Kollar på bl a Geberits vägghängda wc, och behöver mura en extra vägg som den kan monteras mot. Badrummet har innerväggar av lättbetong.
i ett utrymme som är ca 1,40 brett tänker jag bygga upp en bakre vägg (a) som jag ska fästa fixturen mot. Min fråga är egentligen om vad jag behöver tänka på för att få väggen tillräckligt stabil. I monteringsanvisningen för Geberit så står det inget specifikt på förutsättningar. Tänker ändå jag behöver ha en plan: funderar på om lättbetong är tillräckligt (då övriga väggar är i det), som jag sen jämnar av med betongspackel (t ex Finja Laga vägg).
Hur behöver jag armera? räcker det med bistål i vartaannat skift, och med föräankring in i dom vinkelrätta motstående väggarna? Tänker mig att belastningarna måste kunna vara rätt stora, en skada på ytskikt blir ju jobbigt.
Övrigt?
(Runda ringen är alltså 110-röret ner i golvet, avståndet ska vara 60mm till färdig vägg)
i ett utrymme som är ca 1,40 brett tänker jag bygga upp en bakre vägg (a) som jag ska fästa fixturen mot. Min fråga är egentligen om vad jag behöver tänka på för att få väggen tillräckligt stabil. I monteringsanvisningen för Geberit så står det inget specifikt på förutsättningar. Tänker ändå jag behöver ha en plan: funderar på om lättbetong är tillräckligt (då övriga väggar är i det), som jag sen jämnar av med betongspackel (t ex Finja Laga vägg).
Hur behöver jag armera? räcker det med bistål i vartaannat skift, och med föräankring in i dom vinkelrätta motstående väggarna? Tänker mig att belastningarna måste kunna vara rätt stora, en skada på ytskikt blir ju jobbigt.
Övrigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Runda ringen är alltså 110-röret ner i golvet, avståndet ska vara 60mm till färdig vägg)
hm, alltså jag *ska* mura - vill inte regla upp någon vägg. (flera andra skäl / källare / osiolerad platta osv).L largab skrev:
men en dåligt murad vägg kan ju vara svagare än rejält reglad vägg. Den reglade väggen kan ju vara stadigt förankrad i motstående väggar. Därför behöver jag - så vitt jag förstår - veta hur jag bäst förankrar min murade vägg tänker jag.
jag kanske missar något annat, men vill inte behöva tänka på organiska material i detta utrymme.
Ok, jag svetsade en stålställning av fyrkantsrör som skruvades i en vägg bredvid som tar all kraft från fixturen. Fixtur skruvas normalt mot golv och 2 skruv högre upp. Draglasten i de 2 övre blir inte mer än max ca 400N / 40kg dragkraft. Sedan bara en tunnare skiva som vägg mellan stålställning och fixtur. Gipsskivor duger bra. Lägg något isolerande under skivan mot betongplatta om du är orolig för fukt.
Att mura en vägg med armering bara for att hålla 2 skruv känns jobbigt.
Skruv i LEKA är svårt att ta draglaster i tycker jag.
Ok, tack för input.L largab skrev:Ok, jag svetsade en stålställning av fyrkantsrör som skruvades i en vägg bredvid som tar all kraft från fixturen. Fixtur skruvas normalt mot golv och 2 skruv högre upp. Draglasten i de 2 övre blir inte mer än max ca 400N / 40kg dragkraft. Sedan bara en tunnare skiva som vägg mellan stålställning och fixtur. Gipsskivor duger bra. Lägg något isolerande under skivan mot betongplatta om du är orolig för fukt.
Att mura väggen är lite jobbigt, men anledning är att det inte finns någon vägg i nuläget
Sen är det också estetiskt + att det är våtrum. Tänker mig jag murar väggen och sen gjuter in stålskenor i höjd med fästena, och också förankrar stålskenan i motstående väggar. Vill inte heller att något tätskikt ska äventyras.
Vill man inte undvika fästa fixturen i golvet i våtutrymmen?
Det är ju källare. Inget som inte tål fukt i golvet. Om du inte vill borra i golv så går det limma fixturen mot klinkers. Och skruva 4 skruv mot väggen. Om det är oisolerad betongplatta så ska man väl undvika helt tätt tätskikt. Bättre ev fukt kan vandra.
ja, ska vara rullbart tätskikt här. sant. limma bra. Är ju också "skönt" undvika borra i golvet vid golvvärme om man inte söker "edge".L largab skrev:
Tack alla för bra bollplank!! byggahus rular!.
Klicka här för att svara