Mitt på gaveln har vi halv-trappa upp till entrén. Det är ont om plats både på ut- och insida så har börjat fundera på olika alternativ. Men under trappan upp, går halv-trappa ner till källaren. Bygger man något som är helt till höger om entrén så påverkas inte källarnedgången men det blir antagligen inte så fint om det ligger helt offset. Vill man bygga något centrerat så behövs en plan för källartrappan…
Finns det någon som sett/gjort varianter på detta? Eller får du någon bra idé, så dela gärna.
Finns det någon som sett/gjort varianter på detta? Eller får du någon bra idé, så dela gärna.
Jag bor i snarlikt hus och funderar på hur man löser nästan precis samma situation med källartrappa. Det jag landat i är att förlänga trappan, helt enkelt. Gräva ur längs hela källarväggen fram till hörnet, och sedan gjuta en ny trappa några meter längre fram. Det blir ju lite "korridor" i källaren i så fall, och så får man kanske bygga en sådan där dörr över källartrappan som de har i gamla amerikanska filmer.
Utbyggnaden blir på en krypgrund, ska sägas. Men eftersom källarväggen är så hög så är ju knappast platta på mark aktuellt. Man kan ju så klart förlänga källaren också, men det är ju det dyraste och bökigaste sättet att göra en grund på.
Utbyggnaden blir på en krypgrund, ska sägas. Men eftersom källarväggen är så hög så är ju knappast platta på mark aktuellt. Man kan ju så klart förlänga källaren också, men det är ju det dyraste och bökigaste sättet att göra en grund på.
Om du vill slippa göra om källartrappan så kan du börja med att mäta ut hur långt åt höger du kan gå med entrén, dvs gå ner i trappan och mät var du har rimlig höjd; minst 180 vill man säkert ha , beroende på hur ofta man går i den.
Vi gjorde en utbyggnad som innebar gräva ut för trapphål till källaren. Vi har snedlucka med trätrappa invändigt, men vi går bara ner i källaren nån gång i månaden.
Vi gjorde en utbyggnad som innebar gräva ut för trapphål till källaren. Vi har snedlucka med trätrappa invändigt, men vi går bara ner i källaren nån gång i månaden.
Hur stor utbyggnad vill du göra? Spontant ser jag flera alternativ där det maximalistiska är att göra om källartrappen till en inomhustrappa. Vad är det innanför fönstren till vänster om entrén? Ett annat alternativ är att göra en utbyggnad med samma taklutning som huset där den lägsta punkten hamnar på nuvarande entrétakets vänstra kant. Ögonmåttet säger att det taket precis skulle klara fönstret på övervåningen. Sitter lite dumt till nu men kan rita en bild senare ikväll.
Allt beror som sagt på hur mycket du vill/kan bygga ut. Jokern i leken är om det utlöser tillgänglighetskrav från kommunen. I så fall blir det genast mycket svårare.
Allt beror som sagt på hur mycket du vill/kan bygga ut. Jokern i leken är om det utlöser tillgänglighetskrav från kommunen. I så fall blir det genast mycket svårare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här tänker jag mig att det går att bygga ut om man vill spara källartrappen utomhus. Det blir antagligen precis på håret om det går med fönstret på övervåningen så om det är möjligt att flytta hålet för entrédörren lite åt höger så hjälper det mycket.
Egentligen är det väldigt svårt att rekommendera mer utan att veta hur planlösningen ser ut i huset. Det kanske är bättre att flytta entrén helt? Eller någon annan lösning.
Minsta möjliga lösningen som skulle skapa mer hall är väl annars att bygga ut huset med ett pulpettak rakt "ut" i bild, från entrédörrens vänstra kant till husets högra knut. Då skulle jag byggt det i två nivåer så att det blir en hall nere, längst till höger i bild med dörr ut mot gatan och med avhängningsplats till vänster samt en nivå uppe som motsvarar antingen nuvarande dörren i bredd eller hela trappan. I bägge fallen skulle jag satt ett fönster åt vänster i bild, direkt ovanför källartrappen, för att hallen inte ska bli så mörk.
Klicka här för att svara