Hej!
Jag äger ett torp som har en källare under mark som har betongväggar. Källaren är under 1/3 av huset och har mkt låg ståhöjd. . Resten är krypgrund med höjd från ca 100cm ner till 60 cm?
När man drog in kommunalt vatten till källaren, så öppnade man ett hål i källarväggen från källaren till krypgrunden för att kunna dra rör under huset till badrummet. Hålet är från ca 60cm och uppåt.

Den blå pilen visar dragningen av vatten från (iaf lite isolerad källare då det är betongväggar och under mark) till krypgrunden för att nå toaletten. Krypgrunden är heeelt otät.

Jag har satt in varmvattenberedare och värmepump i källaren och jag skulle vilja sätta igen krypgrunden lite mer för att inte tappa lika mycket värme och för att vatten och avlopp inte ska frysa när det är ihållande minusgrader. Det är en väldigt låg krygrund med usel arbetshöjd. Just nu blåser jag på med ett extra element precis under wc för att hålla plusgrader - förstår ju vilka värmeförluster!

1. Några tips på hur jag kan täta krypgrunden?
2. Finns det risker med hänsyn till fukt som jag behöver tänka på?

Stort tack!

• IMG_1671.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Är hålet i den inre väggen fortfarande öppet eller har det murats igen?
Att mura igen hålet om det är öppet borde du kunna göra för att slippa kyla ned källaren.

Isolera den yttre grundmuren bör väl göras utifrån för bästa funktion. Har sett förslag på att sätta cellplast på insidan av muren, men risken är då att fukt stängs in mellan muren och cellplasten.

Om krypgrunden i dagsläget är i bra skick och temperatur/luftfuktighet inom ok spann så borde det enklaste vara att ha värmekabel runt röret i krypgrunden och sedan isolering utanpå, och styra denna att vara igång under en viss temperatur.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Är hålet i den inre väggen fortfarande öppet eller har det murats igen?
Att mura igen hålet om det är öppet borde du kunna göra för att slippa kyla ned källaren.

Isolera den yttre grundmuren bör väl göras utifrån för bästa funktion. Har sett förslag på att sätta cellplast på insidan av muren, men risken är då att fukt stängs in mellan muren och cellplasten.

Om krypgrunden i dagsläget är i bra skick och temperatur/luftfuktighet inom ok spann så borde det enklaste vara att ha värmekabel runt röret i krypgrunden och sedan isolering utanpå, och styra denna att vara igång under en viss temperatur.
Hålet är fortfarande öppet. Till saken hör att trapphuset/hallen som ligger utanför wcn inte har någon trossbotten = oisolerat golv.
Jag har iofs tänkt att öppna det golvet på sikt och bygga trossbotten och isolera det, men just nu är det mycket värme som försvinner.

Men i övrigt håller jag med om ditt förslag utifrån det jag skrev från början. Jag borde skrivit ut hela problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.