Då får jag se till att få tag på reglerna i sin helhet från berörd part då så jag har mer på fötterna. Tack!O olofh skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 164 inlägg
Jag tror inte du ska se det så. Tvärt om tror jag kommunen vill ha nya invånare och har lite överseende med att dessa inte alltid är perfekta. Det är inte en konspiration, det handlar bara om att de här människorna var före er i kön. Att slänga ut dem från deras tillköade tomt om de är relativt nära där de borde vara i processen skulle nog upplevas som synnerligen orättvist av många – i synnerhet efter detta coronahalvår.F Festlund skrev:
Det är förstås möjligt att kommunen skrivit så strikta regler att de måste häva nuvarande köp och ge tomten vidare till nästa i kön, men jag tror och hoppas att så inte är fallet.
Hej!
Om kommunen anser att ett bygglov skall vara klart inom 6 månader så är det ju en regel som skall följas även av dom. Bygglovens generella regler är att efter bygglovs godkännandet så har man 2 år på sig att börja bygget och 5 år att avsluta.
Kommunerna vill ju inte att tomter står obebyggda och att de köps i spekulations syfte. Det kan ju i detta fall vara någon dom känner så att dom struntar i regeln.
jag skulle vända mig till ARN för att höra deras åsikt det i sin tur vänder sig till kommunen för att de skall få förklara sig. Därefter vet du om du kan gå vidare.
Om kommunen anser att ett bygglov skall vara klart inom 6 månader så är det ju en regel som skall följas även av dom. Bygglovens generella regler är att efter bygglovs godkännandet så har man 2 år på sig att börja bygget och 5 år att avsluta.
Kommunerna vill ju inte att tomter står obebyggda och att de köps i spekulations syfte. Det kan ju i detta fall vara någon dom känner så att dom struntar i regeln.
jag skulle vända mig till ARN för att höra deras åsikt det i sin tur vänder sig till kommunen för att de skall få förklara sig. Därefter vet du om du kan gå vidare.
Hade det handlat om något annat fall än en sömnig kommun med bruksmentalitet och lågt inflyttande antal samt att jag ”tävlat” mot andra än lokalbefolkningen så hade jag förstått ditt resonemang. Jag har redan familj i kommunen men vi räknas inte som lokalbefolkning utan som utbölingar. Alltid kul med småorter och dess folk.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte du ska se det så. Tvärt om tror jag kommunen vill ha nya invånare och har lite överseende med att dessa inte alltid är perfekta. Det är inte en konspiration, det handlar bara om att de här människorna var före er i kön. Att slänga ut dem från deras tillköade tomt om de är relativt nära där de borde vara i processen skulle nog upplevas som synnerligen orättvist av många – i synnerhet efter detta coronahalvår.
Det är förstås möjligt att kommunen skrivit så strikta regler att de måste häva nuvarande köp och ge tomten vidare till nästa i kön, men jag tror och hoppas att så inte är fallet.
Nu känns det bara småaktigt att undanhålla informationen. Hade dom varit öppna från första början, fine. Men att detta ska myglas fram efter deras tid har gått ut? Det är inte okej tycker jag.
Jag vet mycket väl om vilka som står i kön och det blev fart i luckan när vi ställde oss på kö iaf, det hade inte ens varit ett husmöte innan vi ställde oss där sista veckorna innan utgång för att dom varit så säkra på att bara boka om.
Det går i stort sett aldrig rätt till i mindre och medelstora kommuner...
Jag tror inte att man någonstans finner tjänstemän som inte lägger in personliga värderingar och godtyckligt tyckande i sina beslut oavsett vad som är beslutat i kommunen angående regler och lokala stadgar. Många av dessa tjänstemän är inte ens pålästa i vare sig ämnet eller ärendet och fatttar således beslut på felaktiga grunder efter eget godtyckande, detta är oerhört vanligt och ganska skrämmande faktiskt.
Att JO anmäla eller vidta andra åtgärder sätter dig i en sämre position om du tänkt göra det för att få rätt då framtida beslut angåend ditt framtida bygglov mm kan bli besvärligt.
Jag tror inte att man någonstans finner tjänstemän som inte lägger in personliga värderingar och godtyckligt tyckande i sina beslut oavsett vad som är beslutat i kommunen angående regler och lokala stadgar. Många av dessa tjänstemän är inte ens pålästa i vare sig ämnet eller ärendet och fatttar således beslut på felaktiga grunder efter eget godtyckande, detta är oerhört vanligt och ganska skrämmande faktiskt.
Att JO anmäla eller vidta andra åtgärder sätter dig i en sämre position om du tänkt göra det för att få rätt då framtida beslut angåend ditt framtida bygglov mm kan bli besvärligt.
Om du ser det ur den andre köparens perspektiv. Hade du blivit glad om du först fått besked från handläggaren att du kan ta det lugnt med att välja ditt hus eftersom det inte finns några andra på kö, men sedan plötsligt kom någon in några få veckor innan det ska förnyas och vill hävda bättre rätt?F Festlund skrev:Hade det handlat om något annat fall än en sömnig kommun med bruksmentalitet och lågt inflyttande antal samt att jag ”tävlat” mot andra än lokalbefolkningen så hade jag förstått ditt resonemang. Jag har redan familj i kommunen men vi räknas inte som lokalbefolkning utan som utbölingar. Alltid kul med småorter och dess folk.
Nu känns det bara småaktigt att undanhålla informationen. Hade dom varit öppna från första början, fine. Men att detta ska myglas fram efter deras tid har gått ut? Det är inte okej tycker jag.
Jag vet mycket väl om vilka som står i kön och det blev fart i luckan när vi ställde oss på kö iaf, det hade inte ens varit ett husmöte innan vi ställde oss där sista veckorna innan utgång för att dom varit så säkra på att bara boka om.
Kommunens regler verkar lite luftigt skrivna, jag antar att man vill undvika markspekulation, och att det är därför man inte säljer direkt till spekulant ett. Men 6 månader är kort tid att bestämma sig för husmodell, leverantör och dessutom få bygglov. Att lägga 6 månaders tidsfrist från det att det att spekulant två anmält sig hade kanske varit rimligare.
När jag läser ditt utklipp står det inte att man måste ha bygglov inom sex månader. Där står inte att reservationen / bokningen stryks. Där står att du ALLTID har möjlighet att förlänga din reservation om ingen annan står i kö. Detta är inte det samma som att din reservation stryks om inte alla lov är klara inom 6 månader. Du skriver själv att man inte får KÖPA tomten utan bygglov. Antar att processen är för att skydda bägge parter. Kommunen säljer inte förrän bygglov sökts och beviljats. Så säkerställer de att slippa tomtspekulationer. Spekulant / Köpare behöver inte köpa tomten, enbart reservera, förrän han fått ett godkänt bygglov. Då vet köparen att han får bygga det han vill på tomten. Slipper sitta med en tomt där hans önskade hus inte gick/fick byggas.
Detta ger kommunen möjlighet, med all rätt!, de äger fastigheten, att följa upp processen. Är du en seriös spekulant som driver processen framåt, även om loven tar mer än sex månader, behåller du din reservation. MEN har du bara gjort en reservation för att- det skulle kunna vara intressant, eventuellt..., och inte påbörjat processen med lov och avtal, har kommunen möjlighet att stryka din reservation efter sex månader. De säkerställer då att behålla seriösa spekulanter, även de som har jobbiga lov och avtal, men kan bli av med dem som bara bokat upp för ett eventuellt köp. Jag tycker det är smart och BRA!
Gilla läget! Liksom andra redan skrivit - kort tid att få allt igenom . Kommunen varnade dig om att projektet i princip var i hamn redan. Helt säkert så att existerande spekulanter tog tid på sig för att hitta rätt - det är en stor investering! Att försöka glida in på ett bananskal som du önskar för att den andres process tagit tid tycker jag personligen, oavsett formuleringar i villkor, vara egoistiskt.
Detta ger kommunen möjlighet, med all rätt!, de äger fastigheten, att följa upp processen. Är du en seriös spekulant som driver processen framåt, även om loven tar mer än sex månader, behåller du din reservation. MEN har du bara gjort en reservation för att- det skulle kunna vara intressant, eventuellt..., och inte påbörjat processen med lov och avtal, har kommunen möjlighet att stryka din reservation efter sex månader. De säkerställer då att behålla seriösa spekulanter, även de som har jobbiga lov och avtal, men kan bli av med dem som bara bokat upp för ett eventuellt köp. Jag tycker det är smart och BRA!
Gilla läget! Liksom andra redan skrivit - kort tid att få allt igenom . Kommunen varnade dig om att projektet i princip var i hamn redan. Helt säkert så att existerande spekulanter tog tid på sig för att hitta rätt - det är en stor investering! Att försöka glida in på ett bananskal som du önskar för att den andres process tagit tid tycker jag personligen, oavsett formuleringar i villkor, vara egoistiskt.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
En sak man lär sig i sin kommunikation med kommuner är att dom har ett eget regelverk vid sidan av "rättstatens". Dom anser det vara OK att häva ur sig "så är det bara" och se det som sanning. I mitt fall kunde jag bevisa att kommunen hade fel genom ett beslut i MÖD.F Festlund skrev:Det jag vill få rätsida på är om man på något sätt har något att hämta i detta?
Jag förstår att saker och ting tar tid och hade accepterat om jag fått svaret att dom gärna ser att aktuell intressent får testa tills bygglovet blir nekat eller godkänt. Helt okej med mig.
Det som inte känns okej är när man försöker ställa sig i en tomtkö som enligt dom har klara regler och sen får lögner serverade rakt i ansiktet som man bara ska köpa. Och när dom konfronteras så ”bara är det så, det har vi pratat med byggnadsnämnden om och vi är överens.”
Känns inte rätt helt enkelt.
Dock så kan jag till viss del förstå resonemanget från kommunen i detta fall. Att skicka in ett bygglov kostar rätt mycket pengar då man redan innan dess har investerat en hel del tid och troligen pengar för att komma dit. Att en person då väljer att inte bygga är osannolikt. Det är inget man bara slänger in sådär på en höft liksom.
Men som sagt, ligg på och var obekväm tills du får din vilja igenom...
Lär ju inte få sin vilja igenom i detta fall...R Richard Bygg skrev:En sak man lär sig i sin kommunikation med kommuner är att dom har ett eget regelverk vid sidan av "rättstatens". Dom anser det vara OK att häva ur sig "så är det bara" och se det som sanning. I mitt fall kunde jag bevisa att kommunen hade fel genom ett beslut i MÖD.
Dock så kan jag till viss del förstå resonemanget från kommunen i detta fall. Att skicka in ett bygglov kostar rätt mycket pengar då man redan innan dess har investerat en hel del tid och troligen pengar för att komma dit. Att en person då väljer att inte bygga är osannolikt. Det är inget man bara slänger in sådär på en höft liksom.
Men som sagt, ligg på och var obekväm tills du får din vilja igenom...
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Suuuck! Here we go again! Vi som kört ett antal projekt i olika kommuner suckar tungt. Politiker som vill påverka, handläggare som inte håller med politiker. Svågerpolitik, hybris (här bestämmer VI), olika behandling av medborgarna. Listan kan göras lång. Detta är siste utposten för kommunpolitiker att kunna utöva ordentlig makt som syns. Som flera påpekar är det lite vilda västen med reglerna runt tomttilldelningar.
Lomma (nämnt ovan) är ett lysande exempel på hur kommunen använder skattemedel för tomtförvärv och sedan säljer det till några kompisars byggbolag så det kan skära emellan mot köparna, dvs de som betalade tomten från början.
Man vräker upp hus för 45 000 - 100 000 kr/m² när en självbyggare kommer undan med hälften.Vad jag menar är att enskilda kommuner ska inte kunna påverka en familj största och viktigaste investering med lokala bestämmelser som tolkas som fan läser bibeln. Systemet är sjukt!
Jag önskar TS lycka till i processen. Personliga besök med en låg, ödmjuk hållning ("jag kan inget, hjälp mig") hos handläggare är ett bra tips. Kommunala regler tolkas ofta som en politisk målsättning.
Lomma (nämnt ovan) är ett lysande exempel på hur kommunen använder skattemedel för tomtförvärv och sedan säljer det till några kompisars byggbolag så det kan skära emellan mot köparna, dvs de som betalade tomten från början.
Man vräker upp hus för 45 000 - 100 000 kr/m² när en självbyggare kommer undan med hälften.Vad jag menar är att enskilda kommuner ska inte kunna påverka en familj största och viktigaste investering med lokala bestämmelser som tolkas som fan läser bibeln. Systemet är sjukt!
Jag önskar TS lycka till i processen. Personliga besök med en låg, ödmjuk hållning ("jag kan inget, hjälp mig") hos handläggare är ett bra tips. Kommunala regler tolkas ofta som en politisk målsättning.
Det är alltid bra att sätta sig själv i den andras situation. Hade det varit du som var på gång med ett husbygge, hur hade du viljat bli behandlad?
Om det är meningen att du skall ha tomten, så får du den. Annars ligger det något ännu bättre och väntar på dig.
Om det är meningen att du skall ha tomten, så får du den. Annars ligger det något ännu bättre och väntar på dig.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Ja tyvärr håller jag nog med om att den initiala kommunikationen bör fejkas gentemot handläggarna och kommunen. Det är precis som banjoragge säger. Så länge dom får en känsla av att "här bestämmer jag" så är det bra.banjoragge skrev:
Suuuck! Here we go again! Vi som kört ett antal projekt i olika kommuner suckar tungt. Politiker som vill påverka, handläggare som inte håller med politiker. Svågerpolitik, hybris (här bestämmer VI), olika behandling av medborgarna. Listan kan göras lång. Detta är siste utposten för kommunpolitiker att kunna utöva ordentlig makt som syns. Som flera påpekar är det lite vilda västen med reglerna runt tomttilldelningar.
Men i det fall man gått i klinch med handläggaren så handlar det mycket om personlig vendetta tyvärr - vilket är sjukt - då kommunen borde agera som en "känslolös" och opartisk aktör. Men alla är vi människor...
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Nej, i detta fallet handlar det ju inte så mycket om att tjata sig till ett resultat utan snarare visa att man menar allvar. In med tankar och planer som TS har, val av ev. husleverantör.M MrXman skrev:
Börja du föra tankar kring bygglovshandlingar så kanske det släpper lite.
Man vill väl bli behandlad lika, kort och gott.G Goran0 skrev:
Likställighetslagen/likabehandlingsprincipen är något att hänvisa till. Det vill säga ingen ska särbehandlas.
Vi har bokat tomt med liknande upplägg. Även här gäller 6 månader vilket är väldigt kort om tid om man inte beställer ett kataloghus (vilket 99 av 100 gör här). När det närmade sig 6 månader meddelade vi kommunen att vi ritar på vårt hus om ämnar begära bygglov inom några månader, vi fick då tre månaders dispens. Efter 8 månader skickade vi in handlingarna och bygglovet beräknas vara godkänt nästa vecka. Hade vi behövt mer tid hade vi säkert fått det genom att påvisa hur just våran process framskridit och att vi inte bara "sitter på tomten".
Jag ser inga konstigheter mer än att kommunen visar en flexibilitet som jag tycker du ska se som positiv. Förhoppningsvis så är det ju din tur nästa gång!
Lycka till med tomt och bygge.
Jag ser inga konstigheter mer än att kommunen visar en flexibilitet som jag tycker du ska se som positiv. Förhoppningsvis så är det ju din tur nästa gång!
Lycka till med tomt och bygge.