15 081 läst ·
5 svar
15k läst
5 svar
Mura igen garagedörr i källaren
Jag tänkte mura igen dörrarna till det gamla garaget i källaren, ett hål på ca 2,5m bredd och 2,1m höjd. Först har jag bilat upp golvet ca en meter in i garaget. Därefter har jag armerat och gjutit så att jag fått en klack för muren att stå på, jag försänkte även längst ut med ca 3cm för att väggen skall få ett stöd. Eftersom jag inte har murat förut så har jag några frågor som jag kanske kunde få hjälp med:
1 Idag är det betonghålsten i dom befintliga källarmurarna, är det bättre att använda typ lecablock till den nya väggen?
2 När man murar mot två gamla väggar som här, är det lättare att inte kapa sista stenen mot den gamla väggen, det kanske är lättare att "få till" det bra om man lägger den kapade stenen längre in?
3 Ett s.k "glidskikt" längst ned, är det nödvändigt?
4 Jag tänkte även sätta in ett överhängt källarfönster på 100cm bredd och 60cm högt, hur gör jag runt detta med tanke på infästning i väggen och ovanför detta, behöver jag en balk eller kan jag lösa det på något annat sätt?
Vore tacksam för några svar.
1 Idag är det betonghålsten i dom befintliga källarmurarna, är det bättre att använda typ lecablock till den nya väggen?
2 När man murar mot två gamla väggar som här, är det lättare att inte kapa sista stenen mot den gamla väggen, det kanske är lättare att "få till" det bra om man lägger den kapade stenen längre in?
3 Ett s.k "glidskikt" längst ned, är det nödvändigt?
4 Jag tänkte även sätta in ett överhängt källarfönster på 100cm bredd och 60cm högt, hur gör jag runt detta med tanke på infästning i väggen och ovanför detta, behöver jag en balk eller kan jag lösa det på något annat sätt?
Vore tacksam för några svar.
Jag har gjort detta själv.
1. Det går utmärkt med lecablock.
2. Det har jag ingen åsikt om.
3. ?? Vad är det?
4. Eftersom det redan innan varit en betydligt större öppning så måste det ju redan finnas någon form av balk ovanför. Därför behöver du rimligen inte förstärka. Jag hade betongbjälklag ovanför med en ingjuten stålbalk. Jag fäste fönstret med fasadplugg men det finns andra former av expander inklusive karmskruv som går att använda.
Observera att om du ska fylla upp mot väggen så måste du armera lecablocken mellan varannat varv. Dessutom bör du fästa den nya muren i den gamla genom att botta hål i den gamla muren och sätta fast lecablockens armering i hålen med kemisk ankarmassa. Eftersom det är betonghålsten måste du dessutom använda "plaststrumpa" för att ankarmassan inte bara ska rinna ner i hålrummen utan att göra nytta. Den konstruktör som jag hade kontakt med ansåg att man skulle förankra armeringen 20cm in i gamla muren. Så långa "strumpor" hittade jag dock inte. Jag tror det var lite överdrivet.
1. Det går utmärkt med lecablock.
2. Det har jag ingen åsikt om.
3. ?? Vad är det?
4. Eftersom det redan innan varit en betydligt större öppning så måste det ju redan finnas någon form av balk ovanför. Därför behöver du rimligen inte förstärka. Jag hade betongbjälklag ovanför med en ingjuten stålbalk. Jag fäste fönstret med fasadplugg men det finns andra former av expander inklusive karmskruv som går att använda.
Observera att om du ska fylla upp mot väggen så måste du armera lecablocken mellan varannat varv. Dessutom bör du fästa den nya muren i den gamla genom att botta hål i den gamla muren och sätta fast lecablockens armering i hålen med kemisk ankarmassa. Eftersom det är betonghålsten måste du dessutom använda "plaststrumpa" för att ankarmassan inte bara ska rinna ner i hålrummen utan att göra nytta. Den konstruktör som jag hade kontakt med ansåg att man skulle förankra armeringen 20cm in i gamla muren. Så långa "strumpor" hittade jag dock inte. Jag tror det var lite överdrivet.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
0Tack för svaret, glidskikt hittade jag under "maxit DSM byggblock Arbetsanvisning" på maxit http://www.maxit.se/2150, om detta behövs här vet jag inte men när jag bilade bort en del av den gamla sulan så kunde jag se att det såg ut som tjärlager som var mellan murstenarna och grunden.
Det var också min tanke att belastningen ovanifrån inte blir så stor eftersom jag inte tar bort något bärande utan snarare tillför styrka till väggen ovanför. Eftersom fönstret är 100cm brett och murblocken är 59cm så får jag väl sätta dit något åtminstone när jag murar för att hålla upp stenarna ovanför, blir väl inte mer än kanske ett och ett halvt skift ovanför fönstret. Det räcker kanske med vanliga armeringsjärn som jag sedan kan putsa in undeifrån i öppningen?
Jag har också läst det som du nämde med att sätta in armering i dom befintliga väggarna men kan det inte räcka med vanligt bruk för förankringen?
Vad jag sett så verkar det som om det finns en speciell armering till lecablock men det bör väl duga med vanliga runda 10 eller 12mm armeringsjärn?
Det var också min tanke att belastningen ovanifrån inte blir så stor eftersom jag inte tar bort något bärande utan snarare tillför styrka till väggen ovanför. Eftersom fönstret är 100cm brett och murblocken är 59cm så får jag väl sätta dit något åtminstone när jag murar för att hålla upp stenarna ovanför, blir väl inte mer än kanske ett och ett halvt skift ovanför fönstret. Det räcker kanske med vanliga armeringsjärn som jag sedan kan putsa in undeifrån i öppningen?
Jag har också läst det som du nämde med att sätta in armering i dom befintliga väggarna men kan det inte räcka med vanligt bruk för förankringen?
Vad jag sett så verkar det som om det finns en speciell armering till lecablock men det bör väl duga med vanliga runda 10 eller 12mm armeringsjärn?
Mitt fönster satt direkt mot taket så hur du ska göra ovanför fönstret kan jag inte svara på. Det kanske är bättre att mura in plattjärn?
Vanliga 10mm armeringsjärn duger bra. Antagligen räcker det med 8mm men 12 mm är säkerligen helt onödigt.
Det räcker inte med bruket för att hålla ihop gamla och nya väggen. Du har ju en generalskarv i varje ände av den nya muren och bruket kan ju inte ta upp några draglaster. Nej, se till att sätta ihop nya och gamla muren ordentligt så slipper du sprickor senare.
Vanliga 10mm armeringsjärn duger bra. Antagligen räcker det med 8mm men 12 mm är säkerligen helt onödigt.
Det räcker inte med bruket för att hålla ihop gamla och nya väggen. Du har ju en generalskarv i varje ände av den nya muren och bruket kan ju inte ta upp några draglaster. Nej, se till att sätta ihop nya och gamla muren ordentligt så slipper du sprickor senare.
Behöver jag fästa samtliga armeringsjärn i dom gamla väggarna, eller räcker det med var fjärde skift (om jag armerar vartannat skift). Det är väl förmodlingen viktigare med dom som kommer att ligga under jordtryck utifrån? Förmodlingen blir det väl ungefär 10skift vilket ger 5st armeringar * 4 järn= 20st borrade hål (om jag förankrar samtliga armeringsjärn), verkar detta rimligt? Undrar om det räcker med en tub med ankarmassa till detta i så fall?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Har du några bilder på ditt arbete? Jag ska göra samma sak och är mycket intresserad av all kunskapo jag kan få på området.
Förstod inte riktigt hur du gjort med plattan. Menade du att du gjort en förhöjning där muren ska stå?
Förstod inte riktigt hur du gjort med plattan. Menade du att du gjort en förhöjning där muren ska stå?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden