4 232 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Mura skorsten, tidsåtgång?
Vi ska mura upp och höja våran tegelskorsten med 4 kanaler ca 2,5 meter!
Jag bygger ställning invändigt och kommer själv putsa murstocken!
Muraren uppskattar att jobbet kommer ta 6 arbetsdagar med 2 man dvs ca 112 fakturerade timmar!
Tar det så lång tid att mura? Nästan 45 timmar för att mura en meter?
Jag bygger ställning invändigt och kommer själv putsa murstocken!
Muraren uppskattar att jobbet kommer ta 6 arbetsdagar med 2 man dvs ca 112 fakturerade timmar!
Tar det så lång tid att mura? Nästan 45 timmar för att mura en meter?
Själva murningen går fort. Det som eventuellt kan vara tidsödande är att bygga plattformar och liknande om det är svårt att jobba på taket.
Sen ska ju sten och bruk upp på taket, två man underlättar då. En som bär och en som murar.
Ska tegelstenen huggas snyggt för skorstenen tar det också mycket tid. Rak skorsten utan huggen sten går mycket fortare, att dela stenen rakt tar nästan ingen tid alls. Ska det gjutas ett krön får du återigen lägga på många sköna timmar.
Sen ska ju sten och bruk upp på taket, två man underlättar då. En som bär och en som murar.
Ska tegelstenen huggas snyggt för skorstenen tar det också mycket tid. Rak skorsten utan huggen sten går mycket fortare, att dela stenen rakt tar nästan ingen tid alls. Ska det gjutas ett krön får du återigen lägga på många sköna timmar.
Tack för ditt svar! Dom skulle använda sig av en tegellift!Claes Sörmland skrev:
Själva murningen går fort. Det som eventuellt kan vara tidsödande är att bygga plattformar och liknande om det är svårt att jobba på taket.
Skorstenen ska muras snett i sidled 20cm pga en bärande balk!
Men inget kosmetiskt tänk kring murandet då jag själv ska putsa murstocken i efterhand!
En krage på toppen ska det bli!
Det är mest det att jag sett flera projekt på nätet där dom fått en hel murstock färdigställd på samma tid ungefär som gjorde att jag reagerade!
Klicka här för att svara