Mitt tak har av tidigare ägare fått en tilläggsisolering ovanpå det gamla taket, och därmed blivit lyft ca 30 cm vertikalt. Skorstenen är inget som är ytterligare åtgärdat. Jag har med åren sett att samtliga murade skorstenar är utkragade med dubbla lager tegel där de ansluter vid råsponten, och vad jag misstänker är som en isolerbuffert på grund av risken vid eldning. Nu är det så tyvärr att för tillfället råder eldningsförbud på grund av otäta kanaler. Den otätheten kan ligga vid att när jag dunkar med handen mot skorstenen så tycker jag att det känns som att skorstenen vibrerar, och det är självfallet inte bra. Till saken hör att utkragningen som är gjord mot det gamla taket är intakt på undersidan, (in mot vinden) men vad jag kan se så saknas den vid det nya yttertaket. Och då till det som jag önskar få ett svar på av någon kunnig själ.
Är det inte tvunget att göra en typ av brandisolering mot skorstenen där den ligger an mot brännbart?
Själv så tycker jag att detta luktar lite svartbygge då jag inte fått några bygglovshandlingar som berör detta taklyft. Visserligen en skogsfastighet utanför detaljplan men ändå. Jag prioriterar säkerheten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.