38 685 läst ·
72 svar
39k läst
72 svar
Musfällor och bete detta otroliga musår
Jag gillar dem! Har 7 på ena och tre på amdra räknaren. Hittat totalt 5 möss, så någon annan (katt, råtta?) Har tagit de andra med sig innan jag hunnit kolla.F Freddan122 skrev:
Råttorna i innertaket/golvet har vi dock kvar, så på så vis har de ju inte tagit hand om problemet, riktigt..
Men väldigt smidiga och effektiva utomhus!
Använd rätt glykol, dvs propylenglykol och inte etylenglykol, så klarar sig både katterna och andra kritter.DennisCA skrev:
Vet inte hur bra propylenglykol är att lägga in möss i men det borde fungera utmärkt eftersom det är svamp- och bakteriedödande. Det änvänds som tillsats i t.ex livsmedel och djurfoder. Inom EU är livsmedelgränsvärdet 0,1g/kg, I USA 5g/kg!!
LD50 är visst 20g/kg för råttor.
LD50 är visst 20g/kg för råttor.
ag blir galen snart!
Jag har haft en liten mus inne i en hel vecka nu, i min lägenhet......som katten har tagit med sig in.....ja KATTEN. Och varken katten eller jag kan få tag på den!
Jag har köpt 5 stycken fällor och placerat ut. 2 stycken mjölner, som verkar vara helt värdelösa.....för där har det inte hänt någonting......och 3 stycken traditionella med träplatta och metallbygel. Har testat massvis med olika beten......försökt att sätta fast ordentligt på bläcket.....men musen lyckas hela tiden ta betet utan att fällan slår igen!
Jag fattar faktiskt inte ens hur en fälla skulle kunna slå igen? Musen ställer väl sig bara i närheten och äter bort betet. Finns ju ingen anledning för musen att ställa sig med frambenen på utlösaren......och jag vet inte ens om den skulle slå igen då.
Katten har inte en chans! Finns alldeles för många ställen för musen att krypa under på, där katten inte kommer åt.
Vad kan jag göra mer?
Jag har haft en liten mus inne i en hel vecka nu, i min lägenhet......som katten har tagit med sig in.....ja KATTEN. Och varken katten eller jag kan få tag på den!
Jag har köpt 5 stycken fällor och placerat ut. 2 stycken mjölner, som verkar vara helt värdelösa.....för där har det inte hänt någonting......och 3 stycken traditionella med träplatta och metallbygel. Har testat massvis med olika beten......försökt att sätta fast ordentligt på bläcket.....men musen lyckas hela tiden ta betet utan att fällan slår igen!
Jag fattar faktiskt inte ens hur en fälla skulle kunna slå igen? Musen ställer väl sig bara i närheten och äter bort betet. Finns ju ingen anledning för musen att ställa sig med frambenen på utlösaren......och jag vet inte ens om den skulle slå igen då.
Katten har inte en chans! Finns alldeles för många ställen för musen att krypa under på, där katten inte kommer åt.
Vad kan jag göra mer?
Ja fy fan det hände mig också men katterna fick livet av den under samma natt. Den sket i fällorna också för det var en näbbmus och dom äter visst bara insekter och inget annat.
Finns ju sådana fällor som fångar den levande, den går in i fällan och lämnar där, kanske svårare att komma runt det? Sen kan du iallafall slänga ut den.
Finns ju sådana fällor som fångar den levande, den går in i fällan och lämnar där, kanske svårare att komma runt det? Sen kan du iallafall slänga ut den.
Denna musen äter allt! Ost, bacon, Dumble, skumgodis, nötter m.m.....men ingen fälla har slagit igen en enda gång. Tror inte ens en fälla skulle slå igen om så musen ställde sig med frambenen på bläcket. Den är för liten och lätt.DennisCA skrev:
Ja fy fan det hände mig också men katterna fick livet av den under samma natt. Den sket i fällorna också för det var en näbbmus och dom äter visst bara insekter och inget annat.
Jag får nog kolla upp dom där fångalevandefällorna kanske....
Redigerat:
Jag har burfällor jag köpt på Clasohlson. För att de ska slå igen så har jag förlängt plattan som musen ska gå på. Sedan fäster jag en nöt hårt med en ståltråd ovanför så den måste stå på förlängningen. Sedan behöver jag placera fjädern så långt ut det bara går. Och ändå slår den inte igen ibland trotts att musen står och sliter och gungar för att få bort nöten. (Det är kul att titta när man råkar komma förbi i rätt tid.) Och när den väl slagit igen tillräckligt många gånger så har metallen på fjädern nötts så jag behöver sätta den lite längre in. Då funkar den knappt alls. Då nyper jag till fjädern med en tång så att den har precis lagom med friktion för att kunna ligga längst ut på tippen av fjädern igen... och så funkar det hyfsat igen.
Du får justera gillret (utlösaren) så att den blir superkänslig. Ställ fällorna med betesändan mot en vägg. Mössen går gärna utmed väggarna och har du tur fångar du den när den passerar fällan.Lama77 skrev:
ag blir galen snart!
Vad kan jag göra mer?
/Höghus
Finns en kanal på Youtube som sysslar med enbart musfällor o.dyl. Faktiskt rätt underhållande.
Mousetrap Monday
Mousetrap Monday
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden