hejhej.
ska bygga ett hus 5x4x2m med lecablock 19x19 på gjuten platta. Fasaden ska putsas.

Strängmurning verkar praktiskt då man kan använda en s.k. murarlåda som lägger på lagom med bruk.

Är det lämpligt att mura med stötfogfri murning?

Det funkar, finns ju angivet som alternativ metod på Optiroc´s hemsida, och det är en snabbare metod än traditionell murning med stötfog.

Vi fick kommentarern "va, kör ni med stötfog, fan va avancerat, så gör man inte nuförtiden" av vår grannes grundbyggare när han var över och hälsade på.

Samtidigt tycker jag mig ha sett att de flesta faktiskt använder stötfog.

Vet ej om man bör slänga i mer armering som kompensation, kolla med din leverantör.

• Gilla
Swg62
  • Laddar…
Jag kör med murarlåda (drog ihop den själv på 30 min).
Stötfogar är inget större merjobb jämfört med att mäta och kapa de stenar som ska kapas.
Lägg dock på stötfogen så den hinner dra några minuter, den blir då fastare och ramlar inte av då du fäller ner stenen.
Och det BLIR dessutom en starkare mur.

Stötfog är när man lägger bruk också mellan kortändan av stenarna, (lecablocken). En stötfogfri mur har med andra ord bara bruk mellan varven, inte mellan blocken som ligger bredvid varandra.

Bob_the_builder
Det handlar väl helt enkelt om att stänga in mer luft i muren (i stötfogen samt mellan bruksträngarna) för att därigenom få bättre isolerförmåga. En stötfogsfri mur måste armeras mer.

Är det två spåren i en lecasten till för att få plats med armering........?

Korrekt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.