Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Man sakll ju aldrig säga aldrig. Men det är extremt osannolikt att en avstängd mikro skulle börja brinna.yonna skrev:
Men som anekdot, kan man ju nämna en "minispis", en sådan där med miniugn och två plattor som kopplas med vanlig stickpropp till el. En sådan såldes av Rusta för en del år sedan. Problemet med den var att kokzonerna (keramikhäll) inte blev helt avstängda när vredet stod på noll. utan de var temostatstyrda. Så i läge noll var de inställda på att hålla ca noll grader. Men sådana minspisar används ofta i mindre sommarstugor, kolonistugor osv. Hus som ofta kallställs på vintern.
Så när det blev minusgrader i köket så startade de "avstängda" plattorna. Inte bra för elräkningen, och solklar brandrisk. Gissningsvis tillverkade i något land där det känns otänkbart med minusgrader, inomhus.
Ja, vitvaror ligger generellt högt på listan över apparater/installationer som orsakar brand med spridning:H hempularen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elrelaterade-brander-i-bostader-2018-2022.pdf
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Köp aldrig märkeslösa nätanslutna superbilliga produkter på nätet från fjärran butiker, de uppfyller mycket sällan isolationskrav och alla andra interna detaljer som ska förhindra interna överslag, överhettningar och brand. Dessutom brukar de skicka ut ojämn spänning som kan skada det som laddas.
Jag har personligen köpt trådlösa brandvarnare som sitter en i varje rum och varnar mig via klockan om jag är iväg. Har också övervakningskameror som jag kan titta på när jag är iväg om jag det är något som jag vill kontrollera. Inga stora kostnader alls om man inte måste ha det dyraste.
Jag har personligen köpt trådlösa brandvarnare som sitter en i varje rum och varnar mig via klockan om jag är iväg. Har också övervakningskameror som jag kan titta på när jag är iväg om jag det är något som jag vill kontrollera. Inga stora kostnader alls om man inte måste ha det dyraste.
diskmaskiner har dubbla parallella system för automatisk vattenavstängning och får ses som närmast trygga när det gäller just vattenskada.E Ekliptikan skrev:
det är betydligt värre med tvättmaskiner. deras anslutningsslangar saknar nästan alltid automatisk avstängning dessutom utsätts anslutningarna för större mekanisk påfrestning iom vibrationerna i samband med centrifugering. inte lämpligt placera annat än i våtutrymme, och tror jag numera påbjudet vid nybyggnation.
som allra värst ser jag vattenskadeskåpen kyl och frys med kolsyredispenser och ismaskin. anslutningar i värsta skämtklass som släpper fullständigt närsomhelst. been there done that.
laddare lämnar jag anslutna till vägguttag, men laddar inte annat än när jag är hemma.
att dra i och ur diverse uttag på daglig basis gissar jag är en brandrisk i sig. uttagen lär inte vara dimensionerade för sådant bruk. ett bättre alternativ är då en dubbelbrytande strömbrytare eller timer.
haft summa en litiumjon batteribrand, och det var en stund efter att laddningen var avslutad och batteriet uttaget. otäckt på riktigt.
Vilken tur att det är inte du som är inneboende och att du kan sätta dina egna regler hemmaE Ekliptikan skrev:
Som redan framgått i tråden. Ja- vill du minimera riskerna så bör du göra så.
Själv slarvar jag kraftigt med just dessa.
Ännu säkrare blir det om man bor i ett hus utan el och vatten!
Man borde även ha på sig broddar när det är halt, inte köra bil, bara handla med kontanter (men inte ta ut pengar i bankomat), inte äta socker, inte dricka alkohol osv osv.
Man får välja sina inre fajter så att man får ett drägligt liv
Om du ska lite på en "enkel" timer så måste du se till att den sitter i uttaget så att den bryter på fasen och inte nollan.yonna skrev:
E Ekliptikan skrev:
- Hon har rätt
För det är tveklöst säkrare att göra så - och hon har fel
för det finns ingen regel eller lag med den innebörden - samt dessutom är det överdrivet
eftersom den lilla fördelen är i det närmaste obefintlig
Jag har svårt att se att det behövs.yonna skrev:
Just mikrovågsugnar tillverkas med en lite högre säkerhetsmedvetenhet än många andra apparater eftersom mikrovågorna i sig är farliga och måste hanteras. Rimligen genomsyras hela designen/konstruktionen av högre el-säkerhet än t.ex tvätt- och diskmaskiner. Om jag skulle gissa.
Är man orolig och vill göra något är nog den bästa lösningen att dra ur sladden när den inte används. Och den näst bästa att koppla in en yttre strömbrytare hellre än en timer.
I så fall skulle är en brytare som man kan slå på och slå av ett lite bättre (säkrare) alternativ till en timer. Med den reservationen att timer har fördelen att man inte av misstag glömmer stänga av.yonna skrev:
Jag tycker din lösning är bra