B bsba skrev:
Häll saltsyra eller liknande i hinken.
Borde ge relativt snabb död
Låter rätt smärtsamt, smärta över hela kroppen tar nog en liten stund också och dö. Då låter det väldigt barmhärtigt att bara köra vatten och låt dem drunkna.
Dessutom farligt att hantera och om något annat levande kommer i kontakt med vätskan. Eller om det skvätter så kan det skada omgivningen.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Som ovan nämnde, Supercat. Absolut inte de gamla slagfällorna i trä.
När det gäller hinken,minns att min farfar hade glykol i den. Så skulle den ha lyckats rymma så dog den ändå av förgiftningen.
Ska du få den till att fungera utan vätska så gäller det att det är en djup hink (möss kan hoppa ganska högt), och att musen inte hinner vara där tillräckligt länge för att gnaga sig ut.
Vill du tvunget fånga den levande så är denna bättre musbur
Annars är som sagt moderna slagfällor bäst. Tar bara en åt gången, men 10 slagfällor är inte lika klumpigt att placera som en stor hink.
Jag har hört en helt annan anledning till glykolen, och det var att det skulle bryta ytspänningen så det svårare att flyta för mössen.
Men kan även tänka mig att man hade i det helt enkel bara för att vattnet inte skulle frysa.

• Gilla
JeLö och 2 till
  • Laddar…
Jag kör med glykol/vatten. Det luktar heller inte speciellt mycket även om det legat möss i ett tag. Så länge det är tillåtet att låta katter leka med mössen innan de biter ihjäl kommer jag att tycka en drunkning är skonsammare. Dagens regler fungerar bara inte i tex ett fritidshus.

/Höghus

• Gilla
hansan och 5 till
  • Laddar…
Vi kör en batteridriven fälla där mössen dör av elektisk stöt. Rymmer 10st innan man behöver tömma. Perfekt till sommarhus och annat som man inte är i varje vecka.

• Gilla
jojjom
  • Laddar…
J
Seriöst, vissa av kommentarerna... Djur avlivas på godkända sätt. Dränkning och saltsyra är inte godkända sätt. Att jag någonsin skulle behöva påpeka för vuxna människor att man inte får plåga djur. Man behöver inte moralpredika, vi har lagar. Att det är jobbigt eller inte att förhålla sig till dem saknar all form av relevans.

Köp godkända fällor, vittja. Köp katt.

Internet upphör aldrig att förvåna

• Gilla
64646464 och 28 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Seriöst, vissa av kommentarerna... Djur avlivas på godkända sätt. Dränkning och saltsyra är inte godkända sätt. Att jag någonsin skulle behöva påpeka för vuxna människor att man inte får plåga djur. Man behöver inte moralpredika, vi har lagar. Att det är jobbigt eller inte att förhålla sig till dem saknar all form av relevans.

Köp godkända fällor, vittja. Köp katt.

Internet upphör aldrig att förvåna
Fast det är ju märkligt i så fall att katt är okej.

• Gilla
hansan och 12 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Jag har hört en helt annan anledning till glykolen, och det var att det skulle bryta ytspänningen så det svårare att flyta för mössen.
Men kan även tänka mig att man hade i det helt enkel bara för att vattnet inte skulle frysa.
Att bryta ytspänningen fungerar bara för jesusmöss. Problemet är att de återuppstår efter tre dagar och sedan blir helt omöjliga att bli av med. Jag har svårt att se att en mus får någon hjälp alls av ytspänningen med tanke på sin vikt. Tror snarare att den stackars musen får hjälp av arkimedes princip. Möjligen kan bruten ytspänning underlätta för vattnet att tränga in i pälsen och på så sätt minska musens volym i vattnet något.

Ska man envisas med att brya ytspänningen så funkar lite diskmedel istället för giftigt glykol. Glykolen har nog, som du säger varit till för att hålla väskan tinad. :)

• Gilla
NH Bygg och 5 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Glykolen har nog, som du säger varit till för att hålla väskan tinad. :)
Glykol är en alkohol som även förhindrar att mössen ruttnar. Det luktar alltså inte äckel-päckel.

/Höghus

• Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
jag byggde en vippbräda med en hink och lite kartong med nötter fastlimmat ovanpå. funkar hur bra som helst och har fångat flera möss. hinken är helt tom men då jag är teknikintresserad och app-utvecklare till yrket så har jag gjort en kamera som övervakar hinken och jag får en pling på telefonen när det är en mus i bild. som bonus får jag film på när musen försöker nå nötterna och sedan trillar ned. detta gör att musen är i hinken kort tid så den stressas inte särskilt mycket.

när musen är infångad åker jag ut några kilometer bort till skogen där jag försöker slå ihjäl den men har alltid missat, dom är så snabba när dom springer!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Frejda42 och 25 till
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Vi kör en batteridriven fälla där mössen dör av elektisk stöt. Rymmer 10st innan man behöver tömma. Perfekt till sommarhus och annat som man inte är i varje vecka.
Har köpt en för 1495kr, rena skiten!

Två möss har den lyckats fånga under tre månader.
Mössen verkar gilla plasten då de gnager på trappstegen de skall använda för att ta sig in i den.

Kommer lämna tillbaka fällan!

Jävligt konstigt byråkratin tycker.
Man får inte plåga ihjäl möss.
Men låta dom äta elkabel så människor brinner inne är ok
Samt plåga ihjäl människor är okej
Världen har blivit konstig tycker jag.
Snart behöver man licens för fällor
Om byråkraten får bestämma så behöver vi nog sätta upp fällor för dom med.
Undrar hur man avlivar en byråkrat bäst??
fälla ,gift, el, vipbrygga Emoji av ett förvirrat ansikte med en explosion över huvudet, som illustrerar stark förvåning eller frustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hansan och 19 till
  • Laddar…
Fråga mig inte varför.. Men att kolla på youtube om hur dem gör med musfällor är många gånger tillfredställande
https://www.youtube.com/results?search_query=mouse+trap

Det kanske ger dig en ide på vad som funkar eller inte! Och vem bryr sig om vad lagen säger om hur man dödar mössen.. Dem behöver ju inte plågas mer än nödvädigt dock.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
S simonwesterlund skrev:
när musen är infångad åker jag ut några kilometer bort till skogen där jag försöker slå ihjäl den men har alltid missat, dom är så snabba när dom springer!
Konstigt nog begår du jaktbrott om du släpper ut musen på något annat ställe än där du fångade den.

/Höghus

Jag har haft vippfällor i många år fungerar bra. Gör så här ta en tiolitershink och borra några hål i botten ställ den i en likadan hel hink o fyll med glykolblandat vatten sen kan du tömma ut mössen lätt genom att lyfta den övre hinken vattned rinner ner i den undre mössen blir konserverade i glykolen kan stå hela vintern på vinden använd seg kola som bete. Är kanske inte lagligt men fungerar.

• Gilla
Zevv och 7 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
De ska slås ihjäl.
"Musen får inte flyttas
– Enligt jaktförordningen är det inte tillåtet att flytta fällan från fångstplatsen för att släppa ut musen. Om den fångats inomhus får man alltså inte släppa ut musen utomhus, säger Nils Mårtenson på Naturvårdsverket i en intervju med Dagens Nyheter" [länk]

Levandefällor är därför helt orimliga. Först ska musstackarn stressas genom att vara instängd på en exponerad plats, i värsta fall med andra möss som lätt börjar slåss när de är stressade och inte kan komma undan. Sen ska innehavaren av fällan ha ihjäl den på ett någorlunda snabbt sätt.

Bättre då att de snabbt får drunkna i något som är svårt att simma i.
När jag var yngre byggde jag en musfälla med fallucka där de trillar ner i en nätbur. Det är enkelt att fixa själv om man har lite ståltrådsnät en häftapparat och en spånskiva som botten. Fungerar mycket bra och är definitivt humanare än både hink och slagfällor. Fångar du två möss samma kväll (vilket jag faktiskt gjort) sä är de sannolikt kompisar i alla fall.

• Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.