P
Det här blev vårt resultat... Ett upplyst rundat stenhus med öppen dörr vid nattetid, omgivet av träd och en rökstrimma som syns ovanför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marnel1002 och 49 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det här blev vårt resultat...[bild]
Snyggt :love: , ja det hamnar ju inte på den nivån här...

P
Tack! Det var tillräckligt roligt för att jag skulle vilja göra om det igen!

Vi la dubbla bistål i varje skift på valvet, vill jag minnas.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Satsa på bruk med armering.. Det räcker gott med så smala stenar.

• Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara att låta bruket bränna ett tag och hoppas valvet håller när formen tas bort:)

• Nylagd stenvalvskonstruktion med trästöttning i avvaktan på att bruket ska härda.
    Skapa konto
  • Gilla
TCG och 24 till
  • Laddar…
Det är nog inte dumt att återfylla innan formen tas bort. Taket trycker ju ut väggarna.

• Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är nog inte dumt att återfylla innan formen tas bort. Taket trycker ju ut väggarna.
Jag håller helt med Daniel, återfyll minst de raka väggarnas höjd innan du tar ut formen.

Vår form satt ganska rejält, så var beredd att jobba lite för att få loss den, men vänta en vecka åtminstone.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
tommib
Scouten skrev:
Det här blev vårt resultat...[bild]
Jag gillar tetrisblocken i glas :)

P
tommib tommib skrev:
Jag gillar tetrisblocken i glas :)
Jag är glad att du såg mönstret! :-)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Hur har det gått med jordkällaren?

Ditt projekt har väckt min jordkällarlust igen, så jag undrar om det inte får bli ett litet vårprojekt nästa år, kanske kan passa på när vi ändå måste gräva upp trädgården för kommunalt avlopp!

Scouten skrev:
Hur har det gått med jordkällaren?

Ditt projekt har väckt min jordkällarlust igen, så jag undrar om det inte får bli ett litet vårprojekt nästa år, kanske kan passa på när vi ändå måste gräva upp trädgården för kommunalt avlopp!
Det går framåt. Gick fint att ta bort formen och jag ska putsa framsidan samt sätta dit dörrkarm inom kort. Inser att det kanske skulle gått enklare att putsa innan jag la på jorden, men ville bli av med jordhögarna (ska lägga på mer jord så småningom). Har ställt mig på taket o hoppat lite lätt, håller fint, inga sprickor :D.
Ja det är ett roligt projekt. Många som stannar till o pratar när jag är o jobbar.

• Halvfärdigt byggprojekt med borttagen form, oputsad framsida och jordhögar runt en konstruktion som liknar en grotta.
    Skapa konto
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 13 till
  • Laddar…
Fina grejer! Vad är det som gäller med bygglov och man gör en sådan liten och hyffsat låg jordkällare?

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Fina grejer! Vad är det som gäller med bygglov och man gör en sådan liten och hyffsat låg jordkällare?
Du får bygga hur mycket som helst under mark så länge inte markhöjden ändras mer än 50 cm. Med reservation för diverse ledningar som kan finnas där då.

Anna_H Anna_H skrev:
Du får bygga hur mycket som helst under mark så länge inte markhöjden ändras mer än 50 cm. Med reservation för diverse ledningar som kan finnas där då.
Skulle jag kunna anlägga en bunker hemma på tomten utan bgglov menar du?

• Gilla
terzy och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är fel. En byggnad är en byggnad även om den är helt under marken och byggnader kräver bygglov (med vissa undantag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.