Hej! Vi har bytt alla våra fönster och altandörrar från svenska fönster. Vi finner båda altandörrarna lite tröga att stänga, inget som tar emot eller så men mer som att karmen inte sitter rakt och gör att låskolven inte går i själva blecket utan man måste ta i lite när man stänger. Vi har inget att jämföra emot och vet inte om det skall vara såhär och fönster firman säger att det är så dom ska vara.

Ni som har dessa dörrar från svenska fönster hur upplever ni?

Det ska ju vara ett viss motstånd, det blir så när tätningslisterna komprimeras. Men det är ju omöjligt att avgöra såhär på distans om den tröghet du upplever är rimlig.

Hur känns fönstren att stänga i jämförelse?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det ska ju vara ett viss motstånd, det blir så när tätningslisterna komprimeras. Men det är ju omöjligt att avgöra såhär på distans om den tröghet du upplever är rimlig.

Hur känns fönstren att
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:

Hur känns fönstren att stänga i jämförelse?
Jag förstår att det är svårt men det blir liksom när man försöker dra igen lika lätt som en ytterdörr så studsar den tillbaka men tar man i lite mer så går det fint. Fönstrena funkar super bra så inga problem där. Ska se om jag kan ladda upp en video

R Reawerus skrev:
Jag förstår att det är svårt men det blir liksom när man försöker dra igen lika lätt som en ytterdörr så studsar den tillbaka men tar man i lite mer så går det fint. Fönstrena funkar super bra så inga problem där. Ska se om jag kan ladda upp en video

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Jag är inte van vid altandörr med fallkolv, men jag tycker inte det ser ut att vara något allvarligt fel. Jag tror inte det där räknas som något fel.

Testa 1-2 droppar lås/mineralolja på tryckesfall, kan göra att det glider lättare mot slutbleck.
Undvik oljesprayer.

Det där känns som att det är gummilisterna som är helt nya och tätar bra bara tycker jag.

Ja jag kan nästan lova att det är den vänstra gummilisten som gör att det blir lite trögt.
Det rätar till sig.
Har precis satt i ett antal fönster från just svenska fönster och jag blev väldigt imponerad av deras spaltventillösning och hur enkelt det var att sätta dit deras persienner.
Känns som bra kvalitet.

Meningen är att en fallkolv ska håla listtrycket och att man ska dra igen dörren utan att hålla ner trycket/handtaget, nya lister har ofta lite högre listtryck.
Frågan är om om du pressar listerna eller om det spänner så gångjärnen rör sig vid stängning och hur mycket.

Ta en bild utifrån där man ser hela dörren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.