124 077 läst ·
355 svar
124k läst
355 svar
Musfälla vippbräda. Ska hinken vara tom på vätska?
Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?
Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
Är meningen att mössen ska fångas levande i hinken och vad ska man göra med mössen sedan? Slå ihjäl dem själv eller släppa ut dem hos grannen eller vad?
De ska slås ihjäl.M Martin Lj skrev:Har som så många andra husägare problem med möss. Tänkte prova en sån vippbräda man placerar intill en 10l hink. Dock står det att man inte får fylla hinken med vatten eller annan vätska?
"Musen får inte flyttas
– Enligt jaktförordningen är det inte tillåtet att flytta fällan från fångstplatsen för att släppa ut musen. Om den fångats inomhus får man alltså inte släppa ut musen utomhus, säger Nils Mårtenson på Naturvårdsverket i en intervju med Dagens Nyheter" https://www.land.se/djur-natur/godkanda-musfallor/
Levandefällor är därför helt orimliga. Först ska musstackarn stressas genom att vara instängd på en exponerad plats, i värsta fall med andra möss som lätt börjar slåss när de är stressade och inte kan komma undan. Sen ska innehavaren av fällan ha ihjäl den på ett någorlunda snabbt sätt.
Bättre då att de snabbt får drunkna i något som är svårt att simma i.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Hinken fungerar inte utan vätska, men tillverkaren får inte uppmana till att döda möss genom drunkning, eftersom det är förbjudet.
Personligen anser jag att det är barbariskt att dränka djur, en slagfälla är en snabb död utan lidande för mössen.
Personligen anser jag att det är barbariskt att dränka djur, en slagfälla är en snabb död utan lidande för mössen.
Förutom när de inte träffar rätt.... Där kan vi snacka plåga. En hink med vätska är åtminstone antingen eller, antingen rymmer de, eller så dör de.SågspånPappspikEternit skrev:
"Han tillägger att det endast är tillåtet att flytta fällan om man ska döda musen."
OK, då tar jag hinken med musen ut i skogen. Släpper den på marken, men missar den med mitt basebollträ. Då har jag inte brutit mot lagen, eller?
OK, då tar jag hinken med musen ut i skogen. Släpper den på marken, men missar den med mitt basebollträ. Då har jag inte brutit mot lagen, eller?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Efter att ha haft flera möss som sprungit iväg med SuperCat om kroppen så åkte de ut ut garaget. Vanlig klassisk slagfälla tycker jag funkar bra, även om den är pilligare att aktivera. Mjölner har jag inte heller haft problem med.SågspånPappspikEternit skrev:
Vippfälla med vatten är som sagt förbjudet. Men vad gör man om man har musproblem i en fastighet som man inte kan konrollera varje vecka ens? Gift lämnar stinkande lik och jag har svårt att se hur det skulle vara snällt mot mössen att låta dem sakta dö av blodförlust genom inre blödningar.
vattnet behövs! annars hoppar de ur hinken hur lätt som helst, jag har sett en mus hoppa 60 cm ur en tom regnvattentunna. fördelen med vippfällorna är att de kan stå obevakade länge utan att behöva tömmas. välj en med magnet som släpper vippan när musen är långt ut.
Som ovan nämnde, Supercat. Absolut inte de gamla slagfällorna i trä.
När det gäller hinken,minns att min farfar hade glykol i den. Så skulle den ha lyckats rymma så dog den ändå av förgiftningen.
Ska du få den till att fungera utan vätska så gäller det att det är en djup hink (möss kan hoppa ganska högt), och att musen inte hinner vara där tillräckligt länge för att gnaga sig ut.
Vill du tvunget fånga den levande så är denna bättre musbur
Annars är som sagt moderna slagfällor bäst. Tar bara en åt gången, men 10 slagfällor är inte lika klumpigt att placera som en stor hink.
När det gäller hinken,minns att min farfar hade glykol i den. Så skulle den ha lyckats rymma så dog den ändå av förgiftningen.
Ska du få den till att fungera utan vätska så gäller det att det är en djup hink (möss kan hoppa ganska högt), och att musen inte hinner vara där tillräckligt länge för att gnaga sig ut.
Vill du tvunget fånga den levande så är denna bättre musbur
Annars är som sagt moderna slagfällor bäst. Tar bara en åt gången, men 10 slagfällor är inte lika klumpigt att placera som en stor hink.
Slagfällor, oavsett typ, ska du sätta fast med ett litet snöre. För även om den är "träffsäker" kan det ibland bli fel.K Knattecrossfarsan skrev:Efter att ha haft flera möss som sprungit iväg med SuperCat om kroppen så åkte de ut ut garaget. Vanlig klassisk slagfälla tycker jag funkar bra, även om den är pilligare att aktivera. Mjölner har jag inte heller haft problem med.
Vippfälla med vatten är som sagt förbjudet. Men vad gör man om man har musproblem i en fastighet som man inte kan konrollera varje vecka ens? Gift lämnar stinkande lik och jag har svårt att se hur det skulle vara snällt mot mössen att låta dem sakta dö av blodförlust genom inre blödningar.
Ok vippbrädan lät jobbig
Jag har aldrig använt fällor innan så köpte lite olika saker på Jula. Kopplade in en sån där silverline som ska skrämma bort mössen med ultraljud. Satte en en mjölner slagfälla precis bredvid silverlinen för att testa om den funka. Nu har det varit mus i slagfällan varje morgon tre dar i rad. Eftersom jag hade vippbrädan med undrade jag om jag skulle ställa ut den med men nu lutar det åt att placera ut fler slagfällor istället.
Skrämman med ultraljud ser bara till att mössen inte bosätter sig där, men dom kan fortfarande komma för att leta mat eller bara passera.M Martin Lj skrev:Ok vippbrädan lät jobbigJag har aldrig använt fällor innan så köpte lite olika saker på Jula. Kopplade in en sån där silverline som ska skrämma bort mössen med ultraljud. Satte en en mjölner slagfälla precis bredvid silverlinen för att testa om den funka. Nu har det varit mus i slagfällan varje morgon tre dar i rad. Eftersom jag hade vippbrädan med undrade jag om jag skulle ställa ut den med men nu lutar det åt att placera ut fler slagfällor istället.
Om jag har förstått det rätt så räknas det väl som jaktbrott eller djurplågeri att dränka dom små, och slagfälla är inte heller helt enkelt då den ska kontrolleras 1-2 ggr om dagen om en sådan används.
Det finns dom där Victor-fällorna som ska vara effektiva men hörde nyligen att det inte är helt ok heller då de små dödas genom elektricitet.
Detta är ingen moral-kommentar, pekar främst på att det finns en massa regler för hur det ska hanteras och vad jag hört kring frågan. Och det är rätt orimligt att kunna förhålla sig till allt och samtidigt lösa problemet.
Har själv slagfällor som jag kontrollerar varje dag, då det känns hemskt när möss eller råttor fastnat men ej avlidit omgående.
Det finns dom där Victor-fällorna som ska vara effektiva men hörde nyligen att det inte är helt ok heller då de små dödas genom elektricitet.
Detta är ingen moral-kommentar, pekar främst på att det finns en massa regler för hur det ska hanteras och vad jag hört kring frågan. Och det är rätt orimligt att kunna förhålla sig till allt och samtidigt lösa problemet.
Har själv slagfällor som jag kontrollerar varje dag, då det känns hemskt när möss eller råttor fastnat men ej avlidit omgående.