Byggahus.se

Musik, film och foton på TV/stereo

1. K
    Medlem · 146 inlägg

Kermit

Medlem
    Letar efter någon fin lösning där man kan lagra sina filmer, musikfiler och foton på tex en nätverksdisk och sedan trådlöst kan komma åt dessa för visning/avlyssning på TV/stereo utan att beöva ha igång en dator.
    .
    Finns tex ximeta netdisk som man kopplar till routern och sen kan man komma åt filerna från alla datorer, men tex DL-Link har en mediaspelare som hämtar media men då måste datorn med mjukvara vara igång...
    Hmmm.....:-/ Ojdå, detta ser lite förvirrat ut, men någon kanske fattar vad jag är ute efter ::)

2. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem
  3. S
    Medlem · 182 inlägg

skyfox

Medlem

Re: Musik, film och foton på TV/stereo

Xbox kan funka ))

4. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

Finns flera alternativ. Några är:

- Köpa en box avsedd för detta, tex. Haupages. Dessa kräver dock oftast att man installerar mjukvara på den dator som skall dela med sig av musik, bilder och filmer. Dvs. fungerar inte om man har en nätdisk och man är begränsad till dom format som den fungerar för idag (kanske kan flashas om men det kan vara bökigt)

- Dreamboxen, endast relevant om man har parabol eftersom den endast kan ta emot DVB-S idag. DVB-T är påväg, men det har den varit i ett år snart ....

- moddad xbox, fungerar bra och man får en spelkonsol "på köpet". Xboxen för dock en del ljud...

- HTPC, bygga en egen eller köpa en färdig. Mest flexibel men kan vara en del pulande med för att få den som man vill. Startar långsammare är de övriga, låter oftast en del och har pc'ns vana att ev. krasha och låsa sig ibland.

Finns säker flera och andra åsikter om de olika men detta är en snabb listning ;)

5. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Kollat en hel del på detta. Men det beror på vad Du vill ha. Hemmabygge, audiofil utrustning, design, liten prislapp, stor prislapp, etc. Allt är nog möjligt.

nästan alla större tillverkare har, eller släpper system som klarar detta inom kort.

Sony, stort i USA och Japan. Deras lösningar ej släppta i Europa.

Kenwood, har en bra grej för cirka 10 tkr.

Bang Olufsen funkar ju idag för musik och distribuerad bild men inte med hårddisk för t ex foton eller mp3. I höst kommer deras lösning. Vi har B&O själva idag men många tycker att det är dyrt. (Vilket även jag tycker!) Dock är det snyggt.

Tudori (tror jag dom heter) har ett annat system men för att distrubera ljud. Vet ej bild.

Microsofts Mediacenter funkar sådär, vad jag förstår.

Tja, allt beror på vad Du söker.

6. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem
  7. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Tyvärr fungerade inte länken...

Fungerar halvägs? B&O fungerar ju perfekt men är rätt dyrt. Kombinerar Du B&O med IHC så kan Du även styra huset med B&O fjärrkontrollen.

Dock så finns det andra lösningar men tror dom blir ganska dyra också, tyvärr.

8. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

Länken du skickade var till en wlan-router med usb-ingång för hårddisk.
    Det erbjuder bara lagring av filer ingen uppspelning av bild/ljud.

Jag har själv en Netgear WGT634U men använder inte usb-möjligheten eftersom den inte är så flexibel då man ska sätta behörigheter. Men ska man ha ftp som för sig själv så kan det vara en ide.

9. Scout
    Medlem · Stockholm · 537 inlägg

Scout

Medlem

Dessutom stödjer inte routern NTFS filsystem som är betydligt stabilare än FAT32.
    Speciellt vid stora diskpartitioner.
    Något som man inte kan läsa sig till i reklamen.

10. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Kolla på Pinnacles lösning då. Vet ingen som testat den men verkar vara både billig och enkel. Där får Du bild, musik och film. Tveksamt om det fungerar i LAN bara.

Finns på teknikmagasinet bl a (vilket gör mig lite fundersam... ) ;-)

11. N
    Medlem · 27 inlägg

Nile

Medlem

Pinnacle lösning?

om du menar showcenter så har jag testat. det fungerar klockrent har provat med andra htpc lösningar men har fungerat till och från men mest pulande med dem

med showcenter så fungerar det bra 99% av tiden
    köra den över lan är inga problem

12. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Pinnacle är ett säkert köp enligt mig om man redan har ett LAN uppkopplat. Den fungerar som ett medium som hämtar informationen från den befintliga filservern och visar det på TV:n.

I den nya versionen stöds även 11g standarden i WLAN vilket gör möjligheterna bättre för att streama data trådlöst utan att det hackar (beror dock på vad det är för väggar mellan servern och pinnacle-boxen).

13. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Åh f-n! Pinnacle verkar vara ok då? Dom flesta man nämnt det för ser det mer som en leksak.... Man får väl kolla på den då. ;-)

Ingen som har riktigt, riktigt bra priser på Bang Olufsen?

Runt 15% verkar vara max rabatt just nu... :-/

Inte lite irriterande!

14. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Använder också pinnacle showcenter maskiner för att visa foton, filmer etc.

Har fungerat klockrent riktigt länge nu.

Jag använder den mot kablat nät.

15. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Någon som vet om man till Pinnacle Showcenter eller annan liknade sak kan sätta en extern USB2 hårddisk? Vill gärna ha en TV-knuten box med mediameny, men att datan ska finnas lagrad i boxen eller i extern HD för att undvika att köra filer över LAN samt att datorn då också måste vara igång.

Har idag i datorn en media meny med Bild/Musik/Video/DVD som fungerar strålande, men önskar också ha en liknade meny till TV där jag kan lägga en kopia av HD, eller att jag flyttar en extern-HD mellan dator och TV

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.