Min mamma har flyttat till äldreboende och vi söner röjer ur hennes hyreslägenhet. Hon hade diskmaskin men bostadsbolaget kräver att den tas bort och den skåpsinredning som är standard i lägenheten återställs. Ok, inga problem, skåpet med inredning finns i vindsförrådet.
Hela köksinredningen är kritvit Ballingslöv, även garderober och annat i lägenheten är kritvitt. Huset är byggt ca 2010. Diskmaskinen sattes in i samband med inflyttning, min mamma var första hyresgästen.
Nu kommer mysteriet: när jag hämtat skåpsinredningen i vindförrådet (egentligen tre draglådor) ser jag att lådfronterna är gulare än resten av köket. Hur kan det komma sig, de har legat mörkt i 16 år?t Min bror menar att allt varit ljusgult från början, men de som varit framme har bleknat. Nå, jag minns inte köket som någonsin ljusgult samt att det skulle sett väldigt konstigt ut med gult kök 2010 + att skåpsdörrar och annat är precis lika kritvita på insidan.
Nå, kolla bilden. Någon som har sett något sådant och vet vad det kan bero på? (mina teorier är kalla vintrar och varma somrar där uppe i förrådet på 14:e våningen, eller är det något med luftkvalitén där uppe? Inga bra teorier men det enda jag kan komma på...)
Hälsningar
//Erik
IMG_9297.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyresvärden har inte lackat om luckorna någon gång de senaste 16åren?

13th Marine 13th Marine skrev:
Hyresvärden har inte lackat om luckorna någon gång de senaste 16åren?
Nix. Inget har målats.

Tror det beror på uv-grunden vid lackering, kan hjälpa att ställa ut dom i solljus några dagar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Beroende på vad det är för vind de har förvarats på så kan det potentiellt bli väldigt varmt på sommaren, så jag gissar på att sommarvärmen på vinden har gjort att de har gulnat.

• Gilla
Violina
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Jag tror också att de har gulnat eftersom de inte sett UV-ljus där på vinden. Alkyduretanfärg vilket sannolikt lacken består av gulnar om det inte exponeras för ljus. Det beror på att alkydkomponenten som sitter ihop med fettsyror för att få den lite flexibel gulnar vid härdningen, oxidationen. Samma sak som med linoljefärg. Mörker och värme triggar detta.

Jomenvisst. Alkyduretanfärg som gulnar i mörker. Mysteriet löst. Jag googlade lite på färgtypen och fick det bekräftat:
"Precis som andra oljebaserade färger kan alkyduretan gulna något i mörka utrymmen eller med tiden."
Tack all ni som tagit er tid med att svara och särskilt tyra-lisa och Claes Sörmland som dessutom hade rätt.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
❤️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.