Inte helt orimligt om du har runt 5 grader och huset är dåligt (inte) isolerat. Min farsa värmer bara upp nedervåningen på hans oisolerade hus (drygt 70 kvm) och han kan ligga på 6000-7000 så fort det blir lite minusgrader...

Vi har ett hus på ca 220 kvm boyta och 100 kvm delvis uppvärmd källare. Byggt på 30 talet med obefintlig iolsering. Utbyggt och delvis tilläggsisolerat vid renoveringar över åren.

Vi hade direktverkande el (takvärme) med en årsförbrukning på 48 000 kwh. Efter konvertering till bergvärme ligger vi på ca 18 000 kwh.

När du skriver 55 öre, så är väl det bara själva elen, du har ju en nätavgift som inkl. skatt är avsevärt högre än så också. Är den inkluderad i Oktoberfakturan på 5 000?

OM 5000 bara är för el à 55 öre, så skulle du alltså ha förbrukat drygt 9000 kwh i Oktober. Det låter orimligt (konstant 12 kW, varje timma under månaden). Det skulle du nog inte ens förbruka om du står och spolar ut allt varmvatten med max flöde i avloppet under hela månaden, vamvattenberedaren kan inte förbruka så hög effekt.

OM vi antar att du nu betalar 5 000 inkl. nätavgifter för oktober, så skall du nog ställa in dig på att Januari kan kosta 10 - 15 000.

Vilken förbrukning hade du i september då?
Och som sagt, hur många kWh var det i oktober?

N
Jag har ett elpris på 53,7 öre plus moms (och exklusive nätavgift) d.v.s. 67,1 öre (jag vet att det är dyrt men det är ett tioårigt avtal tecknat 2013).
I oktober låg vår förbrukning på 750 kWh vilket innebar 500:- i elräkning. Dock endast två personer i hushållet och endast 80 m2 boyta plus ett uppvärmt utrymme i ett av uthusen. Plats Östergötland. Gammalt och mycket dåligt isolerat hus. Luftluftvärmepump som primär uppvärmning men på övervåningen används även elradiatorer. Vi snålar varken på värme (22 grader) eller varmvatten.
Tycker 5000:- låter väldigt mycket även om du har ett stort hus.

Förra sommaren fick en bekant fel på sin varmvattenberedare. Termostaten funkade inte så värmen låg på hela tiden. Istället för normala 6-7 kWh/dygn sommartid låg hennes förbrukning på drygt 40 kWh/dygn. Det märktes på hennes elräkningar kan jag lova.

hsd
Många kommer att reagera på höjda elräkningar eftersom nätavgifterna höjts kraftigt, dessuto har avgifter och skatter flyttats runt så det blir krångligare att jämföra från tidigare år
Elbolagen gör sitt för att mörka kostnader, tex EON:s 100koll har förlorat möjligheten att visa kostnaden direkt i diagrammet

Du talar om en panna?
Är det en gammal oljepanna med en elpatron? Så är det inte så konstigt att några tusen kW försvinner i skorstenen.:rofl:
Men är det en modern el-panna, så är nog huset dåligt isolerat.

De två senaste månaderna har rörligt elpris, elområde 4, Eon som nätleverantör och 16A huvudsäkring kostat med allt inräknat 2,30 - 2,43 kr/kWh.

N
hsd hsd skrev:
Många kommer att reagera på höjda elräkningar eftersom nätavgifterna höjts kraftigt, dessuto har avgifter och skatter flyttats runt så det blir krångligare att jämföra från tidigare år
Elbolagen gör sitt för att mörka kostnader, tex EON:s 100koll har förlorat möjligheten att visa kostnaden direkt i diagrammet
Ja här har vi Vattenfall som nätägare. De har förvisso grävt ner alla ledningar så systemet är väldigt driftsäkert med i princip noll avbrott numera men samtidigt har nätavgifterna höjts med runt 50 % på fem år. Det är för mycket.

Kolla din förbrukning på vattenfalls hemsida, där kan du få uppläsning ner till timmar och kanske kan dra slutsatser vad det ät som drar.

Vad du betalar är rätt oviktigt i sammanhanget eftersom priserna varierar. Få koll på sin förbrukning i kWh istället.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Q
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter inte helt orimligt.. Jag har ett halvdåligt isolerat hus från 73, exakt hälften så stort, på ungefär samma breddgrad, och jag fick 2700 i oktober, men då har jag en LLVP som huvudvärmekälla.... (kompletterad med el-element såklart...)

2 vuxna och 2 barn.
Oj de var mycket,
Har ett hus på 135m2 -79 luft luft 2vuxna 2 barn fick 796kw

Q jope84 skrev:
Oj de var mycket,
Har ett hus på 135m2 -79 luft luft 2vuxna 2 barn fick 796kw
1456kw här ,,, tja .. sånt är livet .. :)

Vad tycker om tanken att använda en enhet för energi när energisiffror diskuteras?

• Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Som andra skrivit så kan du också få mina siffror som jämförelse. Hushållsel (på denna finns två stora golvvärmeslingor på totalt 13 kvm.) 767 kWh. Fjärrvärme 1514 kWh. Tot 2281 kWh.
2 vuxna och 3 barn. Källare 108 kvm 18 grader. Första våning 118 kvm 20 grader. Övervåning (som vi ej använder pga dåligt isolerat tak) 70 kvm 12 grader ca under oktober... Hus från 1956.
Vintermånaderna är dyra... Sommarmånader nästan gratis. Så snitt över året skulle jag gissa på något mellan 3-4 kkr/månad i el plus värme. Varma år låga 3kkr. Kalla år höga 3kkr...
Kollade igenom fakturorna nu också och kostnaden för oktober var el=1116 kr och FV =1484 kr.
Jag vet, jag ska isolera taket. Någon gång. När jag får tid...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
1333 kWh hade jag i oktober. 2 vuxna o 1 barn. 94 kvm boyta på 23 grader. Ca 70 kvm källare som håller kanske 16 grader.

Värms upp med luftvatten värmepump.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hsd
Oktober 1753 kWh / 2613:-, 320 kvm luft/luft värmepump

• Gilla
Wemmersten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.