872 läst ·
3 svar
872 läst
3 svar
Myror i gräset...
Nu har det varit torrt i flera veckor, går runt och spolar vatten på gräsfläckar som inte växer. Men misstänker att myrorna gillar det också. Stod i hallonhäcken och rensade och märkte att det sved till på armen, och då har jag plötsligt 20 små myror på armen. Osäker om de huserar i landet eller i gräset men har sett dem krypa i gräset på flera ställen.
Hur blir man av med dessa? Spruta gift känns lite riskabelt mtp att det är ätbara växter i närheten
Hur blir man av med dessa? Spruta gift känns lite riskabelt mtp att det är ätbara växter i närheten
Så länge du inte besväras inomhus eller på en uteplats tycker jag gott du kan låta myrorna vara.
Kontrollera snarare så du inte har bladlöss eller liknande i ditt trädgårdsland. Ser jag myror vid buskar och rabatter är det det första jag söker efter.
Kontrollera snarare så du inte har bladlöss eller liknande i ditt trädgårdsland. Ser jag myror vid buskar och rabatter är det det första jag söker efter.
Finns det något bra tecken på bladlöss? Vet att jag sett löv på en buske krumma ihop sig och vissa blad blivit röda.tensiden skrev:
Titta på busken. Ser vanligen ansamlingar direkt på en gren eller längst ut där bladet krummat sig och de sitter samlade under. Vik upp ett sådant blad och kika. Går inte att missa om det är bladlöss där. Dessutom brukar det knalla runt myror som vill ha honungsdagg.K kattparet skrev:
Klicka här för att svara