Vi har nyligen anlagt en uteplats och fått hjälp av seriösa anläggare. Vi har grävt ut all matjord och grundat med bärlager och stenmjöl. Det är mycket väl paddat på området.Nu skall vi själva fortsätta och behöver därför lite råd. Längs två av sidorna skall vi ha en putsad mur och odlingsbäddar, se bilder. Höjden blir ca 50 cm, dvs tre lecablock i höjd. Initialt var planen att ställa dem direkt på den paddade ytan intill markstenen. Därefter armera, mura och sedan putsa på nät som vi fäst på lecablocken.

Efter att ha studerat olika beskrivningar har några frågor väckts:

Den första och viktigaste är om vi måste mura en klack att ställa blocken på? Anledningen till detta skulle vara att undvika sättningar av muren som ger sprickor i putsen. Eller räcker det att ställa blocken på den paddade och hårda stenmjölsytan. Om vi skall ha klack undrar jag hur djup denna behöver vara.

Jag behöver även tips på hur ovansidan skall utformas, den skall vara sittvänlig och jag har tänkt mig en lätt rundad form så att vatten rinner av. Finns den något att lägga ovan lecablocken så att inte vatten rinner ner vid eventuella sprickbildningar i putsen så att konstruktionen sprickor när det blir kallt och fryser.

Till sist undrar jag hur insidan av odlingsbäddarna skall utformas, är det bara att lägga ner matjord och börja plantera eller skall man ha plast längs sidorna, geoduk i botten?

Tack på förhand, på bilderna jag har bifogat är lecablocken bara utlagda.

• DSC_4669.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_4670.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna tråd skall nog flyttas till altan och uteplats, men jag har inte lyckats med det. Hoppas moderatorn gör det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.