Funderar på om jag kan laga utsidan på altandörren som är helt murken i trät. I så fall undrar jag hur man går tillväga. Skrapar man bort det murkna, sedan målar på med ny färg, eller behöver jag göra något mer? Eller är det bäst att byta ut hela altandörren?

F
T Trolle1 skrev:
Funderar på om jag kan laga utsidan på altandörren som är helt murken i trät. I så fall undrar jag hur man går tillväga. Skrapar man bort det murkna, sedan målar på med ny färg, eller behöver jag göra något mer? Eller är det bäst att byta ut hela altandörren?
Bilder?

Beroende på var och hur mycket kanske det går att laga med kemiskt trä eller byta ut den skadade delen. Är det för djupgående kanske ett helt byte är bäst.

T
Som skrivet innan, hur ser dörren ut och vad är murket? Altandörrar har ju ofta en panel som kan bytas ut och om det är ramvirket så kan det lagas om det inte är för djupt. Då med att man sågar ur det ruttna och limmar i en ny bit snarare än plastic padding.

Jag kanske var lite otydlig.

Det är träpanel på altandörren som färgen lossnar på, skrapar man lite med fingret på färgen så lossnar det. Tänkte att då att de kanske går att skrapa bort sen måla på med ny färg. Men det verkar vara mer avancerat än så om jag måste byta träpanel och greja.

F
Du är fortfarande otydlig dessvärre. Är träet murket/mjukt eller har färgen bara släppt?

F Fideliox skrev:
Du är fortfarande otydlig dessvärre. Är träet murket/mjukt eller har färgen bara släppt?
Nej träet är inte mjukt och färgen har släppt. Då kanske den inte är murken utan färgen bara har släppt?

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
JA, det låter som om du behöver skrapa bort lite färg och måla om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.