Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi även förbjuda killgissning?

Edit: Undrar en ibland grumpy old man.
Alfredo jag kan inte slåss för alla grupper i samhället. Du får slåss för killarna själv. Avgör du vad som är rätt för er.

Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi även förbjuda killgissning?

Edit: Undrar en ibland grumpy old man.
För jämlikhetens skull kan du alternera med tjej-chansning. :)

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alfredo jag kan inte slåss för alla grupper i samhället. Du får slåss för killarna själv.
Attans. Jag som hade hoppats på förstärkning. 😢

• Haha
  • Ledsen
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P
Du skämtar på bekostnad av någon annan och det är inte ok. Du kanske tycker någon "ska tåla" det men det finns gott om tjejer som blir väldigt illa till mods av att det är ett gäng skrockande gubbar som snackar om att "tjejtjura".
Man önskar du kunde gå någon kurs för att lösa det här problemet men jag tror inte det finns några föräldrar som tar sig an att uppfostra vuxna män.
Tål man inte det så har man nog problem med sig själv och sin självbild än att alla andra ska tassa på tå för att nån inte ska känna sig kränkt..

Så nej det är inte dom som använder såna ord som ska "uppfostras" det är dom som känner sig butthurt och kränkt som ska ta och jobba med sig själv och gå en kurs eller på annat valfritt sätt inse att världen är en rätt jobbig plats att leva på med den grundinställningen att allt som kan få en att känna sig kränkt skulle vara nåt felaktigt och att felet då ligger på "alla andra"

man får liksom skilja på personangrepp och den här typen av ord likt killgisssa och tjejtjurig och den typen av ord där isf ett helt kön ska känna sig butthurt och kränkt

Redigerat:
Hur går det med relationen till grannen nu då?

Farstatjej90
P polaris78 skrev:
Tål man inte det så har man nog problem med sig själv och sin självbild än att alla andra ska tassa på tå för att nån inte ska känna sig kränkt..

Så nej det är inte dom som använder såna ord som ska "uppfostras" det är dom som känner sig butthurt och kränkt som ska ta och jobba med sig själv och gå en kurs eller på annat valfritt sätt inse att världen är en rätt jobbig plats att leva på med den grundinställningen att allt som kan få en att känna sig kränkt skulle vara nåt felaktigt och att felet då ligger på "alla andra"
Om någon säger till dig "det här gör mig obekväm" och din reaktion är "du får tåla det" då har dina föräldrar inte gjort sitt jobb. Svårare än så är det inte.🤔

Om någon säger till dig "det här gör mig obekväm" och din reaktion är "du får tåla det" då har dina föräldrar inte gjort sitt jobb. Svårare än så är det inte.🤔
Alldeles oavsett vad som orsakar obekvämheten? Vissa blir obekväma av att se någon i jeans, eller gud förbjude, foppatofflor.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Alldeles oavsett vad som orsakar obekvämheten? Vissa blir obekväma av att se någon i jeans, eller gud förbjude, foppatofflor.
I kontexten vi pratar om, jargong på en arbetsplats, ja i stort sett. Så länge det handlar om att man skämtar på någon annans bekostnad så tycker jag inte det är ok.

P
jo det är ganska mycket mer avancerat än så men det är nog snart helt utanför trådens ämne..
Så vi är nog lite på offtopic status nu men syftet med att kalla nån nått som tex "tjejtjurig" är knappast att ge beröm utan syftet är såklart att kommentera att det är dags att sluta tjura på jobbet och ta ut sitt dåliga humör på sina arbetskamrater.. på jobbet krävs ett visst mått av proffsigt bemötande och samarbetsförmåga och har man nån som inte gör sitt jobb och är tjurig på allt jämt så är det såklart inte kul att bli kallad för tjejtjurig men det kan bli ett uppvaknande. eller så fick man tåla kritiken

Personligen har jag nog kallat fler äldre män för det än unga kvinnor

Sen finns det såklart fall där personangrepp och mängden kommentarer passerar vad man får tåla och det hamnar under det som i lagstiftning är straffbart , men det är nåt helt annat

skulle du jobbat där jag jobbar och sprungit till chefen för att nån kallat dig tjejtjurig så kommer du om det upprepas att rätt snart vara utan jobb med en annan orsak än den som orsak till att din anställning upphört för samarbetsproblem och då har vi ändå kvinnlig personalchef

hela kränkt resonemanget är ju lite halvfjantigt och om det missbrukas likt att bli butthurt över ett sånt ord som killgissning och tjejtjurig så där är det dom som blir kränkta som får gå en kvällskurs och komma in i verkligheten.

men vi kommer knappast att komma överens om det här ämnet då vi har helt olika världsbild av problemet och vart grundproblemet ligger

Farstatjej90
P polaris78 skrev:
jo det är ganska mycket mer avancerat än så men det är nog snart helt utanför trådens ämne..
Så vi är nog lite på offtopic status nu men syftet med att kalla nån nått som tex "tjejtjurig" är knappast att ge beröm utan syftet är såklart att kommentera att det är dags att sluta tjura på jobbet och ta ut sitt dåliga humör på sina arbetskamrater.. på jobbet krävs ett visst mått av proffsigt bemötande och samarbetsförmåga och har man nån som inte gör sitt jobb och är tjurig på allt jämt så är det såklart inte kul att bli kallad för tjejtjurig men det kan bli ett uppvaknande. eller så fick man tåla kritiken

Personligen har jag nog kallat fler äldre män för det än unga kvinnor

Sen finns det såklart fall där personangrepp och mängden kommentarer passerar vad man får tåla och det hamnar under det som i lagstiftning är straffbart , men det är nåt helt annat

skulle du jobbat där jag jobbar och sprungit till chefen för att nån kallat dig tjejtjurig så kommer du om det upprepas att rätt snart vara utan jobb med en annan orsak än den som orsak till att din anställning upphört för samarbetsproblem och då har vi ändå kvinnlig personalchef

hela kränkt resonemanget är ju lite halvfjantigt och om det missbrukas likt att bli butthurt över ett sånt ord som killgissning och tjejtjurig så där är det dom som blir kränkta som får gå en kvällskurs och komma in i verkligheten.

men vi kommer knappast att komma överens om det här ämnet då vi har helt olika världsbild av problemet och vart grundproblemet ligger
Ordet tjej- tillför ingenting utan du kan bara säga "tjura". Det enda det tillför är en nedlåtande ton mot kvinnor. Du är inte rolig.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
P
I kontexten vi pratar om, jargong på en arbetsplats, ja i stort sett. Så länge det handlar om att man skämtar på någon annans bekostnad så tycker jag inte det är ok.
nästan all humor baseras ju på att det är på någons bekostnad i förlängningen.. blondinskämt . potensproblem. övervikt ,förvirrade pensionärer, bondläppar ... osv osv ska varje av dessa grupper begå kollektivt kränkt och buttthurt feeling möte i nån källare och ringa till den som råkat skämtat om det så blir det inte mycket man får säga eller skoja om..

Man måste skilja på personliga påhopp ifrån när man är för lättkränkt och det bara blir trams...

men tyvärr har skolor och annat dom sista 30 åren gått helt åt fel håll med att det är den som har en butthurt feeling som ska styra och det är alla andra som är "dumma" men det blir helt ohållbart om man driver det för långt typiskt vänsterflum

P
Ordet tjej- tillför ingenting utan du kan bara säga "tjura". Det enda det tillför är en nedlåtande ton mot kvinnor. Du är inte rolig.
samma logik med killgissa då... använt 765 ggr på byggahus forum enligt sökfunktionen

Farstatjej90
P polaris78 skrev:
samma logik med killgissa då... använt 765 ggr på byggahus forum enligt sökfunktionen
Så då har vi flyttat dig från "det är inte dåligt" till "ja men det här är ju också dåligt". Jag trodde det var hopplöst det här.... Du har nog fått dig en tankeställare i alla fall. Hoppas fröet är sått. 🤔

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Kommer aldrig förstå att man spenderar X antal miljoner på något som man egentligen inte vill ha. Om ni vill ha ett garage så köp en tomt där det finns alt. får plat utan att behöva bråka med grannarna... Samma gäller gäststuga.

Vissa vill bara ha massa problem i sitt liv verkar det som, så att de kan tantskvallra och gubbtjura till alla som (inte) orkar lyssna.

P
Så då har vi flyttat dig från "det är inte dåligt" till "ja men det här är ju också dåligt". Jag trodde det var hopplöst det här.... Du har nog fått dig en tankeställare i alla fall. Hoppas fröet är sått. 🤔
nja det var ett försök att få dom som tycker som du i det här ämnet ,att så fruktansvärt många ord , handlingar osv ,osv kan "kränka" nån om man ska leka den leken att det väldigt ofta blir orimligt och väldigt tramsigt..

Det finns liksom nästan inga gränser för hur och om och när nån kan känna sig kränkt.. nån drar kränkt kortet när dom får det tråkiga görat på jobbet.. nån drar kränktkortet på att dom inte vart medbjuden på lunchen. nån drar kränktkortet när dom inte fick som dom ville.. Att nån skojar om nåt och nån har precis varit med om nåt som ingen känner till men plötsligt har man kränkt nån för att man skämtade om ett ämne och nån lyckas med konststycket att få allt att handla om dom i varje situation. väx up...

Nej många lättkränkta lär helt enkelt lära sig att allt runtomkring dessa inte kommer anpassas till dem utan dom får ta och tuffa på sig och inse att varje ord som sägs i ett rum inte är en personligt riktad kränkning och att en del får man faktiskt lära sig att tåla..
ibland får man faktiskt kritik inte pga sitt kön eller utseende eller liknande utan för att man är lat och oduglig och inte gör sitt tex på en arbetsplats men man väljer gärna att försöka få det till att det är en "kränkning" när chefen tar in en för en "uppsträckning" som sista varning innan det bara är att få sparken kvar.. men istället för att inse att man själv är problemet och bristande attityd och arbetsmoral och vägrar anpassa sig till hur saker funkar på arbetsplatsen så blir man "kränkt för dom lyssnar inte på mig" och liknande dåliga ursäkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.