Har precis tagit dom första staplande stegen på detta område. Första testet blir med lite överbliven hårdvara, verkar det kul får man väl skaffa riktiga grejor.

Jag fastnade för mediaportal.sourceforge.net som nu är installerat på en XP-burk med ca 300GB disk. Från soffan manövrerar jag denna via en trådlös mus - pc står i ett angränsande rum. Har bara hunnit starta upp detta men det är gratis och det går att göra väldigt mycket om man har lite annan hw än vad jag har. Värt en titt kanske.

Den liknar den meny och möjligheter som finns på min Dell PC där jag också har satt in ett TV-kort, vad jag inte ännu har gjort är att koppla den till en större skärm.

Det jag nu är ute efter är en liten burk (som inte är en "vanlig" PC) kanske en DVD spelare med hårddisk, som har en media meny liknade den som du har hittat Mathias som visas på den vanliga TV och där man med en fjärrkontroll inte tangentbord/mus väljer det man önskar höra/se. Något enkelt, flexibelt......

que skrev:
Någon som vet om man till Pinnacle Showcenter eller annan liknade sak kan sätta en extern USB2 hårddisk?
På Pinnacles maskin går det inte. Där finns inga USB portar. Elektroniken innombords har inte heller stöd för USB portar så någon modifiering är inte heller enkelt möjlig.

Många (de flesta) av dessa maskiner på marknaden bygger på Sigma Designs referensdesign med deras EM8550 mediaprocessor. Iom det så gäller denna begränsning även för dem.

EN möjlighet hade varit en USB2 disk till ethernet brygga i stil med Linksys LNSU2. Dock måste den modifieras så att man lägger till en webbserver för kommunikationen.

que skrev:
Den liknar den meny och möjligheter som finns på min Dell PC där jag också har satt in ett TV-kort, vad jag inte ännu har gjort är att koppla den till en större skärm.

Det jag nu är ute efter är en liten burk (som inte är en "vanlig" PC) kanske en DVD spelare med hårddisk, som har en media meny liknade den som du har hittat Mathias som visas på den vanliga TV och där man med en fjärrkontroll inte tangentbord/mus väljer det man önskar höra/se. Något enkelt, flexibelt......

Det enda i denna kategorin jag har sett finns är Kenwoods DVF-N7080/-S. Den är också baserad på Sigma Designs EM8550 och har nätverksanslutning, men igen inte USB2 som du ville ha.

Varför vill du inte köra filerna över ditt nätverk?

Frågor om Pinnacle Showcenter gan man komma åt Internet med den här burken också har nämligen fundering på att skaffa en maskin. Om jag har förstått det hela rätt så stremar den ut det du vill från dina datorer som du har i nätverket. Ni som har provat maskinen vad tycker ni om användarvänligheten?

//Jonas

que skrev:

Om man vill:

...så kan man ju ställa PCn varsomhelst där den får plats och sedan dra lite kabel till TVn.

....fjärrstyrning via fjärr är inget problem. Det finns produkter som är gjorda för att anslutas till USB. IRlänkar som gör att du når datorn i ett annat rumm finns ju också...

TLovskog skrev
Varför vill du inte köra filerna över ditt nätverk?
Två saker 1, var att jag vill inte vara beroende på att en dator måste vara igång, 2 sedan blir det ganska stora datamängder som ska köras i nätverket. Jag har 4 datorer i nätverket, är några av dessa ute på internet samtidigt som man vill se film så blir det nog problem.

Om jag ska använda min "mediadator" för överföring til TV så tror jag att det då är bättre med en trådlös länk mellan tv-out på datorn och till TV.

Är dock övertygad om att det snart kommer något mediapaket som man kan enkelt plugga till TV som både kan lagra TV-program på hårddisken samt att den kan spela upp bild/video från hårddisken, borde inte vara så märkvärdigt egentligen

Hej igen,

Prova annars först med nätverket. Själv har jag också en massa datorer, extern webbserver och trådlösa enheter i mitt nät. Kan utan problem köra 2 pinnacle showcenter med film utan det minsta hackande.

100Mbps och det mesta via tråd.

Jag håller dock med om att det runt hörnet kommer mycket smidiga spelboxar både med och utan interna hårdiskar, samt även USB2 kopplade diskar. Speciellt besvärligt är det inte att konstruera.

Att använda en generel dator som mediaspelare tror jag inte har någon framtid alls i det stora hela. Dessa har vi entusiaster använt i brist på annat. IMHO drar den generella lösningen alldeles för mycket ström och är för dyr för att bara spela filmer och foton. Speciellt när HD kraven kommer och filmer skall sparas i ex. WMV HD.

Jag hittade något som kanske är intressant: LaCie Silverscreen. Det verkar vara en vanlig hårddisk som styrs av en fjärrkontroll och den behöver inte ha en dator igång för att strömma musik eller bild (usb). Det bästa är att den klarar cd-formatet, WAV (bl a koaxial och optisk digitalutgång). Det stora abret är att hårddisken bara är på max 80 Gb. Men det verkar ju gå åt rätt håll i alla fall...

Dyr-Dustin tar drygt 2 800 kr för modellen med 40 Gb:  http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010077285

Det jag själv funderat på attt köpa är någon av följande två produkter:

Hauppage MVP
Liten burk som kopplas till TV:n och ansluts på hemmanätet och ges tillgång till de kataloger på någon dator där man har sin media. På datorn med filerna kör man ett litet serverprogram som MVP kommunicerar med. Framför TV:n kan man sedan styra film/musik/bild-val med medföljande fjärrkontroll.
I den nyaste firmwareuppgradeingen klarar den av att visa DivX, dock gör den det genom att i realtid koda om (!) divX till ngn annan MPEG-standard och sedan streama den till TV:n. Kontentan är att det krävs en ganska kraftfull servermaskin som kommer att vara fullt upptagen att konvertera data när man vill titta på DivX-film...http://www.hauppauge.com/pages/products/data_mediamvp.html

KISS DP-1508
Eftersom DivX-tittande är aktuellt för mig så har jag istället intresserat mig för jag DVD-spelare från KISS. De har (DivXkompatibla) spelare med ethernetingång, och dessutom hårddisk!
Kolla mer på modellerna DP-1500 och DP-1504/08!
http://www.kiss-technology.com/?p=dvd&v=users

/Jons

Jowe

Istället för Hauppage MVP så skulle jag ta en ordentlig titt på Pinnacle Showcenter istället. Fungerar på samma sätt, men har fler utgångar, och klarar Divx/Xvid i hårdvaran.

Förövrigt samma chip som sitter i Kiss maskiner.

Showcenter har väl stora problem med .mp3, den läser ID3 taggarna och vem har tid att ändra alla sina id3 taggar på sina 30gb .mp3 filer :(

Vet inte i vilket forum jag hittade denna men den har blivit mitt självklara val iallafall.

http://mediaportal.sourceforge.net/

Freeware och fungerar med XP, har inte fått så mycket tid till mina IT projekt i huset ännu pga att det har beslutats från högre ort att andra saker är viktigare att få klara... :P

Men jag kör denna på en laptop som ligger gömd i en låda i Tv-bänken. Har bara en användare på maskinen som loggar in automatiskt vid uppstart o sen körs MediaPortal igång direkt. Styr denna via en vanlig fjärr som kopplas till USB-porten, finns att köpa för några hundringar hos de flesta datorbutiker.

Sen kan man ju bygga ut denna till en riktig HTPC, något som är målet... går ju i pension om knappt 40 år så kanske då... :P

M@ZE skrev:
Showcenter har väl stora problem med .mp3, den läser ID3 taggarna och vem har tid att ändra alla sina id3 taggar på sina 30gb .mp3 filer :(
M@ZE mannen, vad vill du den igentligen skall läsa, istället för ID3 taggrna?

Tlovskog broder .. Katalogstruktur !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.