Hejsan. Är relativt ny här så jag vet inte om jag är i rätt ände av forumet. Men …

kag har skrotat en gammal ved- /oljepanna nere i källaren (ersatt med bergvärme. Den gick inte att rädda). Kvar är ett hål i skorstensstocken.

Skorstenen används för såväl vedspis, braskaminer (gånger 2) då det finns typ åtta kanaler i den. Sotaren har inte haft några synpunkter på hålet i källaren. Som ni ser finns gamla ventiler att tillgå.

Hur ska jag resonera? Mura igen eller sätta in en ventil? Är det något jag kan göra själv eller krävs kompetens? Är inte så händig själv.

• Skadat väggparti med ett utsparat hål och två avtagbara plattor på en rutig matta i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Sätt i en sotlucka så har du tillgång till kanalen efteråt. Vem vet, det kanske behövs om 20 år?

https://ventilation.se/sotningsluck...f2RgX2sgM9-dEaQXDAt-6070mObU7Y-UaAh2bEALw_wcB

Hugg rent från bruk så du får ett fyrkantigt hål. Ett järn och hammare brukar räcka för ändamålet.

Annars en vanlig borrmaskin och en borr för murverk. Ställ in det på vanlig rotation så kan du lätt tömma fogar och få bort stenar. Eller kapa tegelstenar med en rad välpacerade hål.

Dammsug sen.

Vät teglet och mura, går bra med vanligt murbruk på säck.

• Gilla
Knödel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.