3 380 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Murning på vintern - uppvärmningslösningar?
Sida 1 av 2
Vår fasadrenovering blev försenad pga långa leveranstider på byggmaterialet, och nu slår vintrkylan till innan alla ytterväggar blivit färdigmurade (lecasten).
Finns det någon vettig uppvärmingslösning t ex med tält eller presenning längs fasaden och en värmefläkt som håller temperaturen på några plusgrader, som är ekonomiskt försvartbart att köra under ett par veckors tid när utetempersturen ligger runt nollan eller strax under?
Finns det någon vettig uppvärmingslösning t ex med tält eller presenning längs fasaden och en värmefläkt som håller temperaturen på några plusgrader, som är ekonomiskt försvartbart att köra under ett par veckors tid när utetempersturen ligger runt nollan eller strax under?
Var i landet är du. som upplysning så murar ryska damer i Murmansk vintertid., bruket ska ju inte frysa, då blir det som sand. Vet inte om det går att ha lite rödsprit i bruket, annars ring en betongtillverkare och fråga, dom har i bland något som ska hindra frysning, Kanske det är bara ett skydd tills betongen börjar brinna och skapar egen värme.
Bor i Skåne. Det verkar ligga runt nollan nu några dygn framåt för att seda smälla till rejält med -8 mot slutet av veckan.J jonaserik skrev:Var i landet är du. som upplysning så murar ryska damer i Murmansk vintertid., bruket ska ju inte frysa, då blir det som sand. Vet inte om det går att ha lite rödsprit i bruket, annars ring en betongtillverkare och fråga, dom har i bland något som ska hindra frysning, Kanske det är bara ett skydd tills betongen börjar brinna och skapar egen värme.
Tar inte så lång tid att mura det., är det ställning så kan man lägga en lättvikstpress ( skitpress ) från Biltema. finns 12X7 meter tror jag det är. och sätta som någon säger en dieselvärmare under, Finns på Jula
Edit https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pvarmning/dieselvarmare/dieselvarmare-013433/
Edit https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pvarmning/dieselvarmare/dieselvarmare-013433/
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Handlar det om flera veckor blir det svårt, blir kallare i januari. Gissar väl att det ska putsas efter.
Men svårt att svara på utan bilder eller ett bättre övergrepp av helheten.
Blir det en vinter med minus i januari och februari är det billigare att skjuta det till mars.
El räcker inte till, kanske om du har 32 in i huset, men helst 63.
Men svårt att svara på utan bilder eller ett bättre övergrepp av helheten.
Blir det en vinter med minus i januari och februari är det billigare att skjuta det till mars.
El räcker inte till, kanske om du har 32 in i huset, men helst 63.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Tror inte jonaserik har förmågan att tillföra så mycket i denna tråden, speciellt inte om tidsåtgången om murningen..
Men det är min åsikt.
Men utan bilder och mer info från TS blir det också svårt.
Men det är min åsikt.
Men utan bilder och mer info från TS blir det också svårt.
A Annaonym skrev:Vår fasadrenovering blev försenad pga långa leveranstider på byggmaterialet, och nu slår vintrkylan till innan alla ytterväggar blivit färdigmurade (lecasten).
Finns det någon vettig uppvärmingslösning t ex med tält eller presenning längs fasaden och en värmefläkt som håller temperaturen på några plusgrader, som är ekonomiskt försvartbart att köra under ett par veckors tid när utetempersturen ligger runt nollan eller strax under?
Har nu kört med omväxlande en eller två 200 kw dieselvärmare under en vecka. Nu blir det mildare igen men de får gå ett par dagar till. De sista stenarna muras i morgon.
Putsningen får dock vänta till våren eller åtminstone till senare i vinter om vädret skulle bli milt.
