.

Som jag nämnt tidigare det skiljer bara 4 procent i lön mellan män och kvinnor som man inte vet vad det beror på. Kan vara diskriminering, men inga bevis finnes.
Jag jobbar själv inom teknik och har gjort det sedan jag fick mitt första jobb efter skolan, då var jag väldigt ensam kvinna på många arbetsplatser och det är ingen hemlighet att väldigt många kvinnor utsätts för mobbing och trakasserier. Jag har full förståelse att det är inte så enkelt att komma och få separata omklädningrum eller bli lika behandlad som män.

Senast nu i somras fick jag veta hur "söt" jag var som tog en separat rond att all IT fungerade på en reservplats, efter ordinarie arbetstid då ingen annan fanns tillgänglig pga semestrar. Jag vill inte höra att jag är söt eller få mitt utseende eller klädsel kommenterad, jag vill få veta om något är bra eller kan förbättras prestationsmässigt, om jag går i tröja och byxor på jobbet ska andra skita i. Jag ska inte heller behöva förklara för en äldre kollega att den dagen han klappar mina manliga kollegor på rumpan så är det ok med mig, inte förr, eller som när jag jobbade på bygge och blir skickad av platschefen att handla fikabröd när en leverantör kommer på besök när mina manliga kollegor sitter och rullar tummarna. Vad sägs om att inte våga gå till förrådet själv om förrådsgubben är full på jobbet när man sommarjobbar? Tro fan att många kvinnor drar sig för att jobba inom teknik med tanke på alla jävla missfoster som finns där!

• Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jag jobbar själv inom teknik och har gjort det sedan jag fick mitt första jobb efter skolan, då var jag väldigt ensam kvinna på många arbetsplatser och det är ingen hemlighet att väldigt många kvinnor utsätts för mobbing och trakasserier. Jag har full förståelse att det är inte så enkelt att komma och få separata omklädningrum eller bli lika behandlad som män.

Senast nu i somras fick jag veta hur "söt" jag var som tog en separat rond att all IT fungerade på en reservplats, efter ordinarie arbetstid då ingen annan fanns tillgänglig pga semestrar. Jag vill inte höra att jag är söt eller få mitt utseende eller klädsel kommenterad, jag vill få veta om något är bra eller kan förbättras prestationsmässigt, om jag går i tröja och byxor på jobbet ska andra skita i. Jag ska inte heller behöva förklara för en äldre kollega att den dagen han klappar mina manliga kollegor på rumpan så är det ok med mig, inte förr, eller som när jag jobbade på bygge och blir skickad av platschefen att handla fikabröd när en leverantör kommer på besök när mina manliga kollegor sitter och rullar tummarna. Vad sägs om att inte våga gå till förrådet själv om förrådsgubben är full på jobbet när man sommarjobbar? Tro fan att många kvinnor drar sig för att jobba inom teknik med tanke på alla jävla missfoster som finns där!
Det där är ju bara att anmäla, tydligt fall av sexuella trakasserier

• Gilla
AkutLumbago och 1 till
  • Laddar…
B
Johan1975z skrev:
Kvinnor har andra intressen än att renovera och vara insatt i ekonomin.
Sluta gnäll, det är så för de flesta män.
”Kvinnor har andra intressen än att renovera och vara insatt i ekonomin” VAD GRUNDAR DU DET PÅ?

• Jag söker med ljus och lykta efter en man, som tycker om att ha projekt;
- planera tillsammans, både materialmässigt och ekonomiskt
- handla tillsammans och göra klipp för att bygget (projektet) ska bli ekonomiskt acceptabelt
- sätta igång med projektet tillsammans
- färdigställa tillsammans
- och njuta, känna stolthet och glädje tillsammans

• Nästan alla män får spader bara man nämner att ha projekt tillsammans. De vill hellre
- gå på gym 4 gånger i veckan (konstigt nog ser ingen vältränad ut, alla är lönniga)
- spela golf
- skidåkning på längden och utför
- tennis
- motorsport
- fotboll
- och all annan sport
- laga mat
- båtsport
- laga mat
- krogen
- mm

• Så kom inte dragande med att kvinnor är ointresserade av att bygga, renovera. Jag blir ledsen när en man eller kvinna skriver så.
• Jag tycker det är jättekul och önskar mig någon man som inte är rädd för att hugga i TILLSAMMANS med mig.
• Visst inser jag att jag kanske inte har de fysiska förutsättningarna för att klara allt, men viljan finns.
• Har bra sinne för ekonomi och näsa för att leta upp en bra deal, för att hålla ner priset.
• Har tidigare i livet satsat på att undvika att låna pengar på banken, utan byggt när vi sparat ett tag.
• Så säg inget om ”hur kvinnor är och hur kvinnor tänker”. JAG är inte sådan och jag är en vanlig kvinnlig kvinna
• Skulle ge mycket för att träffa en man som tillsammans med mig vill ha projekt. Tänk så mycket roligt man kunde ha tillsammans i huset, sommarstugan, trädgården, kolonilotten, Friggeboden, Attefallshuset, båten mm
:heart::heart::heart::heart:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
heimlaga och 10 till
  • Laddar…
Struntprat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.