Ska likt många andra mura grund för växthus, ca 5x4m

Gjuten sula + 2-3 lager leca + 60 cm tegelmur.

Sulan och lecablocken hamnar under mark.

1) Någon som vet om det rekommenderas att ha glidskikt mellan sulan och lecan samt mellan lecan och teglet?

2) behöver man armera tegelmuren? Sista varvet?

C callepett skrev:
Ska likt många andra mura grund för växthus, ca 5x4m

Gjuten sula + 2-3 lager leca + 60 cm tegelmur.

Sulan och lecablocken hamnar under mark.

1) Någon som vet om det rekommenderas att ha glidskikt mellan sulan och lecan samt mellan lecan och teglet?

2) behöver man armera tegelmuren? Sista varvet?
Nyfiken:-) Ska mura ett lager leca och sen 60 cm mur. Tänkte köra ett lager bistål efter första lagret leca och sen vid lager 7 (av 9). Hur gjorde du? Blev det syllpapp i botten eller murade direkt på sulan?

R RBK skrev:
Nyfiken:) Ska mura ett lager leca och sen 60 cm mur. Tänkte köra ett lager bistål efter första lagret leca och sen vid lager 7 (av 9). Hur gjorde du? Blev det syllpapp i botten eller murade direkt på sulan?
Har hittills bara gjutit sulan men tänker lägga syllpapp (tycker alla säger olika men i databladet för lecan så står det att det ska muntras på glidskikt så kör det, kankse är viktigare i större projekt)och sen två lager Leca med Bistål emellan.

Sen känns det som att jag borde ha ett bistål i själva tegelmuren med på något ställe men det återstår att fundera på.

Drog igång igår när tempen äntligen håller sig över +5 dygnet runt. Murade rakt på syllen och blir det ett lager bistål nu och ett högre upp (ovan ventilationen). 60cm hög och 4,6m lång, blir inte så mycket rörelse på det att glidskikt är nödvändigt. Jag ser hellre att det springer än att det blåser bort .

C callepett skrev:
Har hittills bara gjutit sulan men tänker lägga syllpapp (tycker alla säger olika men i databladet för lecan så står det att det ska muntras på glidskikt så kör det, kankse är viktigare i större projekt)och sen två lager Leca med Bistål emellan.

Sen känns det som att jag borde ha ett bistål i själva tegelmuren med på något ställe men det återstår att fundera på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.