Aldrig, ALDRIG rakblad på härdat glas. Det blir repor.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Med vätskor och geggor som rinner av kan ett tips vara att "tapetsera" med plastfilm (typ gladpack). Då dunstat det inte heller utan får gotta sig under lång tid.

Testat aska+vatten?

ricebridge ricebridge skrev:
Testat aska+vatten?
Tänker jag rätt när jag skriver att aska+vatten blir basiskt, och för att bli av med kalkavlagringar så behövs en syra?
Det var några år sedan jag satt och inte lyssnade på kemiläraren...

• Gilla
Linapi
  • Laddar…
...och det var ännu längre sen jag gjorde det... Jag vet bara att aska+vatten fungerar mot det mesta. Inte vet jag, testa vetja.

Hemmakatten
Vi har också en sk-tful duschvägg som aldrig blir ren. Inser att den dagen vi ska sälja så får vi köpa ny duschvägg.

Om du orkar ta loss dörren köp syrabaserad fälgrengöring och blanda med tapetklistret så du får en sörja eller så sprutar du på och lägger plast över så den ej torkar så fort.

Du skall använda Svinto. Använder det sedan länge till dusch (glas och kakel) och till glasrutan på braskaminen. Bara man är noggrann och ser till att alltid ha gott om lödder blir det inga repor.

Detta är det enda som fungerar glöm alla olika kemikalier och trams rengöringsprodukter.

• Gilla
Mjaauud och 2 till
  • Laddar…
Har du provat med duschkabinrengöring. Sprayen från Ajax lägger sig som ett skum, rinner inte av så mycket. Låt verka typ 5 minuter, gnugga med en svamp (det står att man bara skall skölja av, men det blir mycket bättre med lite mekanisk bearbetning). Gnugga igen efter någon minut, den första bearbetningen får bort upplösta beläggningar, medlet kommer åt nästa lager efter en bearbetning. Den sprayen innehåller både rengöringsmedel och avkalkningsmedel.

Jag har fått för mig att kalk på duschväggar är extra svårt eftersom det innehåller både kalk och smuts/schampoo och tvålrester. Avkalkningsmedel stöts bort av det feta i beläggningen. Så kombination med starkt rengöringsmedel och avkalkningsmedel kan göra underverk.

N
Glasmästare brukar ha ett medel för att ta bort kalkrester från etsat glas efter att man slipat dom. Gå till någon glasmästare och fråga efter sådant. Würth har också en rengöringsspray som är avsedd för städproffs som är väldigt effektiv. En städare sa till mig att dom brukar använda ångrengörare på duschväggar för att få bort kalkrester. Har aldrig provat så jag vet inte om det fungerar.

Men gå annars till en butik där dom säljer städgrejer för yrkesbruk dom brukar ha lite bättre medel.

Jag har provat ångrengöring. Det tar mycket men inte det sista. jag tolkar att det tar alla tvålrester och smuts, och kanske en del kalk. Men det går mycket snabbare och enklare att få bort det sista med duschspray än om man inte först kör ånga.

Nu har vi Stockholms kommunala vatten som inte har speciellt hög kalkhalt.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Glasskrapa som målare och fönsterputsare på stan har samt fosforsyra 15%, finns i PRI-RÖD.
Tar bort både den feta tvålrester samt kalk.
Använd inte grön ScotchBrite den repar, men den vita går utmärkt att använda på glas.

• Gilla
_Martin_ och 1 till
  • Laddar…
Körde precis en veva med gammal hederlig Svinto och ljummet vatten. Vart som nytt. Man känner när man kommit ner till glaset och det är dags och skölja av.
Har duschdörr plus sidovägg i glas.
Egen brunn.

Insats: Noll svett :crysmile:(y)

Lycka till

Precis som jag skrev för drygt tre år sedan. Använd Svinto och var mycket noggrann med att alltid ha mycket lödder då bli det inga repor.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Oj, synd att jag upptäckte denna tråd 3 år försent.
Är professionell fönsterputsare.
Får ibland i uppdrag att ta hand om riktigt igenkalkade duschkabiner men väldigt gott resultat, och glada kunder.

Nr 1, var verkligen försiktig med rakblad, svinto o scotch brite. Det kan repa rätt lätt om man kommer ner till glaset. Vilket man behöver för att bli av med kalket.

Vi använder oss oss ett medel som heter Winsol crystal clear 550. Kraftig syra som kräver skyddsutrustning för händer, ögon och mun. Den kan endast köpas som företag, därför blir ju inte lösningen enkel för alla. Men gå in på skvissen.se eller tradehouse och kolla under kategorin kalkrengöring så hittar ni medel som är lite snällare och som alla kan beställa.
Anlitar ni ett proffs för att fixa detta så borde det inte kosta mer än 2-300 spänn efter rut-avdraget för att få det professionellt gjort.
Lycka till!

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.