Hej jag har ett litet problem hemma på gården, vi har inrett ett hönshus i den gamla smedjan, som ligger i suterräng, och tyvärr rinner det in ganska mycket vatten från den inre väggen. detta vatten blöter ned allt spån i hönshuset.
I bild 1 har jag försökt visa hur vattnet rinner in längst de blåa pilarna:
Illustration av ett hörn i hönshus med blåa pilar som visar vattenflöde på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Självklart skulle man ju kunna ta ut grävare och dränera på riktigt från utsidan! men i ett försök att göra det lite simplare och billigare tänkte jag försöka leva med vattnet men försöka leda bort det i hönshuset istället.

Tror ni att jag skulle kunna mura upp en liten stödmur som i bild 2:
3D-modell av hönshus i suterräng med blåa pilar som visar vattens inträngningsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I så fall, vad ska jag mura med, tegel? och hur ska jag se till att det blir tillräckligt tätt för att vattnet hinner ta annan väg? Golvet är betong.

VH Johan

H
Rinner det in under muren längs med hela väggen

H Hjulbent skrev:
Rinner det in under muren längs med hela väggen
Om jag förstår dig rätt, det tränger framförallt in vatten ganska centrerat på inre väggen, men hela den övre platån blir blöt och sedan rinner det vidare till det lägre golvet där vi har spån,

Det är svårt att mura upp något på betongen och inte få läckage. Då är det bättre att göra en skåra i den befintliga betongen med tex. en vinkelslip med diamantklinga.

H
R Ryden skrev:
rinner det vidare till det lägre
Är det nedförsbacke åt höger på din skiss tro, det kan gå att mura upp en klack med vanligt tegel, kanske några skruvar ner i betongen i mellanrummet av teglet för att det inte ska flytta sig och måla på tjockt med asfaltsmassa mot den och ut till hälften mot muren, betong och tegel bör vara torrt då,samt försöka få till ett lock ovanpå så det blir som en tunnel,det är ju inget estetiskt i det hela. Du får tänka lite hur du kan göra

Varför inte bara lägga upp ett innergolv i hönshuset, och låta vattnet rinna därunder?
Dvs ett slätt plankgolv som ligger ovanpå något slags proppar i plast.
Om det sedan rinner vatten där under mår nog hönsen bara bra av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.