Hej,

Håller på med ett murat attefallshus på platta. Har en murare som gjorde stommen i leca och som ska komma och putsa så snart fönster och dörrar är på plats.
Har en liten fundering kring hur jag ska göra mellan takstolarna på utsidan, under takfoten. Det känns som om jag helst skulle vilja ha puts även här.men det finns liksom ingenting att putsa mot. Ska man skruva dit en putsskiva eller ska jag mura till ovanpå syllen/limträbalken?

Detaljbild av ett hörn av ett murat lecahus med takstolar och limträbalk synlig, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murad vägg med syllen för takstolarna något synlig

Lecablocksvägg med träsyll för takstolar under uppbyggnad av takfot, efterlyser råd för putsning.
Skapa konto

Murad vägg med limträbalk

L
Isolerat tak in på loft eller kallvind ??
Ska du spika in takfoten
Under alla förhållande så måste du ha luftning från takfoten upp till nock ,

Har funderat några rundor på detta nu och jag har landat i att jag kommer putsa upp till syllen och sedan spika liggande fotpanel med insektsnät. Ovanför detta kommer luftspalt, vindskyddsduk och isolering sedan. När det gäller limträbalken är tanken att skruva fast en putsskiva och putsa upp till kant, i övrigt samma lösning.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Larre skrev:
Har funderat några rundor på detta nu och jag har landat i att jag kommer putsa upp till syllen och sedan spika liggande fotpanel med insektsnät. Ovanför detta kommer luftspalt, vindskyddsduk och isolering sedan. När det gäller limträbalken är tanken att skruva fast en putsskiva och putsa upp till kant, i övrigt samma lösning.
Blev det bra? Nån bild på konstruktionen?
Är i identisk sits och undrar hur man gör.

P plan-g skrev:
Blev det bra? Nån bild på konstruktionen?
Är i identisk sits och undrar hur man gör.
Så här blev det i slutändan, muraren fick bestämma helt enkelt och jag är nöjd.

• Spotlight lyser på vit husvägg under tak med mörk hängränna i kvällsljus.
    Skapa konto
  • Närbild på en vägg med en spotlight ovanför. Väggen är grovputsad och ljusgrå, spotlighten lyser upp ett område av väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.