Hej,
ber på förhand om ursäkt ifall det här ligger i fel i forumet.

Håller på att renovera ett rum på övervåningen med kakelugn och murstock som är godkänd att elda i. Tidigare vart det tapet på murstocken som tagits bort och när jag tog bort golvlisten invid fann jag att det inte fanns någon puts på ett ställe. Oklart hur djupt ned putsen inte går då jag inte ser tillräckligt långt ned under golvet, se bilder. Är det okej att puts igen detta och det är brandsäkert?

• Skadade spånskiveväggar, söndervittrande material, trägolv, inomhusbyggnadsskada, renoveringsbehov, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dammig yta, antagligen byggmaterial eller arbetsplats. Otydliga strukturer i förgrunden. Oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jag har trä direkt mot skorstenen, bärande delar. Sotaren sa att det var godkänt när huset byggdes, och att de därför godkände det. Men att det inte hade varit tillåtet att bygga nytt på det sättet.

Det är ju en riskkonstruktion.

De trycktestar ju eller inspekterar skorstenen med kamera invändigt hos oss emellanåt.

Jag hade putsat de synliga delarna utvändigt. Jag hade inte slitit upp golvet för att putsa det under, men den dag golvet ska bytas kan man ju göra det i alla fall.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.