Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Det är en allmän princip.banjoragge skrev:
Inget konstigt egentligen, bara sunt förnuft.
Kommuner och regioner ska behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Lag (2019:835).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/kommunallag-2017725_sfs-2017-725
Hur långt det är tillämpligt i just TS' fall är osäkert, men hur som helst en möjlig öppning jag kom att tänka på.
Om du ser det från andra hållet då? Om det var du som köpt tomten, men tvingades sälja den för att bygglovet tog 7 månader, hade det varit rättvist?F Festlund skrev:Hej!
Jag och sambon har insett att om vi ska få det som vi vill med hus så behöver vi bygga själva. Därför har vi kontaktat några kommuner vi vill bosätta oss i på längre sikt (än nuvarande) och ställt oss i kö på intressanta tomter.
Reglerna i den kommunala kön är 6 månader reservation och inom denna tid måste du presentera ett godkänt bygglov för att få köpa loss tomten. Har du inget bygglov så går tomten vidare till nästa person i kön, om ingen står på kö kan du boka ytterligare en 6 månaders period.
Till saken hör då att när vi skulle ställa oss i kö har vi fått från handläggaren att ”dom är i princip sålda”, ”bygglov är på g” och ”tomterna har bygglov så dom kommer säljas” men fick till slut igenom att vi skulle ställas på kö. Bara för att det finns ett bygglov så är det ju inte säkert att personen ifråga väljer att bygga.
Tiden för ena tomten gick ut i mitten av augusti och personen där hade inte ens haft möte med husleverantörer som ev. ska bygga när tiden gått ut så vi kände oss säkra på att vi står på tur.
Nu hävdar handläggaren att personen före ”är så långt i planeringen” så dom kommer bortse från köreglerna och hänvisar till att ”ett bygglov kommer snart skickas in och godkännas”.
Vi känner oss otroligt snopna och väldigt irriterade såklart, är det bara att gilla läget eller finns det någonting man kan göra åt saken? Handläggaren hävdar bestämt att dom kommer göra såhär och bortse från reglerna.
kommunerna har staplat så många regler på varann att de inte själva hinner med processen. Med den fulhet som raskt breder ut sig i landet är det svårt att det ens sker några bygglovsförfaranden överhuvudtaget.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Det måste anges skäl till beslutet.banjoragge skrev:
Beslutet får inte vara godtyckligt.
Man kan överklaga.
Högre instans kan pröva.
Kort sagt lijställighetsprincipen är bra, inte perfekt och alltäckande, men en lagstadgad princip som kommer hyfsat långt upp i kommunallagen. Svårt för en handläggare eller nämnd att vifta bort.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Men för bygglovsärenden är den tandlös. Du måste följa planbestämmelser, grannen tillåts avbikelse. Vid prövning (de jag följt) har handläggningen bedömts, inte sakskälen.S Sir Duke skrev:Det måste anges skäl till beslutet.
Beslutet får inte vara godtyckligt.
Man kan överklaga.
Högre instans kan pröva.
Kort sagt lijställighetsprincipen är bra, inte perfekt och alltäckande, men en lagstadgad princip som kommer hyfsat långt upp i kommunallagen. Svårt för en handläggare eller nämnd att vifta bort.
Många kloka tankar och åsikter och det tackar jag för. Jag vill inte vara en nagel i ögat eller någon paragrafryttare heller utan bara mer få klart vad som faktiskt gäller.
Flera av er har påpekat att jag borde se det från andra sidan, och det kanske jag har svårt att göra för att jag tycker att det är så jäkla godtyckligt med hela processen.
Hade det varit att dom väntade på ett bygglov eller sådant som drar ut på tiden som dom ej kan påverka så kan jag absolut förstå. Och det köper jag, men då måste dom ju informera om det fallet och vara ärliga! I det här fallet så har tjänstemannen vägrat ta in vår intresseanmälan och köplats för att ”det är i princip klart” när personerna ifråga inte ens har varit på möte med husleverantören och valt hus. Det är alltså en LÅNG resa kvar innan det ens blir tanke på bygglovsansökan.
Det är den biten som stör mig. Att handläggaren ljuger mig i ansiktet för att dom är bekanta, känner varandra på annat sätt eller en helt annan anledning. Poängen är att det inte ska kunna gå till så vid kommunal försäljning.
Jag har skriftligt att tomten har ett aktivt bygglov och kommer bli såld på ett datum i mail men har via byggnadsnämnden bekräftat denna vecka att det enda bygglov som finns inskickat till tomten är ett inaktuellt från 2004!
Kommer att försöka få fram ett kommunbeslut på aktuella regler som någon tipsat om så får jag börja där.
Flera av er har påpekat att jag borde se det från andra sidan, och det kanske jag har svårt att göra för att jag tycker att det är så jäkla godtyckligt med hela processen.
Hade det varit att dom väntade på ett bygglov eller sådant som drar ut på tiden som dom ej kan påverka så kan jag absolut förstå. Och det köper jag, men då måste dom ju informera om det fallet och vara ärliga! I det här fallet så har tjänstemannen vägrat ta in vår intresseanmälan och köplats för att ”det är i princip klart” när personerna ifråga inte ens har varit på möte med husleverantören och valt hus. Det är alltså en LÅNG resa kvar innan det ens blir tanke på bygglovsansökan.
Det är den biten som stör mig. Att handläggaren ljuger mig i ansiktet för att dom är bekanta, känner varandra på annat sätt eller en helt annan anledning. Poängen är att det inte ska kunna gå till så vid kommunal försäljning.
Jag har skriftligt att tomten har ett aktivt bygglov och kommer bli såld på ett datum i mail men har via byggnadsnämnden bekräftat denna vecka att det enda bygglov som finns inskickat till tomten är ett inaktuellt från 2004!
Kommer att försöka få fram ett kommunbeslut på aktuella regler som någon tipsat om så får jag börja där.
Men där låter det som att du är ute och spekulerar hej vilt. Om man skall anklaga någon för lögner, jäv, korruption etc. får man väl ändå ha lite torrt på fötterna?F Festlund skrev:
Men sakskälen kan ju likväl ha funnits där.banjoragge skrev:
Finns de däremot inte hade jag nog inte gett mig så lätt.
Givetvis dikterar DP men då får man ju titta på ärenden inom samma DP.
Igen, i just TS' fall tror jag inte likställighetslagen är en vinnare, det var bara en association eller ett halmstrå om man så vill.
Första köparen ska inte ha fått särskilda personliga fördelar bara. Men att de kör med lite lättnader kan säkert vara okej om det gäller alla som köar till tomten, alltså skulle TS haft rätt till samma behandling.
Sedan var det ju bedrövligt tunt skrivet om villkoren.
Samma här i stan. Har betalt i omkring 20 år. Funderade på att gå ut när vi köpte vårt nuvarande hus istället för att bygga men eftersom tanken hela tiden varit att bygga någon gång så stod vi kvar.O olofh skrev:
Nu när det börjar bli läge och vi äntligen var högt nog för att erbjudas intressanta tomter så valde man att ta bort den
Jag vet inte hur jag annars ska förklara det? För 3 veckor sedan så fick jag ett Mail där handläggaren säger att den tomt vi är intresserad av har ett godkänt bygglov och kommer därför bli såld. För två dagar sedan ringde jag och kontrollera detta då jag har fått reda på omständigheter som gör mig tveksam till det. Då bygglov är en offentlig handling så kan jag begära ut den, men byggnadsnämnden har bekräftat åt mig att det ej finns något bygglov, ingen ansökan, ingenting. När jag konfronterar handläggaren så ändrar den sig till ”bygglovet kommer snart skickas in, dom väntar på sista detaljerna.”C cpalm skrev:
Hur förklarar du då att handläggaren säger till mig för tre veckor sedan att det finns bygglov om han/hon inte ljuger?