Hej hej,första skapade tråden😀
Jag kollade med tillverkaren av mina 3-glasfönster vad det skulle kosta att beställa fabrikstillverkade myggfönster.
1400 spänn styck oavsett storlek!!
Tänkte att då kan jag göra många misslyckade försök innan jag kommer upp i 1400 per myggfönster .
Köpte planhyvlade furulister 21*27 mm och gjorde en ram med gerade hörnor,lite trälim i skarvarna.
Träram för myggfönsterkonstruktion på arbetsbänk med verktyg; närbild på en hörndel med etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramen gjorde jag ungefär 10 mm smalare och lägre än själva fönsteröppningen.
Träram konstruerad av planhyvlade furulister ligger på arbetsbänk med verktyg som hammare och måttstock omkring i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Sen tänkte jag att även fast myggfönstret inte skall monteras upp och ned alltför många gånger per år så ville jag ha "rampamutter" (aldrig hört det förut,jag skulle kalla det insats-mutter) i ramen så att jag kan använda skruv med mm-gänga istället för träskruv som förtagligen kommer att medföra "gäng-paj" i ramen vad det lider.
Jag borrade i fyra stycken rampamutter M5,en i varje ramdel,på mitten, och skruvade dit små montagevinklar 27*37 mm med avlånga hål på den (längre) del som ska ligga an mot ramen på myggfönstret.
Storleken på vinklarna är ju lite beroende på hur just ditt fönster/ fönsterkarm ser ut men 27*37 passade på mina doror. Närbild av en furulist med en monterad rampamutter och en skruv. Verktyg och material syns i bakgrunden på en arbetsbänk.
Skapa konto

Två metallvinklar monterade på en vit träram, en del av konstruktionen för hemmagjorda myggfönster.
Skapa konto

Mina bilder är ju bara från konstruktionsdelen ,det ska ju målas vitt och sättas dit myggnät naturligtvis(duh 🤪)men jag ville bara visa själva grunden.
Jula har myggnät med dubbelhäftande kardborre-remsor som jag kommer att använda,jag kommer att skjuta fast kardborre-remsan med häftklammer.

Vid montaget av myggfönstret öppnar man fönstret och "trär" ut myggfönstret med den nedersta vinkeln monterad, sen skruvar man dit dom övriga tre vinklarna efter hand och ser till att ramen sitter fast ordentligt mot fönsterkarmen.
Sedan kan man stänga fönster och använda "vädringsläget" om man vill det.
Hembyggt myggfönster monterat i ett fönster med utsikt över en grönskande trädgård och tak i plåt.
Skapa konto

Öppet fönster i vädringsläge med utsikt över en somrig trädgård, del av projekt för att bygga egna myggfönster med fururamar och myggnät.
Skapa konto
Öppet fönster med utsikt över trädgård, visar handtag och träram för hemmagjort myggfönster enligt beskrivning i inlägget.
Skapa konto

Hoppas att jag har lyckats inspirera någon att göra egna myggfönster för en bråkdel av kostnaden för fabrikstillverkade dito.
Jag har inte räknat exakt vad mitt första fönster har kostat i material men en killgissning är cirkus 2-300 spänn plus någon timme eller två i arbete.

Redigerat:
  • Gilla
RRUNITED och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.