Hej alla!
Jag har en gammal ingång till källaren vars murar/väggar håller på att rasa in. Ingången till källaren i sig är amatörmässigt igensatt med murblock utan egentligen någon fog (bakom pallen, regelverket & gråa packmaterialet). Istället når vi källaren genom ett uppsågat hål i vardagsrummet.

Kortsiktigt (p.g.a. fritidshus & begränsat med tid): Hur vi skall säkra huset från att påverkas om murarna rasar in? Som ni ser på bilderna har jag tvingat in reglar mellan murarna för tillfället i brist på annat.

Långsiktigt (nästa sommar): Vad bör göras då? En komplicerande faktor är att vi är osäkra på hur vi vill ha det i framtiden med ingång till källaren. Skall vi fortfarande gå ned genom vardagsrumsgolvet eller skall vi (också?) öppna upp utifrån i den rasande nedgången?

M.v.h. Salle

• 20260815_161904.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260815_161913.JPG
    Skapa konto
  • 20260815_161857.JPG
    Skapa konto
Du behöver plocka ner muren sten för sten. Strävor emellan låter klokt , så det inte rasar.

Stenarna tar du vara på och murar upp igen. Lägg en sula i gjuten betong i botten, så står det stadigt.

När du kommer till botten behöver du kolla trappan. Trappen kanske behöver gjutas om? Iså fall behöver du gjuta en ny trapp med integrerad mur, helt och hållet. Man kan dryga ut betongen med natursten från tomten. Så gjorde man förr.

När du gjort i ordning så fint kanske du behöver ett lock på trappen. Håll utkik efter sån här sinusformad förzinkad bondplåt.

Redigerat:
P PerOF skrev:
Du behöver plocka ner muren sten för sten
Ser ju gjuten ut.

Behöver du inte ingången så är väl det överlägset snabbaste att fylla igen. Att bygga om ingången ser inte jättesvårt ut då det inte finns så mycket i närheten, men det kommer att ta tid. Vill du inte göra det själv så gissar jag baserat på egen erfarenhet att offerterna från större "mark/gräv-firmor" blir blodiga och att murare (från utlandet) blir billigare.

Vet ej hur man lagar rasad mur, som är gjuten.

Enklast att fylla igen trappen, och bygga en ny, bredvid.

Hej! Stort tack till er alla! Låter som fylla igen blir bäst (med antagandet att vi inte behöver ingången).

Ja, jag påstår att murarna är gjutna snarare än murade.

Säg att jag fyller igen, några tips på hur jag skall ordna till det hafsverk av murblock som var ingången? Kanske bara mura, på riktigt, en omgång utanför, detta då det utrymmet ändå skall fyllas igen...?

M.v.h. Salle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.