M mmarianilsson skrev:
Är det så? Tänkte spackla igen det lilla hålet med vanligt väggspackel och sen jämna ytan med väggspackel för att sen måla med vanlig väggfärg på. Är det tokig? Kanske måste ha c puts?
Ett knep om spacklingen ger "fläckar" som skiljer mot putsen (kan bli slätare områden där slipad spackling syns efter målning) kan vara att innan målning rolla ett tunt lager med vatten lagom utspädd snickerispackel/sandspackel över ytan. Så att den blir mer enhetlig i strukturen. Sedan måla på det. Om man vill ha liknande en putsad yta.
Men du tror man kan använda vanligt spackel på den. Tänker om den blir lite varm o så? Men det är ju verkligen yttersta lagret också..Spikbjörn skrev:
Ett knep om spacklingen ger "fläckar" som skiljer mot putsen (kan bli slätare områden där slipad spackling syns efter målning) kan vara att innan målning rolla ett tunt lager med vatten lagom utspädd snickerispackel/sandspackel över ytan. Så att den blir mer enhetlig i strukturen. Sedan måla på det. Om man vill ha liknande en putsad yta.
Ja, så små spacklingar fungerar med spackel, bara det är ett som klarar att lägga på lagom tjockt för att fylla (vissa är ju inte så bra om det blir någon cm tjockt). Så kan man bättra ytan i en andra vända, och sedan hela väggens struktur om det behövs.
Jag har en murstock som blir rejält ljummen på ytan, målad, inga problem. Blir den het så att färgen skadas är det inte spacklet som är fel utan brandkontrollen.
Jag har en murstock som blir rejält ljummen på ytan, målad, inga problem. Blir den het så att färgen skadas är det inte spacklet som är fel utan brandkontrollen.
Vi har o kså kamin inbyggd. Då blir det väl inte så varmt på stocken?Spikbjörn skrev:
Ja, så små spacklingar fungerar med spackel, bara det är ett som klarar att lägga på lagom tjockt för att fylla (vissa är ju inte så bra om det blir någon cm tjockt). Så kan man bättra ytan i en andra vända, och sedan hela väggens struktur om det behövs.
Jag har en murstock som blir rejält ljummen på ytan, målad, inga problem. Blir den het så att färgen skadas är det inte spacklet som är fel utan brandkontrollenbi har
Vad har du för erfarenhet att det du redan eldat, blir den märkbart het, ellr bara ljummen?M mmarianilsson skrev:
En kamin ökar väl effektiviteten av eldningen, så antingen behöver man mindre mängd ved, eller så blir det kanske varmare än en öppen eldstad? Det beror väl mest på eldningsmönstret är min erfarenhet.
Om du har en kamin som du använder så har väl sotaren och brandskyddet godkänt att du använder den? då ska det nog inte vara några problem med skorstensstocken. Den vore konstigt om det var beroende av att man har kvar dekorationer på utsidan för att bli godkänd.
Grundtipset är att om du bara har avlägsnat en ytlig dekoration så är skorstenen ok för din kamin även därefter. De ytliga småskadorna i putsen är också bara ett ytskikt och du kan laga putsen på enklaste vis, t ex med spackel. Det som är väsentligt i skorstenen är att den är stabilt murad, klarar brandskydd samt inte är otät.
Utsidan är bara estetik, men om du har en oro, t ex baserad på att det blir hett när du eldar, så får du väl be om en kontroll av skorstenen av den myndigheten.
Så resonerar jag kring min murstock, den har fungerat så i mer än 80 år
Klicka här för att svara