Hej,
Jag har varit arbetslös ett tag nu, vilket inneburit att jag fått gå diverse kurser och aktiviteter via arbetsförmedlingen. söka-jobb kurs. Jag har också skickats på några intervjuer på jobb som ständigt ligger hos arbetsförmedlingen, mest riktade till folk med funktionsnedsättning eller till invandrare som behöver komma ut på 1:a jobbet, typ. (varpå intervjuarna på de 3 olika företagen undrar varför jag skickats dit, haha, långt överkvalificerad för dessa tjänster)

Jag misstänker att de papper och betyg osv jag lämnat på intervjuerna har åkt som kopior till arbetsförmedlingen, utan min vetskap. Vilket stör mig. Någon jag funderade på generellt är om jag kan kontakta olika myndigheter och be dem kassera ev noteringar och uppgifter om mig? ...tex arbetsförmedlingen! I övrigt bryr jag mig inte så mycket men just detta fulspel att regga folks personliga uppgifter som tidigare jobb osv skaver en smula.

Vad säger personuppgiftslagen? Det verkar inte helt självklart att rensa upp gammal data, tydligen måste man uppfylla något av följande :

• Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
  • Om behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och denne återkallar samtycket
  • Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och den enskilde motsätter sig att uppgifterna behandlas
  • Om den enskilde motsätter sig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den enskildes intresse
  • Om personuppgifterna har behandlats olagligt
  • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
  • Om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk

https://www.datainspektionen.se/dat...registrerades-rattigheter/ratt-till-radering/

GDPR,
Du får vänta tills 25 maj då GDPR reglerna träder i kraft, det är ett EU regelverk som är som PUL med steroider.
Med GDPR kommer du få rätten att se all data som ett företag har om dig och också möjlighet att radera dessa, dessa regler bör också gälla arbetsförmedlingen om det inte har någon annan regel som trumfar GDPR.

Fairlane
Dracula Dracula skrev:
Jag misstänker att de papper och betyg osv jag lämnat på intervjuerna har åkt som kopior till arbetsförmedlingen, utan min vetskap. Vilket stör mig. Någon jag funderade på generellt är om jag kan kontakta olika myndigheter och be dem kassera ev noteringar och uppgifter om mig? ...tex arbetsförmedlingen! I övrigt bryr jag mig inte så mycket men just detta fulspel att regga folks personliga uppgifter som tidigare jobb osv skaver en smula.
Du har rätt att begära ut vilken information de har om dig. Du har länkat till den nya dataskyddsförordningen, men samma regler gäller enligt PUL.

Dracula Dracula skrev:
Vad säger personuppgiftslagen? Det verkar inte helt självklart att rensa upp gammal data, tydligen måste man uppfylla något av följande :

• Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
  • Om behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och denne återkallar samtycket
  • Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och den enskilde motsätter sig att uppgifterna behandlas
  • Om den enskilde motsätter sig personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den enskildes intresse
  • Om personuppgifterna har behandlats olagligt
  • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
  • Om personuppgifterna avser barn och har samlats in i samband med att barnet skapar en profil i ett socialt nätverk

[länk]
Som sagt det där är GDPR, inte PUL. Skillanden är framförallt att om man bryter mot PUL så blir det ett ajabaja, om man bryter mot GDPR så kan det bli höga böter. En annan skillnad är att GDPR gäller lika över hela EU, men det spelar mindre roll i ditt fall.

Dock ska alltid gammal information som man inte har nytta av raderas, dvs det som står i första punkten där. Om det däremot är information som organisationen behöver för att kunna utföra sin uppgift så kan du inte begära att få dessa raderade (eller det är klart du kan begära det, men det kommer nekas)
Exempel på data du inte kan få raderad är adress, inkomst etc hos Skatteverket, adress, personnummer etc hos din bank eller hos ditt telekombolag. Byter du däremot bank eller telekombolag så kan du begära att få dina uppgifter raderade och det måste då ske snarast möjligt. Vad snarast möjligt innebär varierar. Vissa uppgifter måste organisationen spara under lång tid pga någon annan lag, exempelvis bokföringslagen, medan andra uppgifter kan raderas skyndsamt. Dvs är du medlem i en kundklubb hos ett företag och har köpt en vara av de, så kanske dina uppgifter ligger kvar i bokföringssystemet en längre tid, men i kundsklubbssystemet måste de bort.

Vad som då gäller Arbetsförmedlingen så beror det lite på om de behöver uppgifterna för att utföra sitt uppdrag. De behöver rimligen veta vilken utbildning då har och vilka andra erfarenheter du har, men mindre troligt betyg.

OBS! GDPR är egentligen redan igång även om man brukar hänvisa till 25 maj 2018. Direktivet klubbades igenom 25 maj 2106 och man har från den dagen 2 år på sig att komma i ordning med sina system, men det innebär inte i sig att det är ok att strunta i GDPR fram till 24 maj 2018, bara att man inte kommer straffas för att man bryte mot reglerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.