Hejsan!
Har googlat mycket på senaste tiden och har ofta hamnat på detta forum, kände därför att de va dags för mig att bli medlem.

Fick i fredags hem en lastbil med 15kbm ved (torr björkved!).
Olägligt nog snöade de och blåste ganska skapligt, och vi kände därför paniken att få in detta så fort som möjligt.
Nere i pannrummet har vi ett stort rum, där vi brukar förvara 5kbm ved i ena hörnet, så att säga, vi brukar aldrig stapla, utan bara slänga in de.
Nu körde vi in allt i de där rummet, så vi har alltså omkring 15kbm ved (ostaplat, va kan de va, 10kbm staplat?) i en STOR hög i källaren.
Den är ju som sagt torr, men ändå, känner att man är lite nervös, hur pass orolig för mögel
borde man vara?

Ovanför den här högen finns de ett fönster (uppskattningsvis 100x40cm) som jag nu har lämnat ganska skapligt öppet, just för att få ventilation.

Och detta tar oss till nästa fråga, utifrån sett är detta fönster kanske 15cm ovanför gräsmattan, hur orolig borde jag vara för att råttor och möss ser sin chans att få mysa inne i min stora vedhög, nu när de är -20 grader ute?
Ja vill ju gärna stänga fönstret för att undvika detta, men känns dumt att ta bort så pass bra ventilation.

Tacksam för svar!
Mvh

EDIT:
Måste tillägga, att ta ut veden igen är absolut inget alternativ.

Kan du inte sätta ett stålnät över fönsteröppningen.

Jag tror som Nybyggarn att ett stålnät är den enklaste lösningen för att undvika råttor.

Inför kommande år kan jag dela med mig av en gammal klokhet som jag lärde mig som liten Scout: Fukt som kommer utifrån ska man inte bry sig om utan det är fukt som kommer innifrån som är farlig. Med andra ord. det spelar ingen roll om veden ligger ute i regn och snö för den fukten går som mest in en centimeter i veden. Färsk ved däremot är det lögn att få fart på.

Edit: Stavning

Redigerat:
Råttor och möss kommer du att få problem med om du inte stänger för. Tänk på att det måste vara små maskor i nätet(hönsnät är det för stora maskor i). Råttor är riktigt duktiga på att ta sig igenom trånga passager. Vi fick in en stor rackare i källaren för någon månad sen. Den hade tagit sig in genom ett hål som var kanske 20-30 mm. Mögel behöver du nog inte vara orolig för.

Jag hade stängt fönstret och ställt in en luftavfuktare istället.

• Gilla
cust3000 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade stängt fönstret och satt in en fuktmätare. Är det -20 ute kommer det torka blixtfort där det ligger.

jensaro skrev:
Jag hade stängt fönstret och satt in en fuktmätare. Är det -20 ute kommer det torka blixtfort där det ligger.
Så har jag också gjort! Är det -20 ute så nog är luften tillräckligt torr alltid.. Den lilla vedhögen kommer torka upp på nolltid, förutsatt det inte är minusgrader där veden ligger.

Stort tack för era snabba svar!
Känner mig mycket lugnare när de gäller möglet :)
Betydligt nervösare för råttor och möss ;)

Har då gått ut och stängt fönstret nu i alla fall, tänkte åka och köpa en fuktmätare under dagen, i värsta fall får man väl sätta in en avfuktare.
Har en sådan ståendes i en annan del av källaren (inredd källare), där det ligger en heltäckningsmatta, så den står där för att mattan ska ligga slickad. Men den klarar sig utan avfuktare ett tag!

De märks då tydligt att veden är torr, är en dröm att få igång en brasa!!

Sen hoppas vi att de inte fortsätter vara -20, bra kallt nu!

Försök hålla veden borta från ytterväggen så att ev. fukt som kommer in där kan "ventilera bort".
Välkommen förresten:-)

Du kan ju komplettera med ett gäng råttfällor runt vedhögen. Om fällorna inte löser ut kan du ta det som ett tecken på att vedhögen är råttfri.

S
Okej! Du har stängt fönstret. Just när senaste köldknäppen kom så öppnade jag ett litet källarfönster i pannrummet. Vips hade jag tre stycken frusna möss inne! Tog dem alla tre i fällan, en fick smaka på Sokrates bägare.

Ang fukten. Bry dig inte. Det är ingenting. Vi har en hygrometer i vår källare och den visar året runt på 45% -50% rel. Bry dig inte.
Däremot kan du får lite andra hyresgäster som inte betalar hyra. Vanligast är faktiskt getingdrottning som övervintrar, vaknar till liv i värmen och börjar surra och vill flyga ut. Bli inte rädd. Små intressanta spindlar och annat kryp kommer åsså då å då. De har gömt sig under barken för att övervintra och vaknar upp i värmen. Inget farligt. Fånga dem i ett dricksglas,glasburk, håll för handen och kasta ut dem bara. Lugnt.

Det finns en liten spindel, tvärrandig i baken, den hoppar när den fångar bytet eller blir skrämd! Skitkul faktiskt att se den. Den vanliga hederliga "källarspindeln", den är helsvart och söt, den är totalt ofarligt, ja den är nyttig för den fångar en massa andra saker. När den blir stor som 5kr brukar jag förpassa den till en annan bostad i det fria. Det är inte farligt eller otäckt eller "o"sanitärt med lite småkryp. Små ödlebarn, 4-5 cm, som kommer in med veden eller på annat sätt till källaren gömmer jag ute om det inte är försent på året. Annars får de vara kvar i pannrummet till våren. De gömmer sig och gör ingen skada. Bara gulliga.Det händer nästan varje vinter.Men nu kom jag från ämnet.

• Gilla
Manowar6
  • Laddar…
Tog in 15kbm rätt fuktig ved i källaren i höstas, det hann inte torka tillräckligt under sommaren.
Hygrometern visade 80% så stängde igen rummet, brassade på med värme och ställde in en stor oscilerande golvfläkt samt avfuktare. Tog några veckor men nu är veden snustorr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.