Jag var upp på vinden i går och tittade lite extra noga på murstocken. Det är som ett vitt mjukt lager, typ som bomull på en del av murstocken, se bild.

Är det mögel eller kalk eller liknande från putsen?

Tyvärr vet jag inte hur länge det sett ut så här.

• Murstock med vitt mjukt lager liknande bomull, eventuellt mögel eller kalk, synligt i vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars. K skrev:
Jag var upp på vinden i går och tittade lite extra noga på murstocken. Det är som ett vitt mjukt lager, typ som bomull på en del av murstocken, se bild.

Är det mögel eller kalk eller liknande från putsen?

Tyvärr vet jag inte hur länge det sett ut så här.
Av bilden att döma är det kalkutfällningar och inget att oroas över. Hur ser träet ut, någon påväxt på råsponten eller liknande? Är du orolig så släng upp en hygrometer och håll koll på att fuktigheten inte sticker iväg allt för högt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Används skorstenen?

S Stefan1972 skrev:
Används skorstenen?
Inte mycket sommartid. Vi myseldar under vintern någon gång i veckan i en kamin/spis.

Eldar man så lite så ska man nog åtminstone ha "tak" på skorstenen så det inte regnar in i den. Frågan är ju dock varför bara halva verkar drabbad? Eller är det ingen pipa i den andra delen?

B Bitterhetsakademin skrev:
Av bilden att döma är det kalkutfällningar och inget att oroas över. Hur ser träet ut, någon påväxt på råsponten eller liknande? Är du orolig så släng upp en hygrometer och håll koll på att fuktigheten inte sticker iväg allt för högt.
Tack! Allt trä ser fint ut på vinden, ingen påväxt eller konstig lukt.

S Stefan1972 skrev:
Eldar man så lite så ska man nog åtminstone ha "tak" på skorstenen så det inte regnar in i den. Frågan är ju dock varför bara halva verkar drabbad? Eller är det ingen pipa i den andra delen?
Det är nog ventilations pipor i halva stocken, inte helt hundra på vilken sida de går. Får elda oftare och sätta huv 😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.